P
Jag misstolkade nog "normalt använder nätet". Jag tolkade "nätet" som internet.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Erik4
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle man vilja slumpa mac-adressen i sitt hemmanät? Hos mig skulle inte en pryl med slumpad mac-adress kunna ansluta till wifi.


Jag rekommenderar fast ip på allt som normalt använder nätet. Känns som man undanröjer diverse felkällor då.
Slumpad mac är standardinställning på iPhone och förmodligen Android idag. Man får stänga av den funktionen, något jag inte tror att gemene man eller en normal Sonosanvändare är medveten om. Men nej det finns ingen anledning att slumpa i sitt hemnanätverk. Håller även med om fasta IP-adresser. Tror de flesta har färre än 256 anslutna enheter i sitt hem och tillräckligt många lediga att låna ut till sina besökare. Sen har jag sett att visa routrar konfigurerar sin dhcp snålt och bara delar ut ip mellan 100 och 199 och då kan det bli lite snålt.
 
Erik4 Erik4 skrev:
Man får stänga av den funktionen, något jag inte tror att gemene man eller en normal Sonosanvändare är medveten om.
Det har du antagligen helt rätt i...
 
D
K karlmb skrev:
Jag har en känsla av att det idag skulle krävas mindre. Borde finnas färdiga Rasperry projekt att kopiera.
Du har rätt. Moode är ett sånt plugandplay Den extra timmen var för att jag först prövade ett mer komplicerat (oanvändarvänligt) program.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Inte plug-and-play, alltså.
Hur många hallonpajer har du till hur många högtalare?
Plug and play blir lite fånigt begrepp för en dator man sätter ihop själv. Moode dock plug and play. Det gick fortare att få igång den än sonens nya receiver med Spotify connect.

Jag har en raspberry Pi 4, men inte kopplad till högtalare utan till en fin gammal Denonförstärkare. I programmet finns dock en hel meny om man vill köra med "multiroom" och då med flera enheter. Klart att det går utmärkt: datorprestandan är ju högre än i Sonos. Dessutom är systemen stabilare eftersom Linux. Och gratis.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D datja skrev:
Plug and play blir lite fånigt begrepp för en dator man sätter ihop själv. Moode dock plug and play. Det gick fortare att få igång den än sonens nya receiver med Spotify connect.
Det tog dock fyra timmar för dig att få igång det, enligt inlägg #293.

Det vore helt OK för mig och andra datornördar att ägna den tiden till att få igång ett Sonosliknande system, men kanske inte för den som bara vill ha ett fungerande flerrumsystem för att lyssna på musik.
D datja skrev:
Jag har en raspberry Pi 4, men inte kopplad till högtalare utan till en fin gammal Denonförstärkare. I programmet finns dock en hel meny om man vill köra med "multiroom" och då med flera enheter.
Har du provat "multiroom"?
D datja skrev:
Klart att det går utmärkt: datorprestandan är ju högre än i Sonos. Dessutom är systemen stabilare eftersom Linux. Och gratis.
Gratis open source-programvara kan vara krångliga att få igång. Min erfarenhet är att det ofta är krångligare numera än för 20-30 år sen. All programvara har blivit mer komplicerad, och det gäller även Open Source. Det brukar gå, men man behöver en viss kompetensnivå, och bör räkna med att ägna tid åt felsökning av kompatibilitetsproblem.

Jag tror att den typiske Sonosanvändaren hellre letar efter ett färdigt system som alternativ, även om det antagligen kostar betydligt mer.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Vad man sålde Sonos på var att det skulle vara skitenkelt att köra multiroom för kreti och pleti utan någon som helst teknisk kompetens. Det var aldrig prio annat än hissmusik-kvalitet och det blev det inte heller, iaf inte där jag har "avnjutit" dessa anläggningar.

Gott så för den som ville ha detta, litet Bo Kaspers här och där, finemang för gästerna att fortsätta lyssna på toan under bjudningen utan uppehåll.

Men menar ni allvarligt att de fuckat upp detta system såpass att det inte ens går att använda för detta enkla längre? Låter helt bisarrt.
 
Redigerat:
  • Gilla
munge
  • Laddar…
Webbsida från The Verge om Sonos chef kommersiella officer avgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P pmd skrev:
Det tog dock fyra timmar för dig att få igång det, enligt inlägg #293.

Det vore helt OK för mig och andra datornördar att ägna den tiden till att få igång ett Sonosliknande system, men kanske inte för den som bara vill ha ett fungerande flerrumsystem för att lyssna på musik.

Har du provat "multiroom"?

Gratis open source-programvara kan vara krångliga att få igång. Min erfarenhet är att det ofta är krångligare numera än för 20-30 år sen. All programvara har blivit mer komplicerad, och det gäller även Open Source. Det brukar gå, men man behöver en viss kompetensnivå, och bör räkna med att ägna tid åt felsökning av kompatibilitetsproblem.

Jag tror att den typiske Sonosanvändaren hellre letar efter ett färdigt system som alternativ, även om det antagligen kostar betydligt mer.
Om du läser igen så körde han inte Moode.
 
P
K karlmb skrev:
Om du läser igen så körde han inte Moode.
Jo, det gjorde han. Det står i andra meningen i inlägg #293.
 
P pmd skrev:
Jo, det gjorde han. Det står i andra meningen i inlägg #293.
Det var ju gör att han bytte från egendesignad sw.
Självklart kan det ta tid att börja om ifall man redan börjat på fel spår.
2 timmar lär väl de flesta Sonosägare lagt redan på alla problem fö ...
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Jo, det gjorde han. Det står i andra meningen i inlägg #293.
Från installation av Moode till full funktionalitet tog det 15 sekunder. (10 sekunder för att stoppa in SD-kortet i hallonet och slå på strömmen, 3-5 sekunder för att boota första gången.) Sen måste man ju få pilla på inställningarna lite i början för ljudoptimering.

