65 788 läst ·
385 svar
66k läst
385 svar
Sonos. Vad göra åt haveriet?
Slumpad mac är standardinställning på iPhone och förmodligen Android idag. Man får stänga av den funktionen, något jag inte tror att gemene man eller en normal Sonosanvändare är medveten om. Men nej det finns ingen anledning att slumpa i sitt hemnanätverk. Håller även med om fasta IP-adresser. Tror de flesta har färre än 256 anslutna enheter i sitt hem och tillräckligt många lediga att låna ut till sina besökare. Sen har jag sett att visa routrar konfigurerar sin dhcp snålt och bara delar ut ip mellan 100 och 199 och då kan det bli lite snålt.Alfredo skrev:
Plug and play blir lite fånigt begrepp för en dator man sätter ihop själv. Moode dock plug and play. Det gick fortare att få igång den än sonens nya receiver med Spotify connect.P pmd skrev:
Jag har en raspberry Pi 4, men inte kopplad till högtalare utan till en fin gammal Denonförstärkare. I programmet finns dock en hel meny om man vill köra med "multiroom" och då med flera enheter. Klart att det går utmärkt: datorprestandan är ju högre än i Sonos. Dessutom är systemen stabilare eftersom Linux. Och gratis.
Det tog dock fyra timmar för dig att få igång det, enligt inlägg #293.D datja skrev:
Det vore helt OK för mig och andra datornördar att ägna den tiden till att få igång ett Sonosliknande system, men kanske inte för den som bara vill ha ett fungerande flerrumsystem för att lyssna på musik.
Har du provat "multiroom"?D datja skrev:
Gratis open source-programvara kan vara krångliga att få igång. Min erfarenhet är att det ofta är krångligare numera än för 20-30 år sen. All programvara har blivit mer komplicerad, och det gäller även Open Source. Det brukar gå, men man behöver en viss kompetensnivå, och bör räkna med att ägna tid åt felsökning av kompatibilitetsproblem.D datja skrev:
Jag tror att den typiske Sonosanvändaren hellre letar efter ett färdigt system som alternativ, även om det antagligen kostar betydligt mer.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vad man sålde Sonos på var att det skulle vara skitenkelt att köra multiroom för kreti och pleti utan någon som helst teknisk kompetens. Det var aldrig prio annat än hissmusik-kvalitet och det blev det inte heller, iaf inte där jag har "avnjutit" dessa anläggningar.
Gott så för den som ville ha detta, litet Bo Kaspers här och där, finemang för gästerna att fortsätta lyssna på toan under bjudningen utan uppehåll.
Men menar ni allvarligt att de fuckat upp detta system såpass att det inte ens går att använda för detta enkla längre? Låter helt bisarrt.
Gott så för den som ville ha detta, litet Bo Kaspers här och där, finemang för gästerna att fortsätta lyssna på toan under bjudningen utan uppehåll.
Men menar ni allvarligt att de fuckat upp detta system såpass att det inte ens går att använda för detta enkla längre? Låter helt bisarrt.
Redigerat:
Om du läser igen så körde han inte Moode.P pmd skrev:Det tog dock fyra timmar för dig att få igång det, enligt inlägg #293.
Det vore helt OK för mig och andra datornördar att ägna den tiden till att få igång ett Sonosliknande system, men kanske inte för den som bara vill ha ett fungerande flerrumsystem för att lyssna på musik.
Har du provat "multiroom"?
Gratis open source-programvara kan vara krångliga att få igång. Min erfarenhet är att det ofta är krångligare numera än för 20-30 år sen. All programvara har blivit mer komplicerad, och det gäller även Open Source. Det brukar gå, men man behöver en viss kompetensnivå, och bör räkna med att ägna tid åt felsökning av kompatibilitetsproblem.
Jag tror att den typiske Sonosanvändaren hellre letar efter ett färdigt system som alternativ, även om det antagligen kostar betydligt mer.
Från installation av Moode till full funktionalitet tog det 15 sekunder. (10 sekunder för att stoppa in SD-kortet i hallonet och slå på strömmen, 3-5 sekunder för att boota första gången.) Sen måste man ju få pilla på inställningarna lite i början för ljudoptimering.P pmd skrev:
Pmd, du har frågat flera gånger om multiroom: jag är ointresserad av det men det är uppenbart att systemet stöder flera hallondatorer. Finns inget skäl att tro att det inte skulle fungera.
