F
Tar tillbaka allt jag skrivit tidigare i tråden.
Kan acceptera fastighetsskatt om...
...det blir fulla avdrag på amortering.

Då skulle det finnas fina incitament att minska den s.k. skadliga höga belåningen hos massorna.

F
S SueCia skrev:
vad menar du att det skulle bli för problem för er ifall ni fick pynta 92 000 extra per år? Höginkomsttagare som ni är så är det väl lugnt?
Vad får de för de pengarna?

F
F FC_Bygg skrev:

Då skulle det finnas fina incitament att minska den s.k. skadliga höga belåningen hos massorna.
Förstår inte riktigt....
Varför ska de som FRIVILLIGT drar på sig höga lån subventioneras med bidrag som alla andra får vara med och betala?

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
G
F frasen_36 skrev:
Förstår inte riktigt....
Varför ska de som FRIVILLIGT drar på sig höga lån subventioneras med bidrag som alla andra får vara med och betala?
Mja, du betalar inte men med lån betalar man 70% av räntan och slipper betala 30% i skatt om man har en beskattningsbar inkomst där skatten är högre än ränteavdraget. Samma åt andra hållet, man får behålla 70% men betalar 30% i skatt på kapitalinkomster tex aktieutdelning, inkomsträntan osv men oavsett övrig inkomst. Jag har ett lån med 0,94% ränta, har samtidigt sparpengar ( samma summa) där jag får 0,85% ränta, betalar därför 0,063% att ha denna buffert efter avdrag (med skattade pengar).
Skulle det vara bättre att vi inte hade kapitalskatt?

F FC_Bygg skrev:
Vad får de för de pengarna?
Paradox! Omöjlig gåta det där;)

• Gilla
FC_Bygg
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Mja, du betalar inte men med lån betalar man 70% av räntan och slipper betala 30% i skatt om man har en beskattningsbar inkomst där skatten är högre än ränteavdraget. Samma åt andra hållet, man får behålla 70% men betalar 30% i skatt på kapitalinkomster tex aktieutdelning, inkomsträntan osv men oavsett övrig inkomst. Jag har ett lån med 0,94% ränta, har samtidigt sparpengar ( samma summa) där jag får 0,85% ränta, betalar därför 0,063% att ha denna buffert efter avdrag (med skattade pengar).
Skulle det vara bättre att vi inte hade kapitalskatt?
Intressant att en del (t.ex. M) ondgör sig högljutt över att vissa grupper får bidrag men samtidigt sitter de själva och håvar in bidrag för att de dragit på sig lån...

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Sossarna i skåne samt i Sthlm med Ygman i spetsen vill tillsammans med MP & V ta bort taket på fastighetsksatten.

[länk]

Sen tillkommer det att det kommer nya taxeringsvärden från skattemyndigheten nu 1 Juli ... varvid alla fastigheter kommer att bli upptaxerade rätt mycket (gissar jag iaf)

Lite enkla expempel på hur det kommer att slå
(inkomst i hushållet 75000 före skatt)
villa 2M -> 11500 extra per år mot idag
villa 2.5M -> 16500
villa 3M -> 21500
villa 3.5M -> 26500
villa 4M -> 31500
villa 4.5M ->36500
villa 5M -> 41500

kolla här var som gäller för just dig
[länk]

Detta om något kommer att framkalla en fastighetskrash, då folk inte kommer att ha råd att bo kvar och måste sälja husen till under vad de köpt dem för.

Så vill ni inte drabbas av en fastighets krash (vilket resultatet kommer att bli om det genomförs)
Se till att sprida att detta är en väldigt dålig ide
Hyckleriet med moderaterna.
(Kristersson/reinfeldt/löfven samma skit och sådana vill sd samarbeta med..

Tankesmedja Timbro Benjamin Dousa(MODERATERNA) vill höja fastighetsskatten alltså hjälpa socialdemokraterna höja skatten

F FC_Bygg skrev:

Fastighetsskatten kanske ska basera sig på lånebeloppet på huset istället för taxeringen ;)

• Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
G
F frasen_36 skrev:
Intressant att en del (t.ex. M) ondgör sig högljutt över att vissa grupper får bidrag men samtidigt sitter de själva och håvar in bidrag för att de dragit på sig lån...
Varför citerar du mej? Avdrag är inte samma som bidrag.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Varför citerar du mej? Avdrag är inte samma som bidrag.
Avdrag eller bidrag - struntsamma vad man låtsas kalla det. Det är ett bidrag som vissa får.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Avdrag eller bidrag - struntsamma vad man låtsas kalla det. Det är ett bidrag som vissa får.
förklara gärna mer för en företagare...

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J jonitz skrev:
Självklart finns det många förlorare. Men en klar majoritet blir inte förlorare. Förslaget är klart bra för landet. Även om du personligen blir förlorare (för du har räknat antar jag?) så kanske du har barn, barnbarn etc. Tänk på dem i så fall.

Jag tycker nationalekonomi är rätt kul, men jag har det inte i mitt yrke på något sätt, dvs jag är en glad amatör. Tar man bort den statliga skatten, så har du nog rätt att vi har platt skatt. Det skulle leda till positiva effekter, men även om det bara är 3% så tror jag inte att det är självfinansierande. Dvs även andra åtgärder måste till.
Egentligen kan man tycka att det är mer logiskt med samma % för alla. Tjänar man mer så skattar man ju mer i kronor då, så det är ju rättvist. Men jag är nog ändå inne på att en aningen progressiv skatt är bra för samhället. I aktuellt reformförslag så är inkomster upp till ca 120k per år skattefritt. Det borde göra stor skillnad för låginkomsttagare. Vi har ju inte alla samma förutsättningar i livet. Dessutom kan man fråga sig varför man ska betala skatt under existensminimum för att sedan få bidrag. Reformförslaget är utmärkt som jag ser det.
Att det kan finnas skäl till en progressiv skatt kan jag till viss del hålla med dig om, men det är viktigt att bibehålla incitamenten för att tjäna mer och faktiskt få mer i fickan, det driver samhällsutvecklingen. Ett problem med höga skatter generellt är att ju högre skatt ju högre krav på att skatteintäkterna används på ett effektivt sätt och där har Sverige med vår byråkrati och extrema regelåtlevnad inte levt upp till förväntningarna. En majoritet av de som bidrar med absolut mest skatt är inte nöjda med effektiviteten.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
G
F frasen_36 skrev:
Märkligt sätt att tänka...
F frasen_36 skrev:
Men då tycker jag du ska ta ett stort lån, gärna med så hög räntesats du kan hitta så "får" ju du också.:crysmile:

G
R Rubb skrev:
Fastighetsskatten kanske ska basera sig på lånebeloppet på huset istället för taxeringen ;)
Ok, då lånar jag dubbla taxeringsvärdet av grannen, och han gör samma sak, lånar av
mej så slipper man skatten? Man kan ju också "slarva" med sin inkomst och slösa pengarna på skräp i stället för att amortera. Sen kan media och andra "tycka synd om en" så kan man slippa skatta för man "råkade" bli fattig.

G OMathson skrev:
Ok, då lånar jag dubbla taxeringsvärdet av grannen, och han gör samma sak, lånar av
mej så slipper man skatten? Man kan ju också "slarva" med sin inkomst och slösa pengarna på skräp i stället för att amortera. Sen kan media och andra "tycka synd om en" så kan man slippa skatta för man "råkade" bli fattig.
Nu var mitt inlägg högst ironiskt men förstår dock inte ditt exempel.
Låter ju som att du och grannen i så fall belånar husen med säkerhet iaf så då hade ni ju fått betala skatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.