6 491 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Sommarhus på Öland ett med naturen
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Kalkstensmurarna förankrar det lätta och öppna sommarhuset i norra Ölands öppna landskap. Arkitekt Cecilia Margen Wigow har skapat en både enkel och sofistikerad arkitektur där alla kvadratmeter fyller sin funktion. Utstickande horisontellt markerade takpartier och de rejäla murarna skyddar mot väder och vind, samtidigt ger stora glaspartier och smäckra pelare en paviljongkänsla.
Du kan läsa artikeln här: Sommarhus på Öland ett med naturen
Du kan läsa artikeln här: Sommarhus på Öland ett med naturen
Grymt snyggt på utsidan och jag gillade uteplatsenSilver78 skrev:
Med tanke på att det är ett fritidshus är det ju fantastisk !
Däremot är jag inte så förtjust i att de fortsatt så mycket med sten inomhus...
Väldigt fint. Ganska nära hur jag har föreställt mig mitt egna fritidshus, men att byta ut lite av det moderna mot mer traditionellt i den tradition som råder på platsen.
När man sätter kalksten (eller tegel?) på iso-Leca på det viset, är det nån som har konstruktionsdetaljer? Smetar man bara bruk på iso-Lecan och trycker dit beklädnadsstenen? Min bror som är murare säger att de alltid använder kramlor och luftspalt när de klär en Leca-konstruktion med tegel och jag menar att det är onödigt när det inte finns något organiskt material i väggen. Men jag har inte hittat några projekteringsanvisningar för annat än putsat på murblockens hemsidor.
När man sätter kalksten (eller tegel?) på iso-Leca på det viset, är det nån som har konstruktionsdetaljer? Smetar man bara bruk på iso-Lecan och trycker dit beklädnadsstenen? Min bror som är murare säger att de alltid använder kramlor och luftspalt när de klär en Leca-konstruktion med tegel och jag menar att det är onödigt när det inte finns något organiskt material i väggen. Men jag har inte hittat några projekteringsanvisningar för annat än putsat på murblockens hemsidor.
Klaugust skrev:
Väldigt fint. Ganska nära hur jag har föreställt mig mitt egna fritidshus, men att byta ut lite av det moderna mot mer traditionellt i den tradition som råder på platsen.
Lyssna på din bror
Klicka här för att svara