Tillägg:
https://moodeaudio.org/
berättar:
Feature list
Enjoy a great set of Audiophile options, popular renderers, support for a wide variety of audio devices compatible with the Raspberry Pi family of Single Board Computers and a REST API as described in the Setup guide for controlling Moode via 3rd party applications.Library
- Tag/Album/Folder views
- Radio and Playlist views
- Advanced search engine
- Library views (saved searches)
Playback
- Hires, DSD and Multichannel
- Multiroom synchronized audio
- Curated streaming radio
CamillaDSP
- Pipeline editor
- Quick config switching
- 64-bit volume control w/dither
- Async/Sync resampling
Resampling (SoX/MPD)
- Custom recipes
- Selective by sample rate
- Predefined profiles
Audio renderers
- Bluetooth (aptX|LDAC|SBC XQ+)
- AirPlay 2 receiver
- Spotify Connect
- Deezer Connect
Audio Renderers (cont.)
- Squeezelite (LMS)
- RoonBridge (Roon)
- PlexAmp (Plex)
- UPnP/MPD proxy
Audio outputs
- USB2/3
- HDMI
- IEC958
- I2S/I2C
Networking
- Ethernet and WiFi
- WiFi Hotspot
- DHCP or static address
File Sharing
- SMB (Samba)
- NFS
- DLNA
NAS Access
- SMB mount
- NFS mount
- Mount monitor
Local Storage
- SD Card
- USB drive
- NVMe drive
- PCIe SATA drive
Peripherals
- HDMI/DSI/SPI displays
- Volume controllers (USB/Rotary)
- GPIO buttons
- LCD updater
Redigerat:
Härligt att slippa uppfinna hjulet!D datja skrev:Från installation av Moode till full funktionalitet tog det 15 sekunder. (10 sekunder för att stoppa in SD-kortet i hallonet och slå på strömmen, 3-5 sekunder för att boota första gången.) Sen måste man ju få pilla på inställningarna lite i början för ljudoptimering.
Pmd, du har frågat flera gånger om multiroom: jag är ointresserad av det men det är uppenbart att systemet stöder flera hallondatorer. Finns inget skäl att tro att det inte skulle fungera.
Tillägg:
[länk]
berättar:
Feature list
Enjoy a great set of Audiophile options, popular renderers, support for a wide variety of audio devices compatible with the Raspberry Pi family of Single Board Computers and a REST API as described in the Setup guide for controlling Moode via 3rd party applications.
Library
- Tag/Album/Folder views
- Radio and Playlist views
- Advanced search engine
- Library views (saved searches)
Playback
- Hires, DSD and Multichannel
- Multiroom synchronized audio
- Curated streaming radio
CamillaDSP
- Pipeline editor
- Quick config switching
- 64-bit volume control w/dither
- Async/Sync resampling
Resampling (SoX/MPD)
- Custom recipes
- Selective by sample rate
- Predefined profiles
Audio renderers
- Bluetooth (aptX|LDAC|SBC XQ+)
- AirPlay 2 receiver
- Spotify Connect
- Deezer Connect
Audio Renderers (cont.)
- Squeezelite (LMS)
- RoonBridge (Roon)
- PlexAmp (Plex)
- UPnP/MPD proxy
Audio outputs
- USB2/3
- HDMI
- IEC958
- I2S/I2C
Networking
- Ethernet and WiFi
- WiFi Hotspot
- DHCP or static address
File Sharing
- SMB (Samba)
- NFS
- DLNA
NAS Access
- SMB mount
- NFS mount
- Mount monitor
Local Storage
- SD Card
- USB drive
- NVMe drive
- PCIe SATA drive
Peripherals
- HDMI/DSI/SPI displays
- Volume controllers (USB/Rotary)
- GPIO buttons
- LCD updater
Det tog alltså tre timmar att avinstallera det egendesignade och sen installera Moode. Två av dessa timmar handlade om att läsa på, vilket knappast kan ha handlat om det egendesignade. Den tredje timmen handlade om installation och att "pilla lite", vilket jag antar handlar om installation av Moode.K karlmb skrev:
Jag har aldrig ens tittat på en översiktlig beskrivning av Moode, men datjas beskrivning av det tyder inte på att det är "plug-and-play".
Sonos var knappast ett lämpligt val. Det handlade ju om att hitta ett bra alternativ till Sonos.K karlmb skrev:

