D
tommib tommib skrev:
Framför allt är alla sådana alternativ enormt mycket krångligare än att plugga i två sladdar i sina uttag och trycka anslut ny produkt i appen.

Sonos USP var enkelheten.
Tror just du skulle kunna snöa in på en rasp. Det är faktiskt enkelt och bekvämt med 100% WAF. Men det beror också på vilken utrustning man har i förväg. Eftersom jag har en gammal klassisk stereoanläggning är en raspberry pi ett utmärkt komplement att bara koppla in på en av ingångarna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib
Jag har massor av saker som är avsedda för bara mig. Bl.a. två raspi (ingen i drift just nu), två NUC (en i drift, kör proxmox och har ersatt en raspi + kommer ersätta ena servern), två hemmabyggda servrar (ska avvecklas), en NAS (ersätter andra servern) och en HTPC.

Grejen är att jag inte har tid att pilla med något av detta. Servrarna skulle varit ersatta för länge sedan men de får tuffa på eftersom jag inte orkar fixa med det. Ljudet ska bara funka. Där fungerade Sonos föredömligt, fram till i våras. Multiroom är en viktig del av vår setup här hemma. Att bara få det att funka är sällan så lätt. Jag är inte heller intresserad av att ha massa extra grunkor. Jag vill ha en allt-i-ettapparat som pluggas in. Inga kabelhärvor, inga förstärkare att slå på osv. Ja, jag vet att det inte är miljövänligt eller energismart att ha Sonos som alltid är på. Jag bryr mig inte. Bekvämligheten är viktigare.

Framöver kanske jag provar moode bara för att se om det flyger men jag lägger ärligt talat hellre tid på Sonos och ser om det hjälper att koppla in allt fast vilket tipsades om här i tråden. Om det hjälper tillräckligt mycket kommer det få fortsätta så. Appen har blivit lite bättre men fortfarande inte i närheten av vad den var. Jag vill inte köra via Spotify connect, jag föredrar faktiskt Sonos interface. Framför allt vill jag köra på det spotifykontot som är anslutet till Sonosanläggningen, inte mitt eget (alla har egna, plus ett konto för Sonos).
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det kan jag säkert göra ifall jag får se en av dessa konstruktioner.
Och som jag också skrev, skulle det verka svårt klarar de allra flesta att koppla in en liten färdig förstärkare på 10W med en stickpropp i en ljudutgång i en dator i ens änden och 2 eller 4 trådar till 1 eller 2 högtalare.
Men du vet kanske bättre.
Det kan väl förefalla enkelt att öppna sin Play Five
Jag har inte gjort det själv, men här ser man slutstegen.

Kretskort med flera förstärkarchip och kopplade komponenter som visar slutstegen för en ljudanläggning på bänk med stenytor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




kika i en Application Note för förstärkarchippet

Diagram över en förstärkarkretsapplikation med markeringar för /SD_LR, IN_P_RIGHT, IN_N_RIGHT, IN_P_LEFT, IN_N_LEFT och MUTE_LR ingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hitta och anslut din HifiBerry DAC till Right/Left ingångarna.
Enkelt…

Men vänta lite …varför är det 5 förstärkarchip och 6 högtalarelement?
Hur är högtalarelementens delningsfiter implementerade och varför finns det två DAC chip?
Ett man 2 kanaler och ett 6 eller var det 8 kanaler?

😳 🤔
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Typ, exakt så, som Tommib skrev, ja.

Jag tycker det är kul att alternativa lösningar finns och förhoppningsvis kan några entusiaster göra ytterligare framsteg för att integrera Raspberry (eller något liknande) helt i Sonos-högtalare. Den dag de helt slutar funka och det verkar kört att få igång dem på officiellt sätt så kanske den lösningen tar ett stort skutt framåt och då kanske jag börjar skruva isär dem.

Tills vidare hoppas jag att Sonos lyckas vända skutan och biter ihop när det strular..
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan väl förefalla enkelt att öppna sin Play Five
Jag har inte gjort det själv, men här ser man slutstegen.

[bild]



kika i en Application Note för förstärkarchippet

[bild]

Hitta och anslut din HifiBerry DAC till Right/Left ingångarna.
Enkelt…

Men vänta lite …varför är det 5 förstärkarchip och 6 högtalarelement?
Hur är högtalarelementens delningsfiter implementerade och varför finns det två DAC chip?
Ett man 2 kanaler och ett 6 eller var det 8 kanaler?

😳 🤔
Det är ju överkurs med en 5-kanals burk, men det bör gå att göra i analogi med en enkel 1- eller 2-kanals.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
K karlmb skrev:
[länk]
En kommentar till projektet som ej besvarades.

