Anna_H Anna_H skrev:
Och hur är det farligt för elektrikern att göra åtgärder på den befintliga elanläggningen? Strömmen är ju bruten när hen jobbar. Nej, det där var ingen exempel, eftersom det inte handlar om personsäkerheten för den som utför jobbet.
Nej, elektrikern var inte jämförelsen. Jämförelsen var vid användning av anläggningen. Dvs de personer som du har hemma och brukar din elanläggning för att få ström. T ex hemhjälp, städare, snickare, målare osv. Pss som sotaren inte bygger skorstenen eller taket, utan bara klättrar på det och sotar skorstenen. Sotaren är användare av ditt tak. Han utför inte service på det, reparerar det, eller bygger om det. (Och notera att du inte behöver fast monterade taksteg för takläggarna. De sköter sin säkerhet på annat sätt, pss som elektrikern gör).

Den som använder en anläggning utan jordfelsbrytare och skyddsjordning tar naturligtvis en extra risk, jämfört med den som pluggar in sin byggsåg eller brödrost i ett uttag som inte är det.

Och detta är som sagt helt OK att "tvinga" någon att göra det, och inget att anmärka mot. Hemtjänsten kan, så som jag förstår det, inte vägra att använda ett kök utan jordfelsbrytare med hänvisning till arbetarskyddsregler. Detta trots att det är krav på jordfelsbrytare vid nybyggnad/ombyggnad, och att vi inte tillåter den ganska huvudlösa tanken om "isolerad miljö" som elskydd idag.

Att man sedan inte tar någon större risk i normalfallet om man använder en sådan här anläggning det är en annan sak. Jag hade inga taksteg på taket innan vi lade om det heller, och jag tog ingen större risk då.

Men eftersom fallolyckor ändå är betydligt vanligare än elolyckor så är jag inte förvånad att man skärper reglerna inom just det specifika området. Men det hör som sagt snarare till undantagen att man inför säkerhetregler som gäller retroaktivt. Inte ens bilbälten gällde retroaktivt. Om bilen var typgodkänd utan, så behövde du inte eftermontera några sådana. Och om du gjorde det, så behövde de inte användas. Och de behöver fortfarande inte användas än i denna dag.

Redigerat:
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
A Adam F skrev:
För bara staten kan garantera min säkerhet, det kan jag inte anförtros att hantera själv. Var ett får om du vill det, jag vill det inte.
Jo, du får ju det... Du får numer sota själv. Precis som du får klättra på ditt tak på det sätt du behagar. Gå balans på taknocken med förbundna ögon om du vill. Staten kommer inte att ha några synpunkter på det.

Skillnaden med just brandsäkerhet är att den påverkar fler än just bara dig. Pss som eftersatt underhåll på bilen riskerar andras liv, så riskerar även eftersatt brandsäkerhet andras liv.

Så det handlar i det här fallet inte så mycket om att staten skall garantera din säkerhet. Som att den skall garantera min säkerhet. Och det har jag synpunkter på.

• Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
För bara staten kan garantera min säkerhet, det kan jag inte anförtros att hantera själv. Var ett får om du vill det, jag vill det inte.
Har du något fordon som är registreringsbesiktigat?
Åker du någon gång med fordon som är registreringsbesiktigat?
Har du något fordon som är registreringsbesiktigat i din närhet när du går/cyklar?

Om du svarar ja på någon av ovan frågor så besiktigas (oftast) fordonet med ett förutbestämt intervall, detta för att det ska vara så säkert som möjligt för dig att vistas i trafiken.

En arbetstagare (tex sotare) bryter sin arbetsgivares regler/anställningsavtal om arbetstagaren går upp på ett tak som inte följer gällande regler.

När vi bytte tak för ca sex år sedan så monterade vi taksteg samt glidskydd till både skorstenen för eldstaden och skorstenen för imkanalen, vi monterade en takbrygga för bägge skorstenarna, vi monterade även taknocksrör längs hela taknocken. Allt för att göra det så säkert som möjligt för alla som ska upp på taket.
Ja vi har säkerhetssele och lina som jag använder varje gång jag går upp på taket.
En granne trillade ner och dog när han var påväg upp på taket, enplan med källare. En släkting trillade ner (gled på taket) och bröt lite ben i kroppen, enplans.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Nja, om man tycker att han kan leva utan värme så har du väl rätt.
Elradiatorer. Luftvärmepump. Du måste inte elda för att få varmt. Men måste du Elsa måste du göra det på ett säkert sätt för dig själv, din familj och dina grannar, samt se till att detta kan inspekteras på ett säkert sätt av en person som har den kunskapen. Annars får du låta bli att elda eller låta bli att äga ett hus.

• Gilla
ilafudi och 2 till
  • Laddar…
Väldigt tråkigt att höra hur curlade/hjärtvättade ni är av staten, så till den grad att ni tappat allt förtroende för er egen och andras förmåga. Staten är den enda garanten för er säkerhet, skrämmande!

Demmpa Demmpa skrev:
...
Om du svarar ja på någon av ovan frågor så besiktigas (oftast) fordonet med ett förutbestämt intervall, detta för att det ska vara så säkert som möjligt för dig att vistas i trafiken.
....
Inte bara för den aktuella fordonsägaren, utan för alla andra också.

harry73
Nu vet jag inte hur det gick till i TS fall. Såklart får sotaren ta betalt för (en del av) kostnader om han kommer ditt och inte kan sota pga något som är TS ansvar. Men om sotaren vet att han inte kan sota om det är snö på taket, får han skylla sig själv om han kommer dit när snön vräker ner och upptäcker att det finns snö på taket. Lite samma sak som att komma förbi när det stormar, för att konstatera att det blåser för mycket.
Och är det väldigt viktigt för sotaren att det är snöfritt, kan han skriva i brevet att man ska avboka tiden ifall det finns snö på taket som man själv inte kan ta bort.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, elektrikern var inte jämförelsen. Jämförelsen var vid användning av anläggningen. Dvs de personer som du har hemma och brukar din elanläggning för att få ström. .
Du behöver ingen stege för att använda eldstaden. sotaren använder inte din anläggning, han vill kunna kontrollera den på ett sätt som är säkert för honom. Elektrikern använder inte din anläggning, han vill kunna fixa med den på ett säkert sätt. Och det kan han genom att bryta strömmen.

