J jassaj skrev:
Samma sak hos oss.

Sonos har havererat fullständigt som företag å fått något storhets knäpp. Beror på deras senaste uppdatering (vad jag förstått) där allt ska snurra via deras server å sedan tillbaka.

Jag lovordade systemet när det kom, nu skulle jag inte renommerade till någon.

Dessutom har instegs högtalaren blivit snuskigt dyra.
Ikea ångrar sig nog.
 
För mig är det numera dräglig funktion, ytterst lite fördröjning vid exempelvis play/stopp/byta låt. Saknar fortfarande att kunna lägga till låtar i respektive "egna spotifylista".

Ett tips är att ändra sin SonosNet-kanal i inställningarna (nätverk) till en som inte ligger i/på samma kanal som routern
Finns appar för att kolla detta.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ligger i badet och lyssnar på musik. Första låten går igång med 100% volym.

Sänker till 50%. Inget händer. Byter låt. Fortfarande 100% volym. Sänker ännu mer. Nu verkar den hoppa ner till 50%, men det är för högt för mig, jag sänker igen. Nu hoppar den tillbaka till 100%. Sen plötsligt efter lite väntan så hoppar den ner på 25%. Lite för högt, men nu vågar jag inte ändra.

Byter låt, byter igen. Ångrar mig, backar en låt. Sonos backar 2. Hoppar fram en låt. Sonos vägrar. På andra försöket hoppar den 2 steg fram.

Jag ger upp. Jag får tydligen lyssna på den Sonos bestämt, på den volym Sonos tycker är lämplig. Det kommer bli ett kort bad.

🤦‍♂️
Exakt, så sorgligt att de förstört mjukvaran. Att ändra volym via appen var något som funkade i princip 100% för några år sedan. Idag har jag slutat försöka via appen, blir bara förbannad. Får gå runt och trycka manuellt på volymknapparna på alla aktiva högtalare istället (för att minska problemet med "volymerna" brukar jag numera köra musik på endast ett fåtal högtalare i närheten där jag befinner mig).
(Kör dock det äldre system 1, vet inte hur det är i nyare firmware)

En annan sak som retar mig är att Sonos appen varje gång jag startar den frågar om jag vill byta till S2 (fastän de flesta sonos prylar jag har inte klarar S2) och man får klicka igenom ett antal steg.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Sonos är ett premiummärke som på många sätt varit inovativa. Visst har det funnits buggar i mjukvaran men hårdvaran har alltid levererat bra kvalité.
Problemet med en produkt typ Sonos är att mjukvaran är lika viktig som hårdvaran.
Visst är hårdvaran bra, jag har 12-13 år gamla sonoshögtalare där hårdvaran fortfarande är helt ok, men mjukvaran har försämrats rejält de senaste åren.
Totalupplevelsen är alltså mycket sämre idag än tidigare.
Sonos var ett premiummärke. Idag skulle jag snarare klassa dem längst nere bland skräpmärkena.
 
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
J jras skrev:
(Kör dock det äldre system 1, vet inte hur det är i nyare firmware)
Jag har den nya appen.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Lära sig läxan och aldrig mer köpa något som är "molnberoende"?
Fast det var inte det på samma sätt innan. Det är inte förens den den senaste uppdateringen som är placerade hela skiten där.
 
Var inte hela omskrivningen av App och FW orsakad av att man ville ha in en ny produkt Sonos Ace, över öron lurarna, ... som nu floppar så de reducerat produktionen 90%...inte mycket av intäkterna kvar på den produkten...

Det naturliga hade väl varit att rulla tillbaka till en SW version som fungerar? Kan jag tycka...🙃
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ligger i badet och lyssnar på musik. Första låten går igång med 100% volym.

Sänker till 50%. Inget händer. Byter låt. Fortfarande 100% volym. Sänker ännu mer. Nu verkar den hoppa ner till 50%, men det är för högt för mig, jag sänker igen. Nu hoppar den tillbaka till 100%. Sen plötsligt efter lite väntan så hoppar den ner på 25%. Lite för högt, men nu vågar jag inte ändra.

Byter låt, byter igen. Ångrar mig, backar en låt. Sonos backar 2. Hoppar fram en låt. Sonos vägrar. På andra försöket hoppar den 2 steg fram.

Jag ger upp. Jag får tydligen lyssna på den Sonos bestämt, på den volym Sonos tycker är lämplig. Det kommer bli ett kort bad.

🤦‍♂️
Sonos har för mig blivit bara en högtalar-output. Då får man ju till och med styra volymen med telefonknapparna :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag kör bara Sonos genom Spotify. Det funkar faktiskt okay med senaste mjukvaran. Men lite små buggig känns det ibland med nya volymkontroller som ibland lever sitt eget liv.
 
Den billigaste högtalaren kostar 2000 kr. Sub, TV-limpa och ett par bakhögtalare kostar 20000 kr.

Och det går inte att höja/sänka volymen? Nej. Det är inte okej.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Och det går inte att höja/sänka volymen?
Den typen av finesser kostar säker extra! 🙄
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den typen av finesser kostar säker extra! 🙄
De funktionerna kommer i någon senare release.

Allt detta besvär för att de ville lansera en ny produkt, som tyvärr inte sålde så bra så produktionstakten har dragits ner med 90%...
 
tommib
Ugh.... Offerlamm, men inte mer än så. De ändrar ju inte planen framåt.
Jag ser framför mig att sonosprylarna man köpt helt enkelt kommer sluta fungera så småningom. Tyvärr.

Det knäppaste är att jag inte ens förstår vad vitsen var med hörlurar. Varför skulle de göra hörlurar? Om jag vill ha hörlurar kan jag ta vilka BT-lurar som helst och ansluta till min telefon. Hela poängen med Sonos var ju just multiroomljud.
 
  • Gilla
  • Haha
Blueztar och 5 till
  • Laddar…
R
Bland det mest fascinerande i detta fiasko är att vissa av oss har klarat oss helt utan att känna av några som helst problem.
Största farhågan här är att för många lämnar Sonos så de går under.
(Vi har ett tiotal högtalare av blandade sorter och generationer (allt S2 dock), utspridda i ett relativt stort hus, med en kabelansluten Boost och SonosNet på alla högtalare.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.