Aha! missade det. Tyckte väl att det var lite väl tight budget för A om man inte klarar av 122kr/mån i lånekostnad.

Men faktum kvarstår att samäga tillsammans med någon som enligt TS har stora skulder och dålig ekonomi känns som en dålig ide.

Jag och min bror har båda bra ekonomi MEN det blev ändå struligt och tråkig stämning omkring samägandet av huset då vi hade olika tankar om t ex underhåll och andra åtgärder. Slutade med hyfsat hårda ord i samband med att min bror köpte ut mig till slut även om det landade bra till slut i alla fall. (Då rörde det sig om att jag fick 275000kr för min del om jag minns rätt så betydligt mindre summor än 700000kr/person som i TS fall)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men om det rör sig om ett såpass litet belopp, så försök lös det med ett privatlån ifrån er två istället. Men ta ut pantbrev som säkerhet. Då behåller ni kontrollen. Annars riskerar ni som sagt att banken säljer fastigheten om A inte kan betala. Om A har så stora problem som du skriver, så kommer han inte att kunna låna ens med stugan som säkerhet i något seriöst låneinstitut. Det blir hög ränta hos något mindre serist ställe.

Oavsett om A får belåna i banken eller låna av er, så tar ni en (stor) risk att det blir ni som får betala summan i slutänden.
Han har redan fått ja till andra lån av banken och detta är också beviljat men bror B vill ha saker på papper. Det var det jag ville ha hjälp med. Vi stöttar vår bror men bror B är så besviken på bror A för att han låtit lura sig och vågar inte tro på att bror A klarar att ta sig ur denna knipa. Men As barn och hans fd fru hjälper honom för att allt ska ordna sig till det bästa.
Nu avslutar jag här.
Går det att stänga av så man inte får fler svar.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tror att TS har missat en nolla i inlägg #1. Det står att kåken är värd 2 100 000. En tredjedel av det är 700 000 och inte 70 000.
Ja. Så är det 700 000 kr är det. Bra att du upptäckte mitt fel .
 
T
Men din bror kan inte låna pengar genom att ha sin del av stugan som säkerhet, dvs sätta den i pant. Så vad är det för papper bror B efterfrågar i detta, är det för att hantera vad som händer om hela stugan används som säkerhet?

Vem lånar ut pengarna som efterfrågar säkerheten i stugan?
 
S skogstomten skrev:
Aha! missade det. Tyckte väl att det var lite väl tight budget för A om man inte klarar av 122kr/mån i lånekostnad.
Ja så kan det vara men vi har nu haft detta hus i många år och allt har fungerat jättebra. Mina båda bröder har bra inkomster och har aldrig behövt fundera över pengar. Men nu satsade bror A och blev lurad på alla sparpengar. Han var pensionär det sista året men har nu börjat arbeta igen för att kunna betala av lånen. Med bra lön bättre lån kommer han säkert att klara av det. Men då måste han få ner de höga räntorna och det kan han bl.a få genom att ta lån på sommarstugan.

Men faktum kvarstår att samäga tillsammans med någon som enligt TS har stora skulder och dålig ekonomi känns som en dålig ide.

Jag och min bror har båda bra ekonomi MEN det blev ändå struligt och tråkig stämning omkring samägandet av huset då vi hade olika tankar om t ex underhåll och andra åtgärder. Slutade med hyfsat hårda ord i samband med att min bror köpte ut mig till slut även om det landade bra till slut i alla fall. (Då rörde det sig om att jag fick 275000kr för min del om jag minns rätt så betydligt mindre summor än 700000kr/person som i TS fall)
 
harry73
Varför är det olagligt för broder A att sälja sin del till vuxna barn? Det kan inte vara ovanligt att det händer.
 
harry73 harry73 skrev:
Varför är det olagligt för broder A att sälja sin del till vuxna barn? Det kan inte vara ovanligt att det händer.
Vem har sagt att det är olagligt ?
Du har missuppfattat
 
Jag skulle nog lyssna och lita mer på bror B än A.

Att hoppas att någon kan rädda upp sin ekonomi genom att ge dem dragningsrätt på ens egen känns vanskligt. Om TS och bror B kan köpa ut A kanske det är den bästa hjälp han kan få. Vill man kan man därtill ge As barn (en icke juridiskt bindande) option att köpa loss andelen i framtiden, även om jag personligen iofs inte tror på så spritt ägande av en fastighet.
 
