Byggahus.se

Sossarna vill ta bort taket på fastighetsskatten

1. M
    Renoverare · Norrköping · 451 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Springer du omkring med skygglappar och väljer att ignorerna hur extremt dumma i huvudet MP politiker är?
    Om du vill kan jag rada upp otaliga exempel.

Detta är för att MP's politiker mestadels är fanatiska i sin ideologi.
    ( Ulf Kristersson hos M är en annan som har en fanatisk hållning till sin ideologi , och kan ge exempel här med )
    Och alla som har det .... de skiter högaktningsfullt i hur deras politik drabbar andra.... de ska driva igenom sin politiska idé oavsett vad.
    Detta kallas i folkmun "politiker som är dumma i huvudet" ;)

Så nog vågar de, tro aldrig nått annat!

2. Hornstäve
    Medlem · Linköping · 29 inlägg

Hornstäve

Medlem
    Sant. Dessutom ännu mindre risk med tanke på att
    Vad spännande, har du kartlagt alla MP-politiker?! Vilka fler intressanta fakta kan du berätta om dem?

Om nu alla politiker är så korkade och dumma i huvudet kanske du borde starta ett eget parti och styra upp saken, du som verkar så klok, genomtänkt och välformulerad?

• Laddar…
  3. F
    Medlem · 281 inlägg

FGLIN

Medlem
    KD drev igenom taket som främst gynnar folk i storstäder medan deras väljarstöd främst finns på mindre orter, det kan man väl i så fall kalla dumt i huvudet?

Nej, värde är en bättre grund för skatteuttag än antal fastigheter. Tag bort taket men sänk skattesatsen. Ev skulle pensionärer kunna få betala skatt efter det taxeringsvärde som gällde då de fyllde 65 om de bodde där då. För par skulle man kunna utgå från deras genomsnittsålder.

4. L
    Medlem · 19 inlägg
    92 000 mer i skatt per år skulle det bli för oss... KUL! Enda fördelen är väl alla pensionärer och annat löst folk som nu skulle få flytta ! Bara de riktigt rika hör hemma i hus i storstan... eller...?

Det roliga är att vi bor i ett ytterst mediokert 20-tals hus med liten tomt. Råkar dock ligga när city i Stockholm och o ett område där grannarna tydligen får 20 M+ för sina kåkar så kanske går taxeringsvärdet upp ännu mer så det blir en slant till. Jag förstår att vi inte är en skyddsvärd grupp (2st högstnkomsttagare som vi är men med 60 % på marginalen känns det ändå som att vi åtminstone drar vårt strå till stacken.. eller?

5. M
    Renoverare · Norrköping · 451 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    1) Kan inte starta ett eget parti... jag är inte dum i huvudet :crysmile::crysmile:
    2) Jag bryr mig om vad som händer av mina beslut ... kvalar därför inte heller in som politiker
    3) Jag är inte egoist som större delen av riksdagspolitikerna verkar vara... får svårt att passa in
    4) Varför skulle jag vilja var politiker då jag har ett jobb som betalar bra och där man inte behöver ta skit från alla håll??
    5) Om jag ska in i "politiken" så vill jag bli envåldshärskare ... Nu är ju sannolikheten för att jag ska kunna bli det ungefär lika stor som att snöflinga inte smälter i Sahara. Så varför ens försöka? Misslyckas man är det betydligt sämre än som jag har det idag :rofl:

Men du tar politiker i försvar ... du verkar definitivt ha en framtid i politiken. ;)

6. O
    Medlem · 409 inlägg

OMathson

Medlem
    Har nog snarlik situation som ni, de flesta kan nog flytta från sitt hus till annat med ungefär samma marknadsvärde men om jag skulle göra det kostar det någon miljon i reavinstskatt då taket för uppskov är 3000000 och det räcker inte. Skulle även bli mer än 150000 i stämpelskatt.
    Har också ett "mediokert" hus helt utan lyx, enda badrummet i källaren där kaklet börjar lossna, 25 år gammalt Ikeakök som jag penselmålade om förra sommaren. Missförstå mej rätt! Det är INTE synd om mej på något sätt, helt fria val! Men vad har jag gjort för fel att skattas så högt redan nu (vid eventuell flytt) eller vid införande av fastighetskatt baserat på ett sjukt upphissat värde som beror på låga räntor, stat skyddar banker, befolkningsökning osv. Högt värde är INTE = lyx- rik-kan gått betala för oss andra.
    Mest orolig är jag för våra barn, någon gång kommer det knaka i pyramiden.

7. J
    Medlem · Huddinge · 178 inlägg

jonitz

Medlem
    Jag kan lägga till att enligt förslaget så kommer faktiskt pensionärer ha ett tak på 4% av disponibel inkomst för fastighetsskatten.

Från utredningen:
    Nuvarande begränsningsregel – som gäller pensionärer och de med sjuk- och aktivitetsersättning – om högst 4 procent av disponibel inkomst i löpande beskattning behålls.

Lägg då till att inkomster upp till 120k per år föreslås bli skattefritt, ja då inser man att pensionärer faktiskt blir en stor vinnare med reformförslaget.

• Laddar…
  8. O
    Medlem · 409 inlägg

OMathson

Medlem
    Fast jag är inte pensionärer än!

9. J

jonitz

Medlem
    Hur har du räknat? Låter inte korrekt. Det som är intressant är ju nettot, ni har arbete antar jag? Ni får sänkt inkomstskatt. Tänk även på att du ska räkna på taxeringsvärdet och inte marknadsvärdet.

10. J

jonitz

Medlem
    Vanliga arbetande "svenssons" kommer att gå ungefär plus minus noll. (I genomsnitt, finns såklart undantag).

De stora vinnarna blir pensionärer/låginkomsttagare samt höginkomsttagare.
    En del företagare tror jag kan bli förlorare.

11. O
    Medlem · 409 inlägg

OMathson

Medlem
    Och historiskt har ju alltid "begränsningsregler" och "skatteväxling" funkat?

12. Hornstäve
    Medlem · Linköping · 29 inlägg

Hornstäve

Medlem
    Ah, du är som de flesta andra tangentbordskrigare som tror sig vet allt om alla och sitta och döma gömd i anonymitet alltså. Stor käft, liten leverans.

Jag är redan fritidspolitiker sen 10 år tillbaka så jag har ägnat rätt många kvällar och helger åt politik. De allra flesta politiker, oavsett politiskt parti, är helt vanligt, hyggligt folk som lägger sin fritid på att försöka göra samhället bättre till en ofta rätt låg ersättning. Tyvärr blir det allt färre som vill vara politiker, eftersom man får så mycket skit från idioter som du. Det tycker jag är synd.

13. T
    Medlem · Stockholm · 759 inlägg

Taxture

Medlem
    Betalar redan idag med nuvarande regler nästan kr 30.000:- i fastighetsavgifter.......
    Kan tänka mig hur framtiden kan bli om återgång mot dom gamla reglerna kommer.
    Kommer begränsningsregel max 4% och kr 120.000:- innan skatteavdrag gälla alla blir man iofs en ”vinnare” i skattelotteriet

14. S
    Medlem · Dalarna · 3 005 inlägg

SueCia

Medlem
    vad menar du att det skulle bli för problem för er ifall ni fick pynta 92 000 extra per år? Höginkomsttagare som ni är så är det väl lugnt?

15. S
    Medlem · 20 inlägg

Sofriko

Medlem
    Kan ju vara en liten trevare från S sida för att se reaktioner och om man vågar gå vidare med detta förslag. Ser man bara på sociala medier så är ju kritiken överväldigande, bara ett fåtal som vill ha det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.