Vet inte vilket forum jag ska posta i men det är ju ett fordon...

Fyraåringen har en liten elbil han fräser runt i på gården. Det satt dubbla kinabatterier på sju ampere (12V) styck i den från början men de överlevde bara en sommar. Då bytte jag till ett enda kvalitetsbatteri på 20 ampere (12V) istället. Batteritiden blev så klart bättre men nu upplever vi att automatsäkringen (18A) löser ut mycket fortare i uppförsbackar osv. Kan bytet till ett enkelbatteri ha med det att göra?

MultiMan
Antagligen har den ingen strömreglering utan max uttag är vad batterierna kan ge. Jag antar för övrigt att du menar 7Ah och inte 7A?

Max momentant uttag ur ditt nya batteri kan ha ökat med mycket mer än själva kapaciteten (mätt i Ah) beroende på hur konstruktionen ser ut. Automatsäkringen kan sitta där för ledningarna eller motorn/regleringen. Att börja ändra på den bör man inte göra innan man kontrollerat konstruktionen, det kan skada motor/elektronik eller ge kabelbrand.

Som vanligt bör man alltid ange exakt vad för prylar vi pratar om, i detta fallet bilmodell och vilka batterier den hade och nu har.

Helt rätt. Trött smäbarnsförälder... De dubbla originalbatterierna var på 12V 7Ah. Totalt 14 Ah. De byttes mot ETT 12V 20Ah på rekommendation från Batterilagret.

Samtidigt skrotade jag den lilla miniladdaren och kör med minsta Cetek istället.

Bilen är en sån: https://www.rull.se/Elbil_Ford_Ranger_EVA-gummidäck

Den funkar fint i övrigt.

Nu är det snart vår och tid att cruisa...

Någon som har tips? Bara bita i sura äpplet och byta till dubbla batterier igen?

Kan det ge något att byta till grövre kablar? Elektronik är inte min grej...

Med grövre kablar går det mer ström, så det ensamt löser inte problemet. Själva grundorsaken är helt enkelt att det nya batteriet är bättre och ger högre ström vid belastning. Den kinesiska konstruktören har dimensionerat prylarna utifrån att originalbatterietna tappar en viss kraft när dom belastas fullt.

Vad är det för typ av hastighetsreglering på den? Bara av/på hel-/halvfart, eller någon mer avancerad steglös reglering?

S
M Murkla1949 skrev:

Någon som har tips? Bara bita i sura äpplet och byta till dubbla batterier igen?

Att byta kablar ger ingenting utan att också byta säkring.

Hade det varit min bil hade jag bytt säkringen mot en 20-25A säkring och kanske bytt ut kablarna också ifall säkringen är till för att skydda kablarna.

När man har såna där problem så ser jag bilen som nästan obrukbar iallafall så skulle motorerna bränna så skulle jag se det som att den redan var trasig :)

Min dotter hade en elbil som drevs bara på ett hjul när hon var 2-3 år, när hon började få kläm på den bytte jag batteriet från ett 6V batteri till två paralellkopplade 12V batterier, då vart det roligt igen :)

Det är av/på med gaspedalen med någon slags fördröjning i själva startögonblicket. Hastigheten går dock att begränsa i olika fasta steg med fjärrkontrollen.

F
M Murkla1949 skrev:

Dubbla batterier ger dig inget. Du har helt enkelt ett för bra batteri i förhållande till de dålig/kostnadspressade konstruktörerna. Dom hade kunnat lösa detta med lite elektronik.

Du kanske kan kolla vad det sitter för hastighetsregulstor och motorer i den? Då borde man kunna hitta datablad som iallafall ger någon fingervisning om vilka effekter grejerna tål så man vet hur stor risk det är att säkra upp ett snäpp.

Den bil mina barn hade för ett antal år sedan hade ingen elektronik alls. Där kopplades bara motorerna om från seriellt till parallellt när gasen trycktes i botten.

Ja originalbatterierna blev märkbart sämre på bara en sommar. Jag var bara ute efter att få upp lektiden med lite bättre kapacitet.

Det finns säkert nån billig elektronisk strömbegränsare man kan skicka efter från Kina. Annars får du sätta ett rejält effektmotstånd i serie med batteriet.
Enklaste lösningen är kanske att säkra upp och se vad som händer? Om det bara är vid tillfälliga effekttoppar säkringen löser så håller förhoppningsvis grejerna för lite högre ström och hinner svalna mellan gångerna.

Effektmotstånd?

Ska nog testa att säkra upp till 20a. Vill minnas att det är 18 ni

F
M Murkla1949 skrev:
Effektmotstånd?
Ett motstånd du i princip kan se som en effektjuv i sammanhanget. Effekten bränns ut i form av värme och kommer då att begränsa effekten över säkringen som då håller. Det simplaste sättet att göra det på, så enkelt att tom jag klarar det. Det är en liten pryl på kanske 5x3x3 cm med en kabel in och en ut. Jag hade också provat att feta på säkringen med vetskapen att bilen eventuellt kan gå sönder.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.