  • Gilla
Ingdim
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Men din bror kan inte låna pengar genom att ha sin del av stugan som säkerhet, dvs sätta den i pant. Så vad är det för papper bror B efterfrågar i detta, är det för att hantera vad som händer om hela stugan används som säkerhet?

Vem lånar ut pengarna som efterfrågar säkerheten i stugan?
Det gör banken . Det är en sommarstuga som inte är belånad och bror A har eg en mycket bra inkomst och en bra pension så han borde klara detta men mer vanskligt om nte vi låter honom låna så att han kan byta från lån med hög ränta till låg.
 
Han har skött sina lån exemplariskt på det hus han äger och är en betrodd kund i banken.
 
S skogstomten skrev:
Aha! missade det. Tyckte väl att det var lite väl tight budget för A om man inte klarar av 122kr/mån i lånekostnad.

Men faktum kvarstår att samäga tillsammans med någon som enligt TS har stora skulder och dålig ekonomi känns som en dålig ide.

Jag och min bror har båda bra ekonomi MEN det blev ändå struligt och tråkig stämning omkring samägandet av huset då vi hade olika tankar om t ex underhåll och andra åtgärder. Slutade med hyfsat hårda ord i samband med att min bror köpte ut mig till slut även om det landade bra till slut i alla fall. (Då rörde det sig om att jag fick 275000kr för min del om jag minns rätt så betydligt mindre summor än 700000kr/person som i TS fall)
Han har aldrig tidigare haft en dålig ekonomi utan en mycket bra. Det är nu han blivit lurad av en bedragare som gjort att han måste byta de lån tagit i tron att han handlade med bitcoin. Har man en bra ekonomi är det lättare att satsa mycket och när det sedan visar sig vara bluff så står man där med alla dyra lån .
Han är en bra människa som råkat tro på fel person.
 
T
I Ingdim skrev:
Det gör banken . Det är en sommarstuga som inte är belånad och bror A har eg en mycket bra inkomst och en bra pension så han borde klara detta men mer vanskligt om nte vi låter honom låna så att han kan byta från lån med hög ränta till låg.
Men han belånar ju hela fastigheten på detta sätt, inte bara sin 1/3. Om han sedan inte sköter lånet så kommer ju banken att kräva säkerheten, dvs sommarstugan. Som andra förslagit så är det väl bättre att han säljer sin tredjedel till sina barn, då får han ju ut pengarna och det blir mindre risk för framtida röta i familjen.
 
T TreeView skrev:
Men han belånar ju hela fastigheten på detta sätt, inte bara sin 1/3. Om han sedan inte sköter lånet så kommer ju banken att kräva säkerheten, dvs sommarstugan. Som andra förslagit så är det väl bättre att han säljer sin tredjedel till sina barn, då får han ju ut pengarna och det blir mindre risk för framtida röta i familjen.
Men vem har sagt att barnen vill köpa stugan nu. Det är ju deras blivande arv och jag för min del tror att han kommer att klars det. Dessutom kommer banken att först höra om vi kan överta lånen. De kan inte sälja hela sommarstugan utan att fråga delägarna om de kan överta lånen.
Jag ville ha hjälp med att skriva något avtal med bror B där han säger att det är hans skuld och att han ska ta ansvar för att betala tillbaka. Lånet tas ju på hela stugan men han äger 1/3.
Samt att vi kommer att betala de resterande pengarna som återstår om han inte klarar att betala allt.Då kommer han att gå miste om motsvarande ägande av stugan.
Jag ville ha tips på hur man formulerar det.
Men jag vill inte diskutera mer i detta forum.
Så jag tackar för alla tips.
 
I Ingdim skrev:
Men vem har sagt att barnen vill köpa stugan nu. Det är ju deras blivande arv och jag för min del tror att han kommer att klars det. Dessutom kommer banken att först höra om vi kan överta lånen. De kan inte sälja hela sommarstugan utan att fråga delägarna om de kan överta lånen.
Jag ville ha hjälp med att skriva något avtal med bror B där han säger att det är hans skuld och att han ska ta ansvar för att betala tillbaka. Lånet tas ju på hela stugan men han äger 1/3.
Samt att vi kommer att betala de resterande pengarna som återstår om han inte klarar att betala allt.Då kommer han att gå miste om motsvarande ägande av stugan.
Jag ville ha tips på hur man formulerar det.
Men jag vill inte diskutera mer i detta forum.
Så jag tackar för alla tips.
 
Bror A ska det stå inte B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.