Hej
ska avsluta eldning i pelletspanna men tänker behålla pannan för ev framtida bruk.
Frågan är nu ska man sota pannan o skorsten eller inte?
Jag tänker på risken för korrosion då både skorsten o panna är av metall.
 
Jag kan inte se att det ska spela någon roll, vad jag vet så är inte sot från pelletseldning särskilt korrosivt. Men det är aldrig fel att sota och snygga till så att grejerna är körklara nästa gång de ska användas.
 
Hej, jag skulle öppna sota ur pannan en sista gång, sen ställa luckan öppen för att ventilera ur pannan och skorstenen. På så vis torkar kondensen bort. Till sist skulle jag behålla brandskyddskontrollerna på längsta tidsfristen då kan du ju vara säker på att allt är ok när du vill börja elda. //sotarn.
 
Krilleman
Men om du ska "avsluta" pelletseldningen hur får du då varmvatten?

Gissningsvis då med en vanlig varmvattenberedare seriellt kopplat via pannans tappvarmvatten.

Tänk då på att du får allt inkommande kallvatten via pannans varmvattenberedare innan det går in i varmvattenberedaren. Och det skapar kondens i pannan! = Rost via kondensvatten!

Tänkvärt!
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Men om du ska "avsluta" pelletseldningen hur får du då varmvatten?

Gissningsvis då med en vanlig varmvattenberedare seriellt kopplat via pannans tappvarmvatten.

Tänk då på att du får allt inkommande kallvatten via pannans varmvattenberedare innan det går in i varmvattenberedaren. Och det skapar kondens i pannan! = Rost via kondensvatten!


Tänkvärt!
Pelletspanna finns i extern byggnad som är nära ett garage, boningshus kommer framöver att värmas av jordvärme.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.