Vi håller på att bygga ett förråd (friggebod) på tomten. Vi vill dra fram minst el till förrådet och gärna sommarvatten också. Avståndet mellan förrådet och huset är cirka 15 meter.
  1. Ska elen dras i ett gulrör? Vilken typ av elkabel är lämplig – EKKJ, N1XV eller någon annan typ?
  2. Ska vattnet dras i en blå PEM-slang? Ska vattenslangen ligga i gulröret eller separat?
  3. Hur avslutar man el- och vattendragning i förrådet och huset? Borrar man ett hål i grunden för att föra in hela slangen, eller avslutar man slangen ovan jord och drar in ledningarna och tätar så gott det går?

När jag drog el till mitt förråd grävde jag med en gul skyddsslang ca40 cm och drog Eklk i denna. Lade gult varningsband ovan syddsslangen. Borrade mig in underifrån och drog kabeln till en kopplingssosa ip 44

tommib
1, Måste inte om du använder kabel godkänd för direkt markförläggning men det är en bra idé. EKKJ, EXQJ, N1XV är alla bra val. Aceflex är kanske den mest lättjobbade.
2. Ja, PEM med blå rand. Läggs separat direkt i mark (i sand eller rörgravsgrus
3. Vanligen rakt upp genom grunden. Finns ett otal trådar om detta.

tommib tommib skrev:
1, Måste inte om du använder kabel godkänd för direkt markförläggning men det är en bra idé. EKKJ, EXQJ, N1XV är alla bra val. Aceflex är kanske den mest lättjobbade.
2. Ja, PEM med blå rand. Läggs separat direkt i mark (i sand eller rörgravsgrus
3. Vanligen rakt upp genom grunden. Finns ett otal trådar om detta.
1) Om man vänder t.ex. DRAKA ACEFLEX RV-K 3G1,5-kabel kan man helt enklet gräva ner den?
2) samma sak med PEM-slang?
3) ok, jag skall söka lite... gjorde det innan mitt inlägg men hittade inget... skall söka igen

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.