47 123 läst ·
196 svar
47k läst
196 svar
Sotaren fakturerar för utebliven sotning...!
Vår sotare kom i december för att provtrycka skorsten efter nyinstallation av murad kamin. Han påpekade att våra takanordningar för gång var undermåliga, då de helt sonika saknas. Irriterad blev han när han fick höra att hans killar har sotat här två gånger förut. Han tog inte betalt, och kommer tillbaks när det är åtgärdat. Mura om skorstenen ville han också få utfört ..
Helt fel, sotaren skall ha kunskap om reglerna när det gäller arbeten på tak över 2 meter, allt annat är felaktigt.F Feelixen skrev:Pratade med min sotare om taksäkerheten när jag lagt om taket eftersom jag följt alla regler och han berömde mig. Då frågade jag om inte alla som lägger om sina tak följer reglerna och fick till svar att det var si och så med det och hade dom väl klättrat upp en gång för att sota så hade dom per de facto godkänt installationen även om den avvek från reglerna. Det var vad han sa till mig. Inte en aning om det stämmer rent lagligt.
Att sotaren själv kan godkänna en installation felaktigt gör däremot honom, eller henne delaktig i om annan sotare skadar sig vid beträdande av taket.
Det är till och med så att det skall inspekteras med jämna mellanrum hur en takstege är förankrad, vid felaktig förankring och om olycka sker så blir fastighetsägaren i värsta fall vållande till olyckan.
Det är straffbart att utsätta andra människor för felaktigt utförda installationer och montering av skydd som inte följer anvisningarna.
Sotare har förvisso möjlighet att godkänna en montering men Arbetsmiljöverkets regler kan de inte åsidosätta, vilket de gör, de använder inga selar, men skydd skall finnas oavsett om sotaren använder sig av dem eller inte.
Mvh P-A
elpaco skrev:
Vår sotare kom i december för att provtrycka skorsten efter nyinstallation av murad kamin. Han påpekade att våra takanordningar för gång var undermåliga, då de helt sonika saknas. Irriterad blev han när han fick höra att hans killar har sotat här två gånger förut. Han tog inte betalt, och kommer tillbaks när det är åtgärdat. Mura om skorstenen ville han också få utfört ..
Ett litet tips, takstegar som säljs i färdiga paket är inte alltid godkända i infästningen.
Helst skall det vara genomgående bultar i förankringen, med bleck eller större brickor på insidan av råsponten.
Jag borrade in 125mm franska träskruvar i takstolarna, fick underkänt trots att de håller för mera än de genomgående bultarna.
Vissa håller hårt på regler andra ser lite mellan fingrarna.
Det handlar om andra människors hälsa så att göra rätt kan inte bli fel.
Mvh P-A
Produkter som diskuteras: "franska träskruvar"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Det där kan ju inte stämma.F Feelixen skrev:Pratade med min sotare om taksäkerheten när jag lagt om taket eftersom jag följt alla regler och han berömde mig. Då frågade jag om inte alla som lägger om sina tak följer reglerna och fick till svar att det var si och så med det och hade dom väl klättrat upp en gång för att sota så hade dom per de facto godkänt installationen även om den avvek från reglerna. Det var vad han sa till mig. Inte en aning om det stämmer rent lagligt.
Vi hade brandskyddskontroll av två eldstäder för några veckor sedan. Takstege finns till den ena skorstenen men ej den andra. Det var snö på taket och han sotade den där stege fanns men inte den andra. Självklart fick vi betala för bägge i alla fall eftersom vi skulle sett till att stege fanns. Jag tycker inte det är något att orda om, varför skulle han riskera att ramla/halka på taket för att vi inte följt reglerna?
Nej, du betalar inte för ej utfört arbete. Däremot betalar du för ställkostnaden.
Har jag förstått det hela rätt?
Brev om inbokad sotning kommer på posten där det framgår vad som gäller angående säkerhetsanordningar osv.
Sotaren kommer och ni har inte säkerhetsanordningar på plats och det är också snö på taket.
Sotaren åker utan att klättra upp pga ovanstående men tar betalt för den bortslösade tiden.
Ni känner er lurade?
Var gick det fel här egentligen?
Brev om inbokad sotning kommer på posten där det framgår vad som gäller angående säkerhetsanordningar osv.
Sotaren kommer och ni har inte säkerhetsanordningar på plats och det är också snö på taket.
Sotaren åker utan att klättra upp pga ovanstående men tar betalt för den bortslösade tiden.
Ni känner er lurade?
Var gick det fel här egentligen?
Har man en eldstad så är man ju skyldig att se till att den sotas på ett eller annat sätt och sotarna tillhör det sista skrået som har geografiskt monopol på sina tjänster sanktionerat av myndigheterna, så avtalsbindningen kommer liksom automatiskt på nåt sätt...
Sen kan man diskutera om det är rätt eller fel.
Sen kan man diskutera om det är rätt eller fel.
Tillstånd att sota själv är enkelt att skaffa sig, eller var i alla fall för några år sen. En kurs på några timmar, där reglerna för sotning gicks igenom och sen var det klart.Matzeball skrev:
Sen ska man köpa lite prylar och avsätta tid för det också. Har man en liten kamin som inte är primär värmekälla och därför inte behöver sotas så ofta så kan det vara skönt att betala några hundralappar om året för att nån annan ska göra skitjobbet.
Visst, men det är ju en engångskostnad. Och särskilt lång tid tar det ju inte. Men jag sotar inte själv heller, trots att jag får, så jag håller med. Jag gick kursen mest för att lära mig nåt.useless skrev:
Jag har inga problem med sotaren generellt. Och principen att de debiterar även om de inte kan utföra arbetet pga att jag brustit i att ha föreskriven säkerhetsutrustning har jag heller inga problem med. Vad jag däremot har svårt att acceptera är två saker. Dels att det är ett monopol, jag kan inte välja någon annan sotare om jag inte kommer överens med den som har monopolet. Detta leder till min invändning nummer två, ingen kundservice. Jag får ett brev ca två veckor innan sotning. Där står ett datum och ett tidsintervall på 3 timmar som de tänker sig att komma innom. Här finns ingen flexibilitet att få ett annat datum eller annan tid, eller mer exakt tid. Med mitt arbeta kan jag inte frigöra mig riktigt hur som helst, och inte sitta hemma tre timmar och vänta. Det är 1/3 arbetsdag. Att de behöver jobba effektivt och innom ett område i taget är givet. Men de skulle mycket lätt kunna meddela att de ska sota i mitt område under en eller två veckor, och sedan låta mig boka ett datum och tid som funkar. Ungefär så som övriga samhället funkar. Men monopolet gör det ointressant och oviktigt gör sotarna att tänka i dessa banor.
Detta är lite av maktmissbruk anser jag, kunde monopolet släppas och konkurans råda skulle det förmodligen inte bli billigare, men mer kundorienterat.
Detta är lite av maktmissbruk anser jag, kunde monopolet släppas och konkurans råda skulle det förmodligen inte bli billigare, men mer kundorienterat.