Pmd, du har frågat flera gånger om multiroom: jag är ointresserad av det men det är uppenbart att systemet stöder flera hallondatorer. Finns inget skäl att tro att det inte skulle fungera.

Tillägg:
https://moodeaudio.org/

berättar:

Feature list​

Enjoy a great set of Audiophile options, popular renderers, support for a wide variety of audio devices compatible with the Raspberry Pi family of Single Board Computers and a REST API as described in the Setup guide for controlling Moode via 3rd party applications.

Library​

  • Tag/Album/Folder views
  • Radio and Playlist views
  • Advanced search engine
  • Library views (saved searches)

Playback​

  • Hires, DSD and Multichannel
  • Multiroom synchronized audio
  • Curated streaming radio

CamillaDSP​

  • Pipeline editor
  • Quick config switching
  • 64-bit volume control w/dither
  • Async/Sync resampling

Resampling (SoX/MPD)​

  • Custom recipes
  • Selective by sample rate
  • Predefined profiles

Audio renderers​

  • Bluetooth (aptX|LDAC|SBC XQ+)
  • AirPlay 2 receiver
  • Spotify Connect
  • Deezer Connect

Audio Renderers (cont.)​

  • Squeezelite (LMS)
  • RoonBridge (Roon)
  • PlexAmp (Plex)
  • UPnP/MPD proxy

Audio outputs​

  • USB2/3
  • HDMI
  • IEC958
  • I2S/I2C

Networking​

  • Ethernet and WiFi
  • WiFi Hotspot
  • DHCP or static address

File Sharing​

  • SMB (Samba)
  • NFS
  • DLNA

NAS Access​

  • SMB mount
  • NFS mount
  • Mount monitor

Local Storage​

  • SD Card
  • USB drive
  • NVMe drive
  • PCIe SATA drive

Peripherals​

  • HDMI/DSI/SPI displays
  • Volume controllers (USB/Rotary)
  • GPIO buttons
  • LCD updater
 
Redigerat:
  • Älska
karlmb
  • Laddar…
D datja skrev:
Från installation av Moode till full funktionalitet tog det 15 sekunder. (10 sekunder för att stoppa in SD-kortet i hallonet och slå på strömmen, 3-5 sekunder för att boota första gången.) Sen måste man ju få pilla på inställningarna lite i början för ljudoptimering.

Pmd, du har frågat flera gånger om multiroom: jag är ointresserad av det men det är uppenbart att systemet stöder flera hallondatorer. Finns inget skäl att tro att det inte skulle fungera.

Tillägg:
[länk]

berättar:

Feature list​

Enjoy a great set of Audiophile options, popular renderers, support for a wide variety of audio devices compatible with the Raspberry Pi family of Single Board Computers and a REST API as described in the Setup guide for controlling Moode via 3rd party applications.

Library​

  • Tag/Album/Folder views
  • Radio and Playlist views
  • Advanced search engine
  • Library views (saved searches)

Playback​

  • Hires, DSD and Multichannel
  • Multiroom synchronized audio
  • Curated streaming radio

CamillaDSP​

  • Pipeline editor
  • Quick config switching
  • 64-bit volume control w/dither
  • Async/Sync resampling

Resampling (SoX/MPD)​

  • Custom recipes
  • Selective by sample rate
  • Predefined profiles

Audio renderers​

  • Bluetooth (aptX|LDAC|SBC XQ+)
  • AirPlay 2 receiver
  • Spotify Connect
  • Deezer Connect

Audio Renderers (cont.)​

  • Squeezelite (LMS)
  • RoonBridge (Roon)
  • PlexAmp (Plex)
  • UPnP/MPD proxy

Audio outputs​

  • USB2/3
  • HDMI
  • IEC958
  • I2S/I2C

Networking​

  • Ethernet and WiFi
  • WiFi Hotspot
  • DHCP or static address

File Sharing​

  • SMB (Samba)
  • NFS
  • DLNA

NAS Access​

  • SMB mount
  • NFS mount
  • Mount monitor

Local Storage​

  • SD Card
  • USB drive
  • NVMe drive
  • PCIe SATA drive

Peripherals​

  • HDMI/DSI/SPI displays
  • Volume controllers (USB/Rotary)
  • GPIO buttons
  • LCD updater
Härligt att slippa uppfinna hjulet!
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Det var ju gör att han bytte från egendesignad sw.
Självklart kan det ta tid att börja om ifall man redan börjat på fel spår.
Det tog alltså tre timmar att avinstallera det egendesignade och sen installera Moode. Två av dessa timmar handlade om att läsa på, vilket knappast kan ha handlat om det egendesignade. Den tredje timmen handlade om installation och att "pilla lite", vilket jag antar handlar om installation av Moode.

Jag har aldrig ens tittat på en översiktlig beskrivning av Moode, men datjas beskrivning av det tyder inte på att det är "plug-and-play".
K karlmb skrev:
2 timmar lär väl de flesta Sonosägare lagt redan på alla problem fö ...
Sonos var knappast ett lämpligt val. Det handlade ju om att hitta ett bra alternativ till Sonos.
 
P
D datja skrev:
Från installation av Moode till full funktionalitet tog det 15 sekunder.
Det låter riktigt bra!

Vad var det som tog tre timmar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.