Ja.

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett högt och brant tak, det ligger en halvmeter massiv snö och is runt och över takstegarna, det ligger meterhöga rasmassor under taket som det inte går att resa en stege i , jag är äldre, 60+, inte så vig, vågar inte klättra på stegar. Är du säker?

H Hellenbol skrev:
Jag har ett högt och brant tak, det ligger en halvmeter massiv snö och is runt och över takstegarna, det ligger meterhöga rasmassor under taket som det inte går att resa en stege i , jag är äldre, 60+, inte så vig, vågar inte klättra på stegar. Är du säker?
Det går ju alltid köpa in tjänsten "snöskottning" vid behov.

Kan väl inte vara så konstigt att dom vill vara säkra när dom ska upp och
sota.

H Hellenbol skrev:
Sotaren måste kunna beträda taket på ett säkert sätt. Om du skottar själv eller betalar någon att göra det spelar ingen roll.

• Gilla
ilafudi och 2 till
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Jag har inga problem med sotaren generellt. Och principen att de debiterar även om de inte kan utföra arbetet pga att jag brustit i att ha föreskriven säkerhetsutrustning har jag heller inga problem med. Vad jag däremot har svårt att acceptera är två saker. Dels att det är ett monopol, jag kan inte välja någon annan sotare om jag inte kommer överens med den som har monopolet. Detta leder till min invändning nummer två, ingen kundservice. Jag får ett brev ca två veckor innan sotning. Där står ett datum och ett tidsintervall på 3 timmar som de tänker sig att komma innom. Här finns ingen flexibilitet att få ett annat datum eller annan tid, eller mer exakt tid. Med mitt arbeta kan jag inte frigöra mig riktigt hur som helst, och inte sitta hemma tre timmar och vänta. Det är 1/3 arbetsdag. Att de behöver jobba effektivt och innom ett område i taget är givet. Men de skulle mycket lätt kunna meddela att de ska sota i mitt område under en eller två veckor, och sedan låta mig boka ett datum och tid som funkar. Ungefär så som övriga samhället funkar. Men monopolet gör det ointressant och oviktigt gör sotarna att tänka i dessa banor.

Detta är lite av maktmissbruk anser jag, kunde monopolet släppas och konkurans råda skulle det förmodligen inte bli billigare, men mer kundorienterat.
Ring sotarn och berätta vart du gömmer nyckeln.....eller lämna den på kontoret nån dag innan så denne kan ta sig in. Då slipper du dessutom se fanska-et om du nu inte kommer överens med han.

• Gilla
JLov och 3 till
  • Laddar…
Ja jag har då haft sotaren hemma utan att själv vara det.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
H Hellenbol skrev:
Vem skulle annars göra det? Men går det inte att boka om ev sotare till våren?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Ring sotarn och berätta vart du gömmer nyckeln.....eller lämna den på kontoret nån dag innan så denne kan ta sig in. Då slipper du dessutom se fanska-et om du nu inte kommer överens med han.
Jag har inget emot sotarna som kommer. De är trevliga och vi har inga sådana problem. Däremot motsäger jag mig deras/företagets diktatoriska sätt att bestämma tider helt utan flexibilitet. Och aldrig att jag skulle lämna bort mina husnycklar till någon jag inte känner. Nä dags för att avskaffa detta monopo så att även denna bransch får följa med i samhällsutvecklingen och bli kundorienterade i sin service. Finns det något skäl till att det ska råda monopol överhuvudtaget på sotning? Det är borta i övriga samhället på allt utom Sytembolaget och sotning.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Sotarnas krav kan vara lite spännande ibland. I en av jobbets fastigheter finns en pelletskamin med skorsten som då ska sotas. Det har aldrig varit något problem för sotarna att sköta detta själva. Senaste sotningen blev dock ett stort bekymmer. Stegen var inte uppställd utan låg bredvid och det var tydligen komplicerat att ta lös sotningsluckan (bajonettfattning) på skorstenen bakom kaminen denna gång trots att det var gott om plats. Så han tyckte att min höggravida kollega skulle ha fixat allt detta innan han kom, så han vände bara på klacken och gick.

För övrigt kan man väl sota själv om man inte litar på sotaren eller inte gillar tiderna: http://www.umea.se/umeakommun/bygga.../sotasjalv.4.101acff104be53e671800010110.html

• Gilla
Adam F
  • Laddar…
Om man är missnöjd är det ju bara att byta sotare.

... Eller förresten, det får man ju inte... :lying:

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jo det får du. Det är inte monopol på sotningen längre.

• Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Sotarnas krav kan vara lite spännande ibland. I en av jobbets fastigheter finns en pelletskamin med skorsten som då ska sotas. Det har aldrig varit något problem för sotarna att sköta detta själva. Senaste sotningen blev dock ett stort bekymmer. Stegen var inte uppställd utan låg bredvid och det var tydligen komplicerat att ta lös sotningsluckan (bajonettfattning) på skorstenen bakom kaminen denna gång trots att det var gott om plats. Så han tyckte att min höggravida kollega skulle ha fixat allt detta innan han kom, så han vände bara på klacken och gick.

För övrigt kan man väl sota själv om man inte litar på sotaren eller inte gillar tiderna: [länk]
90-talisterna är ute i det riktiga livet!

• Gilla
Emil Karlsson och 3 till
  • Laddar…
Matzeball Matzeball skrev:
Om sotaren som är proffs riskerar att skadas så blir det ju inte mindre riskabelt att man själv snubblar runt på taket. Sen ska man väl ha utbildning och tillstånd för att få lov att sota själv vill jag minnas.
Man behöver en utbildning ja, men det är ju inte direkt raketforskning:
http://www.studieframjandet.se/Kurs/stockholm/Sota-själv/695162/

Jag skulle säga att det är mindre farligt för husägaren själv då han känner sin installation samt inte har samma tidspress.

För att sota själv i egen fastighet så behövs ingen formell utbildning av något slag, det räcker med att man kan visa att man kan/känner till en del saker teoretiskt, däremot är det lättare att visa det om man har någon formell utbildning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.