Hej
Har en bastukamin som började användas mer flitigt sen vi fick eldningstillstånd igen. Ansluten via rökrör till skorsten och har en sotlucka på sidan.

Nu kom det ett hejdundrande regnoväder i sommar och kaminen har stått orörd sen i våras. När jag skullle ner och göra i ordning för vintern så ser jag hur det uppenbarligen regnat väldigt mycket ner i kanalen då det var som en smal svart rand av sot som runnit ner och bildat en sotpöl på golvet.

Såg ju då att det var mycket sot innanför sotluckan som vi då sopade bort och förvarar i en plåtburk.

Nu är jag väldigt dåligt påläst om detta är normalt eller om det är ett tecken på dålig förbränning.

Var uppe och undersökte skorstenen i våras också och såg ut att vara väldigt sotigt precis runt mynningen till kanalen.

Finns ingen typ regnkåpa ovanför då sotaren menade att det inte behövdes. De sotade andra kanalen förra månaden så de borde väl ha noterat om det såg illa ut vid den andra tänker jag...

Blir ju som en krök där rökröret ansluter i skorstenen så kanske blir som avfällingar pga det?

Kan man göra några andra förebyggande åtgärder?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.