Köpte ett solsegel 6x3 m som jag hur jag än gör inte kan få sträckt i mitten. Alla kanter är stenhårt spända, men hur jag än vinklar eller höjer och sänker dem så slackar seglet i mitten och blir en enorm regnsamlare när det regnar

Det är köpt på vidaxl, som jag sen insåg är någon typ av dropshipping (borde kanske reagerat på det låga priset). Är det helt enkelt felkonstruerat eller är det jag som är dum i huvudet?

• Solsegel monterat ovanför en uteplats, fastsatt i hörnen men med slapp mittdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett solsegel är spänt mellan en fasad och träd, men hänger slappt i mitten. En uteplats med bord och stolar syns under seglet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan aldrig spänna upp det på mitten. Ett snöre/rep från huset under mitten, högre än fästena i hörnen, till kanske ett träd är vad som måste till. Eller som du inte vill stolpe på mitten av seglet.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Du kan inte heller spänna upp det för plant (horisontellt), det måste luta, antingen som ett sadeltak (med ett rep som nock på mitten, som redan föreslagits), eller som ett pulpettak med ganska bra lutning (då får du åtminstone inte en stor pöl på mitten utan en mindre vid den lägsta sidan).

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Och även om det kanske kan variera något mellan olika märken så är det inte något fel i sig, utan mer en egenskap hos rektangulära segel.
(Inget fan av VidaXL, men I just det här fallet är de nog inte särdeles skyldiga)

En annan variant är att montera det så att det har ena hörnet lite "nedspänt" jämfört med de övriga tre, för att justera formen och minska nedbuktningen i mitten.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Anledningen att istället sätta upp trekantiga segel.

tensiden tensiden skrev:
Ja, har det själv, men inte heller de är helt immuna mot problemet.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hur är det uppspänt, alltså infästningen?

Har haft fyrkantigt solsegel i flera år, och det tog några omtag innan infästningen blev bra för att slippa vattensamling. Som någon tidigare sagt, tricket är att ha typ två diagonala infästningspunkter i samma horisontella nivå, och den andra diagonalen ganska kraftigt lutande. Mina infästningar är vantskruv i varje ände, och i två av dem även vajer för att ta upp spelet mellan infästning i vägg/stolpe till solseglet.

Redigerat:
  • Gilla
Kelimutu
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ett trekantigt segel har exakt samma problem. Det säger sig nästan självt, att hur mycket du än drar i hörnen, så kommer duken hänga. Det tillhör fysikens lagar, och är orsaken till att man kan göra en mössa/huvudbonad av en näsduk, genom att knyta en knut i varje hörn. Det är ocks därför segel fungerar så bra på båtar.

Samma problem, ev samma segel. För mig blev det en lina spänd från mitten av respektive långsida så man fick som en ryggås där duken stöttades upp. Då kollapsade inte mitten på samma sätt och den mesta nederbörden rann av.

Jag skulle vara lite försiktig med att spänna billig duk hårt utan heller dra en lina/vajer under mitten som tar upp krafterna och sen spänna duken genom att knyta den runt linan.
Fördelen med en "ryggåslina" är också att man kan dra undan duken om man vill ha öppet eller det blåser kraftiigt. Rätt förankrad och ihopvikt drar du ut den över bordet på en minut utan risk att den skadar dukningen.

Min lösning var som vanligt att göra tvärtom, förutom att ha bra lutning så släppte jag seglet så det inte är spänt. Då bildas naturliga avrinningskanaler och det blir inte några vattenpölar. Vi sitter inte ute ändå när det blåser hårt så flaxet stör ingen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.