I don’t get it. The Play:1 is a two way speaker with an internal digital crossover. How do you realize the correct power levels and the crossover (or cutoff for the bass) frequencies?
 
blackarrow blackarrow skrev:
En kommentar till projektet som ej besvarades.
Kanske genom att använda ett eget filter. Folk har byggt högtalare i alla tider och det är inte speciellt svårt att bygga filter. Särskilt inte till en plasthögtalare med 2-3 element. Idag kan de även byggas digitalt. Men visst, sök problem bara det är säkert jättesvårt.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Hör till dom där våra SONOS'ar fungerar bra numera. Ett tag var det sjukt dåligt men jag misstänker att det då faktiskt var vårt nätverk som var kasst, hade då ett antal TP Link mesh puckar utspridda (totalt 3 st). Slängde dom på återvinningen och installerade istället två ASUS TUF-AX4200 i en AiMesh konfiguration, sån himla skillnad i allt. Efter det går alla SONOS klockrent. Har fem vanliga One och en Era 100 och ansluten vinylspelare, allt fungerar perfekt, upplever inte alls några fördröjningar som andra nämner, ändring av volym slår igenom direkt, alla alltid i synk

Så det kan också vara att det är ett undermåligt nätverk som är den underliggande orsaken

Annars kan man tycka att det verkligen borde fungerar till dom priser dom sätter. Baserar man en lösning som är beroende av att kunden har ett bra nätverk, då kan man också kräva att det verkligen är robust
Har också TP-Link puckar utspridda. Tre inne och en utomhusvariant ute. Nätverket funkar bra tycker jag. Ibland får det för sig att gå ned till 10mbit en liten stund för att sen rassla till och leverera 250mbit igen.
Var i kontakt med Sonos support som gav mig tipset att dra ut alla sladdar på Sonos och på nätverket och sen koppla in allt igen. Detta eftersom han kunde se att där var problem med nätverket. Mer än så sa supporten inte och han gav mig även tipset om att koppla in fler via Ethernet.
 
K karlmb skrev:
Kanske genom att använda ett eget filter. Folk har byggt högtalare i alla tider och det är inte speciellt svårt att bygga filter. Särskilt inte till en plasthögtalare med 2-3 element. Idag kan de även byggas digitalt. Men visst, sök problem bara det är säkert jättesvårt.
Höhö, @RoAd !
 
D
tommib tommib skrev:
Jag har massor av saker som är avsedda för bara mig. Bl.a. två raspi (ingen i drift just nu), två NUC (en i drift, kör proxmox och har ersatt en raspi + kommer ersätta ena servern), två hemmabyggda servrar (ska avvecklas), en NAS (ersätter andra servern) och en HTPC.

Grejen är att jag inte har tid att pilla med något av detta. Servrarna skulle varit ersatta för länge sedan men de får tuffa på eftersom jag inte orkar fixa med det. Ljudet ska bara funka. Där fungerade Sonos föredömligt, fram till i våras. Multiroom är en viktig del av vår setup här hemma. Att bara få det att funka är sällan så lätt. Jag är inte heller intresserad av att ha massa extra grunkor. Jag vill ha en allt-i-ettapparat som pluggas in. Inga kabelhärvor, inga förstärkare att slå på osv. Ja, jag vet att det inte är miljövänligt eller energismart att ha Sonos som alltid är på. Jag bryr mig inte. Bekvämligheten är viktigare.

Framöver kanske jag provar moode bara för att se om det flyger men jag lägger ärligt talat hellre tid på Sonos och ser om det hjälper att koppla in allt fast vilket tipsades om här i tråden. Om det hjälper tillräckligt mycket kommer det få fortsätta så. Appen har blivit lite bättre men fortfarande inte i närheten av vad den var. Jag vill inte köra via Spotify connect, jag föredrar faktiskt Sonos interface. Framför allt vill jag köra på det spotifykontot som är anslutet till Sonosanläggningen, inte mitt eget (alla har egna, plus ett konto för Sonos).
Moode använder Spotify connect. Nu börjar jag fundera på om det skulle gå att göra en egen Spotifylösning med ett separat spotifykonto i klumpen (dvs mer som Sonos) -- men det är inte värt besväret. Alla hemma är nöjda med hur det funkar.
 
R
K karlmb skrev:
Höhö, @RoAd !
Ja du är underhållande. Näst efter plejdmannen så är det nog du som är bäst på att snöa in på något och försvara det religiöst. Helt utan kunskap eller förmåga att ta in andras synpunkter.

Never stop never stopping!
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag är imponerad av alla projekt och försök att få Sonos-grejerna att funka.

Samtidigt tacksam att jag inte köpte in mig på Sonos. Finns andra alternativ, speciellt om detta med multi-room inte är speciellt viktigt och man kanske prioriterar ljudkvaltet som i mitt fall.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
H Harald Blåtumme skrev:
Jag är imponerad av alla projekt och försök att få Sonos-grejerna att funka.

Samtidigt tacksam att jag inte köpte in mig på Sonos. Finns andra alternativ, speciellt om detta med multi-room inte är speciellt viktigt och man kanske prioriterar ljudkvaltet som i mitt fall.
Själv ångrar jag att jag köpte airplayhögtalare (till andra ställen i huset) med påföljande inlåsningseffekt och beroende av appleprodukter.
 
R RoAd skrev:
Ja du är underhållande. Näst efter plejdmannen så är det nog du som är bäst på att snöa in på något och försvara det religiöst. Helt utan kunskap eller förmåga att ta in andras synpunkter.

Never stop never stopping!
Suck
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
P
D datja skrev:
Exakt så. Det tog tid att linuxprogrammera för att få raspotify att funka. Till slut installerade jag moode på kortet. 15 sekunder senare var jag hemma.
OK, det låter riktigt bra, men det var inte riktigt så du beskrev det i inlägg #293.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.