Ett sätt är kanske att återgå till controllern som vi early adopters minns med värme. Speciellt värmen i bastun, där den kunde vara utan problem till skillnad från dagens löjeväckande veka smartphones.
Sonos musikcontroller med skärm, knappar för volym och musikstyrning samt navigationsratt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir intressant att se om vi kan installera Sonos i nya boendet med framgång eller om man än en gång får bekräftat att hemautomation är för losers.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Vad har Sonos med hemautomation att göra?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad har Sonos med hemautomation att göra?
Ett tag spelade jag Burning down the houses på högsta volym i köket om någon brandvarnare löste ut. Inte populärt.

Det går att styra Sonos från HA, och det är ofta snabbare än genom deras egna app. Vet inte om det var svar på din fråga.

• Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Det är precis lika smidigt.
Knappast, fråga den vanliga Sonosanvändaren om nedanstående är lika smidigt.
D datja skrev:
Ett modest förslag är att köpa en raspberry PI med ett bra DAC-ljudkort och koppla in på sin gamla, bra förstärkare. På ett SD-kort kan man enkelt peta in ett linuxbaserat OS som är hyperstabilt och som hanterar Spotify, Bluetooth, AppleTV osv helt perfekt.

J jbernspang skrev:
Ett tag spelade jag Burning down the houses på högsta volym i köket om någon brandvarnare löste ut. Inte populärt.

Det går att styra Sonos från HA, och det är ofta snabbare än genom deras egna app. Vet inte om det var svar på din fråga.
Att det går att implementera Sonos i exempelvis HA är jag medveten om, det jag ställer mig frågande till är uttalandet "om vi kan installera Sonos i nya boendet med framgång eller om man än en gång får bekräftat att hemautomation är för losers.".

Jag förstår inte kopplingen att jonmo ev. inte kan installera Sonos i sitt nya boende med att hemautomation skulle vara för losers.

Att installera Sonos har för mig exakt inget med hemautomation att göra, precis lika lite som att sätta upp en ny ljuskälla har. Att både ljuskällan och högtalarna kan användas vid hemautomation är något annat.

Redigerat:
  • Gilla
jassaj
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Att det går att implementera Sonos i exempelvis HA är jag medveten om, det jag ställer mig frågande till är uttalandet "om vi kan installera Sonos i nya boendet med framgång eller om man än en gång får bekräftat att hemautomation är för losers.".
Jag förstår inte kopplingen att jonmo ev. inte kan installera Sonos i sitt nya boende med att hemautomation skulle vara för losers.
Att installera Sonos har för mig exakt inget med hemautomation att göra, precis lika lite som att sätta upp en ny ljuskälla har. Att både ljuskällan och högtalarna kan användas vid hemautomation är något annat.
Aha! Missade den delen av det meddelandet. Fastnade på bilden tror jag… 🙂

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
K Kane skrev:
Knappast, fråga den vanliga Sonosanvändaren om nedanstående är lika smidigt.
Jag är övertygad om att om du vill betala lite mer än bara en 1000-lapp för själva raspen och en liten förstärkare så kan du få en färdig lösning att koppla på 2 trådar på baksidan av random högtalare.

• Gilla
datja
  • Laddar…
K Kane skrev:
fråga den vanliga Sonosanvändaren om nedanstående är lika smidigt.
Problemet är väl att många av de vanliga användarna av Sonos verkar få en allt mindre smidig lösning...

• Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag är övertygad om att om du vill betala lite mer än bara en 1000-lapp för själva raspen och en liten förstärkare så kan du få en färdig lösning att koppla på 2 trådar på baksidan av random högtalare.
Men har personen i fråga en zon i köket, en hembio set-up i TV-rummet, en zon på altanen, en zon i badrummet, etc. så kanske det är tröskel att ta sig över.
Försök inte att övertyga mig att lösningen med raspen är lika smidig.

• Gilla
jassaj
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men har personen i fråga en zon i köket, en hembio set-up i TV-rummet, en zon på altanen, en zon i badrummet, etc. så kanske det är tröskel att ta sig över.
Försök inte att övertyga mig att lösningen med raspen är lika smidig.
Du menar att det är svårt att koppla ihop alla enheter så det lirar tillsammans?

K karlmb skrev:
Du menar att det är svårt att koppla ihop alla enheter så det lirar tillsammans?
Nej, det menar jag inte.

tveksamt tveksamt skrev:

Det var såklart lite spetsigt formulerat, men vi är ju också på byggahus.se...

Det jag syftar på är att inbyggd tech i hus är ett generellt problem. De har för mismatchade livslängder. Medveten om att sonos inte nödvändigtvis är inbyggt, men det lider av samma problem. Jag förväntar mig att en musikanläggning inte ska bli brickad när den fortfarande håller måttet i hårdvaran.

• Gilla
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
P
D datja skrev:
Ett modest förslag är att köpa en raspberry PI med ett bra DAC-ljudkort och koppla in på sin gamla, bra förstärkare. På ett SD-kort kan man enkelt peta in ett linuxbaserat OS som är hyperstabilt och som hanterar Spotify, Bluetooth, AppleTV osv helt perfekt.
För att ersätta (ett välfungerande) Sonos-system behöver hallonpajen kunna strömma synkroniserad musik till högtalare i flera rum.
Hur gör man det?

P pmd skrev:
För att ersätta (ett välfungerande) Sonos-system behöver hallonpajen kunna strömma synkroniserad musik till högtalare i flera rum.
Hur gör man det?
Nej flera pajer ska synkas.

• Gilla
datja
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur gör man det?
Och det måste vara möjligt att på ett Spotify-konto streama flera olika låtar samtidigt i olika zoner.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.