P pmd skrev:
Det låter riktigt bra!

Vad var det som tog tre timmar?
Det troligast svaret är väl att processen att inse att det vore bättre med Moode istf för det man själv suttit med ett tag, tog just 2 timmar och 45 min.
 
D
K karlmb skrev:
Det troligast svaret är väl att processen att inse att det vore bättre med Moode istf för det man själv suttit med ett tag, tog just 2 timmar och 45 min.
Exakt så. Det tog tid att linuxprogrammera för att få raspotify att funka. Till slut installerade jag moode på kortet. 15 sekunder senare var jag hemma.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Förslag på snygga diskreta högtalare med bra ljud, som kan placeras lite varstans och matas med ljudet från raspberryn? Typ som sonos play:1 ser ut?
 
J jahallåja skrev:
Förslag på snygga diskreta högtalare med bra ljud, som kan placeras lite varstans och matas med ljudet från raspberryn? Typ som sonos play:1 ser ut?
Coolast är väl några lådor där du kan montera in rasp, slutsteg och nätdel så de inte syns. Och de flesta högtalarlådor är ju fyllda med luft...
 
D
J jahallåja skrev:
Förslag på snygga diskreta högtalare med bra ljud, som kan placeras lite varstans och matas med ljudet från raspberryn? Typ som sonos play:1 ser ut?
Behöver du inte en förstärkare också?
 
Om det ska ha en chans att motsvara Sonos så måste det ju antagligen vara aktiva högtalare med inbyggd förstärkare. Har små sonos-högtalare på fem sex ställen och jag kan inte ha en separat förstärkare på varje ställe. Helst skulle man vilja smussla undan hallonpajen också så den också blir inbyggd, annars missar man en rejäl bit av fördelen med Sonos, iaf för mig.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag har haft nån Philips BT till RCA puck kopplad till min H&K AVR65 (45 ampere per kanal).
Låter väl tillräckligt bra.

Du menar en nätt högtalare med inbyggd internetradio och alla musikstreamingtjänster.
Man trycker Power-on + play och då startar den på senaste radiokanalen man lyssnade på sist eller så trycken man på 1 av 5 snabbvalsknappar man programmerat upp själv.

Tex
[bild]

Sen verkar jag vara ensam om att gilla Yamaha MusicCast.
Musikmaskin allt inkluderat…

[bild]
Jag gillar också MusicCast, sedan jag bytte från Roku, MusicCast fungerar felfritt i multirum lösning enkelt och smidigt, aldrig felat eller flaggat, bra ljud.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
J jahallåja skrev:
Om det ska ha en chans att motsvara Sonos så måste det ju antagligen vara aktiva högtalare med inbyggd förstärkare. Har små sonos-högtalare på fem sex ställen och jag kan inte ha en separat förstärkare på varje ställe. Helst skulle man vilja smussla undan hallonpajen också så den också blir inbyggd, annars missar man en rejäl bit av fördelen med Sonos, iaf för mig.
Då har de ju förstärkare redan inbyggt. Du öppnar och pllar in en Rasp också och sliter ut Sonos kort bara.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då har de ju förstärkare redan inbyggt. Du öppnar och pllar in en Rasp också och sliter ut Sonos kort bara.
”bara”…
 
tveksamt tveksamt skrev:
”bara”…
Lär väl inte vara så svårt att identifiera ingångarna till slutsteget? Annars kan det ju sättas in ett nytt för 200 eller så idag.
Finns massor som säljs till Raspar.
 
D datja skrev:
Ja, DAC i det lilla moderkortet i pi duger inte till mycket. Det är därför man köper ett ljudkort till. Blir mycket bra ljud i mina Öhmanhögtalare.
Högtalare från "Ingenjör Öhman"? som även designade Ljudtekniska Sällskapets LTS 3v-f2, hemmabio högtalare?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Lär väl inte vara så svårt att identifiera ingångarna till slutsteget? Annars kan det ju sättas in ett nytt för 200 eller så idag.
Finns massor som säljs till Raspar.
Om ingångarna öht finns diskret åtkomliga?
Idag finns det ju högkvalitativa digitala förstärkare och med lite integration av olika digitala delsystem till enchipslösningar så är det väl inte säkert att det finns ett förstärkarslutsteg i normal gammal bemärkelse.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Om ingångarna öht finns diskret åtkomliga?
Idag finns det ju högkvalitativa digitala förstärkare och med lite integration av olika digitala delsystem till enchipslösningar så är det väl inte säkert att det finns ett förstärkarslutsteg i normal gammal bemärkelse.
Kanske, då kan man som sagt för en billig peng kasta allt o sätta dit ett nytt slutsteg.
 
K karlmb skrev:
Lär väl inte vara så svårt att identifiera ingångarna till slutsteget? Annars kan det ju sättas in ett nytt för 200 eller så idag.
Finns massor som säljs till Raspar.
Du uttalar dig väldigt självklart om vad som är enkelt att göra men du har alltså ingen aning om vad som faktiskt är görbart?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D
blackarrow blackarrow skrev:
Högtalare från "Ingenjör Öhman"? som även designade Ljudtekniska Sällskapets LTS 3v-f2, hemmabio högtalare?
Ja, det är Öhmans små högtalare. De är jättefina. Upphämtade i delar hemifrån hans villa c:a 2004.

Angående er diskussion: om man är lagd åt Sonoshållet på så vis att man inte vill se anläggning eller högtalare är kanske raspberry pi lite bökigt. Men det går att ordna om man vill. Min lilla låda ligger ovanpå de större gamla lådorna CD-spelare och förstärkare.

Jag eller snarare min hustru har bytt huvudmusikkälla från egen filserver till Spotify och därför var jag tvungen att anpassa den lilla lådan (som tidigare mest pratade med servern eller fungerade som airplay/bluetooth-mottagare) till spotifyfokuserad användning med hög WAF. Moode har detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.