jonmo jonmo skrev:
Och det måste vara möjligt att på ett Spotify-konto streama flera olika låtar samtidigt i olika zoner.
Första googleträffen, det verkar finnas många fler:

https://www.tomsguide.com/how-to/raspberry-pi-wifi-speaker

Jag har absolut ingen aning om hur värdig ersättare denna lösning är till Sonos så fråga mig inte om det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Nej flera pajer ska synkas.
En vid varje högtalare, kanske? Hur gör man det?

P pmd skrev:
En vid varje högtalare, kanske? Hur gör man det?
Tror det finns mjukvara som kan göra det.

Hör till dom där våra SONOS'ar fungerar bra numera. Ett tag var det sjukt dåligt men jag misstänker att det då faktiskt var vårt nätverk som var kasst, hade då ett antal TP Link mesh puckar utspridda (totalt 3 st). Slängde dom på återvinningen och installerade istället två ASUS TUF-AX4200 i en AiMesh konfiguration, sån himla skillnad i allt. Efter det går alla SONOS klockrent. Har fem vanliga One och en Era 100 och ansluten vinylspelare, allt fungerar perfekt, upplever inte alls några fördröjningar som andra nämner, ändring av volym slår igenom direkt, alla alltid i synk

Så det kan också vara att det är ett undermåligt nätverk som är den underliggande orsaken

Annars kan man tycka att det verkligen borde fungerar till dom priser dom sätter. Baserar man en lösning som är beroende av att kunden har ett bra nätverk, då kan man också kräva att det verkligen är robust

Alfredo Alfredo skrev:
Jag har absolut ingen aning om hur värdig ersättare denna lösning är till Sonos så fråga mig inte om det.
Den där lösningen kan inte jämföras med ljudkvaliten i SONOS, det där blir faktiskt ganska kass. Finns olika piggy-backs till RPi som sägs ge bättre "HiFi" ljud men sedan handlar det ju om vilka högtalare man har också

K krambriw skrev:
Den där lösningen kan inte jämföras med ljudkvaliten i SONOS, det där blir faktiskt ganska kass. Finns olika piggy-backs till RPi som sägs ge bättre "HiFi" ljud
OK.

K krambriw skrev:
sedan handlar det ju om vilka högtalare man har också
Ja det är naturligtvis helt avgörande med bra högtalare för bra ljud. Det är ju svårt att komma undan. 😀

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Tror det finns mjukvara som kan göra det.
Ja, det går att göra i mitt system (moode) om jag minns rätt. Har dock inte studerat detta närmre.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
K Kane skrev:
Knappast, fråga den vanliga Sonosanvändaren om nedanstående är lika smidigt.
För mig tog det en timme att sätta ihop datorn med den bra DAC-omvandlaren. När jag bytte programsystem från picoreplayer till moode fick jag läsa på i två timmar och installera och pilla lite i en timme. Det är den sammanlagda tiden jag har lagt ner på underhåll sedan jag köpte hallonet för fem år sen ca. Funkar hela tiden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
K krambriw skrev:
Den där lösningen kan inte jämföras med ljudkvaliten i SONOS, det där blir faktiskt ganska kass. Finns olika piggy-backs till RPi som sägs ge bättre "HiFi" ljud men sedan handlar det ju om vilka högtalare man har också
Ja, DAC i det lilla moderkortet i pi duger inte till mycket. Det är därför man köper ett ljudkort till. Blir mycket bra ljud i mina Öhmanhögtalare.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D datja skrev:
För mig tog det en timme att sätta ihop datorn med den bra DAC-omvandlaren. När jag bytte programsystem från picoreplayer till moode fick jag läsa på i två timmar och installera och pilla lite i en timme. Det är den sammanlagda tiden jag har lagt ner på underhåll sedan jag köpte hallonet för fem år sen ca. Funkar hela tiden.
Jag har en känsla av att det idag skulle krävas mindre. Borde finnas färdiga Rasperry projekt att kopiera.

Erik4
Jag tror att Sonos kräver en viss konfiguration av nätverket för att fungera bra. Exakt vad detta är vägrar de kommunicera. Deras diagnostikverktyg delar de inte heller med sig av. Detta kan nog vara anledningen till att när man byter ut alla sinna accesspunkter och sin router så kan det bli bättre för att den råkar vara konfigurerad på ett annat sätt. Jag har ett bra nätverk med flera accesspunkter som är trådade. Trots detta fungerar det dåligt för mig. Och utan möjlighet att felsöka ordentligt så är det svårt att konfigurera korrekt. Något jag läst mig till som kan förbättra men ändå inte gör det problemfritt är att ta bort slumpad mac-adress på telefonerna som ska styra sonos då det verkar som att det stör anslutningen via appen. Även att sätta fasta ip-adresser på sonosarna ska kunna göra det bättre. Ökad leasetid på dhcp kan vara ett alternativ. Utöver det kan man titta på sina inställningar för IGMP Snooping. Men exakt vad av dessa inställningar som sonos mår bättre av verkar de inte kunna dela med sig av.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Erik4 Erik4 skrev:
som kan förbättra men ändå inte gör det problemfritt är att ta bort slumpad mac-adress på telefonerna
Varför skulle man vilja slumpa mac-adressen i sitt hemmanät? Hos mig skulle inte en pryl med slumpad mac-adress kunna ansluta till wifi.

Erik4 Erik4 skrev:
Även att sätta fasta ip-adresser på sonosarna ska kunna göra det bättre.
Jag rekommenderar fast ip på allt som normalt använder nätet. Känns som man undanröjer diverse felkällor då.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D datja skrev:
Inte plug-and-play, alltså.
Hur många hallonpajer har du till hur många högtalare?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag rekommenderar fast ip på allt som normalt använder nätet. Känns som man undanröjer diverse felkällor då.
Det är trångt i IPv4-rymden, och alla internetoperatörer erbjuder inte IPv6.

P pmd skrev:
Det är trångt i IPv4-rymden,
Vad spelar det för roll? Vi pratar väl om ett hemnanät i en vanlig bostad? Redan ett klass C nät, 192.168..., borde räcka för de flesta. Om inte finns det större "svartnät".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.