Kollade min elförbrukning.
Ligger på ca 8 000 kWh /årsförbrukning.
Värmer bodelen med vedeldning i större täljstensugn kalla årstiden och i övrigt när det blir ruggigt inomhus, som t ex i går med regn hela dagen. Regn blir det i kväll också.
Garage och förråd värms med två elradiatorer kalla årstiden, temp ca 10 gr. Varför vi bortser från jan och februari-staplarna.
Detta syns också i grafen att elementen är avstängda fr o m mars.
Under våren har vi lägsta förbrukningen per månad.
Så kommer sommar och höst med relativt mycket hög förbrukning. Hur kan det komma sig?
Vi har inga elelement påslagna alls.
Ligger på ca 8 000 kWh /årsförbrukning.
Värmer bodelen med vedeldning i större täljstensugn kalla årstiden och i övrigt när det blir ruggigt inomhus, som t ex i går med regn hela dagen. Regn blir det i kväll också.
Garage och förråd värms med två elradiatorer kalla årstiden, temp ca 10 gr. Varför vi bortser från jan och februari-staplarna.
Detta syns också i grafen att elementen är avstängda fr o m mars.
Under våren har vi lägsta förbrukningen per månad.
Så kommer sommar och höst med relativt mycket hög förbrukning. Hur kan det komma sig?
Vi har inga elelement påslagna alls.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi har FTX med urkopplat element. Förbrukar el likadant året runt.
Vi har ACETE sorbtionsavfuktare,
Som gör sig av med uppsamlad fukt genom att regelbundet koppla in ett internt element.
RF i grunden ligger konstant på ca 65 % och tempen på ca 16 grader året runt.
Inget värme tillskott i grunden som har god isolering, då den är helt byggd av Ytongbalk.
Som gör sig av med uppsamlad fukt genom att regelbundet koppla in ett internt element.
Inget värme tillskott i grunden som har god isolering, då den är helt byggd av Ytongbalk.
Är det inte ACETE som jobbar mer på sommaren då? Ändra till 70-75% och se om det blir skillnad.H Hybro skrev:Vi har FTX med urkopplat element. Förbrukar el likadant året runt.
Min teori är att FTX får mindre med fukt i grunden att göra sig av med kalla årstiden när marken är frusen.
Den uppvärmda luft som FTX gör sig av med, tas in i grunden via små läckor runt om. Och på vintern är luftfuktigheten som bekant låg.
Då är frågan. Kan jag ställa in avfuktaren på
t ex 70 % rf?
Numer påstår Antcimex att mögel tillväxt sker först vid 80 rf.
Den uppvärmda luft som FTX gör sig av med, tas in i grunden via små läckor runt om. Och på vintern är luftfuktigheten som bekant låg.
Då är frågan. Kan jag ställa in avfuktaren på
t ex 70 % rf?
Numer påstår Antcimex att mögel tillväxt sker först vid 80 rf.
Mätte FTX elförbrukning här om dagen, kom jag på.
Dryga 0.9 kW /dygn!
Fel, fel, fel.... 9 kWh / dygn
- FTX betydligt snålare (utan internt element). Mätning över 48 timmar, 2 dygn
Dryga 0.9 kW /dygn!
Fel, fel, fel.... 9 kWh / dygn
Logga in
Skapa konto
- FTX betydligt snålare (utan internt element). Mätning över 48 timmar, 2 dygn
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Men nu får vi se vad vi hamnar på.
Ändrar så att avfuktaren lägger sig på 70 % rf.
Gick inte hela tiden på 60 % rf.
Och enligt Anticimex så lär det inte blir mögel o annat om rf ligger på högst 80 %.
Nu finns det i o f s inget som kan mögla i Ytonggrrunden.
Ändrar så att avfuktaren lägger sig på 70 % rf.
Gick inte hela tiden på 60 % rf.
Och enligt Anticimex så lär det inte blir mögel o annat om rf ligger på högst 80 %.
Nu finns det i o f s inget som kan mögla i Ytonggrrunden.
Moderator
· Stockholm
· 56 234 inlägg
Avfuktaren får troligen jobba mr på sommaren, luften är fuktigare på sommaren än på vintern.
Jo då. Medveten om detta. Tänker mer på årsbasis.
Förra året fick två av grundens sidor, där vatten kan ligga på, sluttning ovanför, ny platonmatta och två lager kallasfalt, samt översyn av dränering.
Sen tidigare leder jag bort vatten från hängrännor genom nya frostfritt nedgrävda grova avloppsrör. (Går genom grunden, från baksidan av huset.)
Förra året fick två av grundens sidor, där vatten kan ligga på, sluttning ovanför, ny platonmatta och två lager kallasfalt, samt översyn av dränering.
Sen tidigare leder jag bort vatten från hängrännor genom nya frostfritt nedgrävda grova avloppsrör. (Går genom grunden, från baksidan av huset.)
Klicka här för att svara