Din jämförelse är helt irrelevant.

A Adam F skrev:
Väldigt tråkigt att höra hur curlade/hjärtvättade ni är av staten, så till den grad att ni tappat allt förtroende för er egen och andras förmåga. Staten är den enda garanten för er säkerhet, skrämmande!
Men ska samhället fungera behövs det en del regler. Man måste besikta bilen så den är trafiksäker. Man måste ha körkort för att köra bilen. I många yrken behövs nån form av utbildning för att få jobba, tex truckkort om du ska köra truck. Man måste ha en läkarutbildning för att jobba som läkare. Man måste besikta och sota sin skorsten regelbundet om man ska elda. Osv osv. Det är många som klarar allt det här utan utbildning, men de flesta gör faktiskt inte det och därför är det klart vettigt att det finns regler.
Är det just sotningen du hakat upp dig på så är det som tidigare påpekats enkelt att skaffa sig tillstånd att sota själv.

• Gilla
ilafudi och 1 till
  • Laddar…
P
T Tompa01 skrev:
Jag har inget emot sotarna som kommer. De är trevliga och vi har inga sådana problem. Däremot motsäger jag mig deras/företagets diktatoriska sätt att bestämma tider helt utan flexibilitet. Och aldrig att jag skulle lämna bort mina husnycklar till någon jag inte känner. Nä dags för att avskaffa detta monopo så att även denna bransch får följa med i samhällsutvecklingen och bli kundorienterade i sin service. Finns det något skäl till att det ska råda monopol överhuvudtaget på sotning? Det är borta i övriga samhället på allt utom Sytembolaget och sotning.
Ring och boka om tiden. Ofta säger de att jag ska gömma nyckeln eller lämna till en granne men det gör jag aldrig så jag får en ny tid.

A Adam F skrev:
Nej, staten är garanten för sotarens säkerhet. Det vill säga; den ser till att du står för den. Din säkerhet, lägger sig staten till största delen inte i.

• Gilla
ilafudi och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, staten är garanten för sotarens säkerhet. Det vill säga; den ser till att du står för den. Din säkerhet, lägger sig staten till största delen inte i.
Din säkerhet påverkas ju också, eftersom det förebygger att ditt hus brinner ner, i alla fall pga soteld eller sprucken skorsten.

Anna_H Anna_H skrev:
Du behöver ingen stege för att använda eldstaden. sotaren använder inte din anläggning, han vill kunna kontrollera den på ett sätt som är säkert för honom. Elektrikern använder inte din anläggning, han vill kunna fixa med den på ett säkert sätt. Och det kan han genom att bryta strömmen.

Din jämförelse är helt irrelevant.
Jag förstår inte vad du menar. Sotaren använder ditt tak för att kunna besiktiga och sota skorstenen. Det är säkerheten på taket som diskuteras. Oavsett om man behöver en stege för att använda eldstaden eller inte. Fallsäkerheten på taket måste som sagt följa nuvarande regelverk. Det är ditt ansvar att se till det, även om det innebär att taket måste uppdateras.

På samma sätt så använder din hemtjänsttant dina eluttag för att göra sitt jobb. Dessa behöver inte följa nuvarande regelverk. MEN, eftersom man själv också använder eluttagen på samma sätt, så vore det ju, i så fall mer motiverat att kräva uppdaterade elanläggningar, än uppdaterade tak. Det är ju fler som exponeras för riskerna med en undermålig elanläggning, än ett undermåligt fallskydd på taket!

Samma med bilbältena. Besiktningskillarna kan, vad jag vet, inte kräva att man monterar bilbälten i veteranbilarna, för att de skall utföra provkörningen. Så även där så gäller inte efterföljande säkerhetsuppdateringar retroaktivt.

K Kirre2 skrev:
Din säkerhet påverkas ju också, eftersom det förebygger att ditt hus brinner ner, i alla fall pga soteld eller sprucken skorsten.
Ja, (Nåja, "sot"eld är ett kapitel för sig. Det finns inte.), men nu var ju frågan om jag fick ta den risken själv.

Och problemet med brand är ju inte främst att jag brinner inne, utan att jag eldar upp resten av stan. Så våra bransäkerhetsnormer kommer historiskt sett för att förhindra storbränder som drabbar tredje man, inte främst för att rädda dig från dig själv.

Det är ju fortfarande tillåtet att röka ihjäl sig... Så så länge som branden håller sig i tillräckligt liten skala, så har samhället inga direkta synpunkter på det. ;)

• Gilla
fiskarn87 och 1 till
  • Laddar…
A Adam F skrev:
Själv accepterar jag de flesta av samhällets regler och kontroller eftersom jag då slipper oroa mig för de mer eller mindre.... eh... nogräknade människor som tror att de kan allt. Sköta sin egen säkerhet är en sak, men gäller det min säkerhet litar jag varken på att du eller någon annan med övertro på sin egen förmåga vare sig kan eller bryr sig om mig.

• Gilla
ilafudi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.