Hjälp 😢
Köpte ett beg Coca-Cola kylskåp för någon månad sedan och det har fungerat klockrent fram tills igår när jag fyllde det med ny dricka.
Idag när jag kom ut i garaget och skulle hämta en läsk så var kylskåpet och läsken inte kall, temperaturen låg på cirka 16 till 17° i kylskåpet.
Igår efter jag fyllt kylskåpet med ny dricka så tryckte jag även in sex stycken frysklampar för att hjälpa kylen lite på traven.

Lampan i kylskåpet lyser, fläkten i taket snurrar som den skall, kompressorn är igång och jag ifrån sig ett klick när den startar, jag har provat att starta om kylskåpet flera gånger, jag har provat att ha kylskåpet avstängt i några timmar, jag har rengjort kondensor och allt som går att rengöra med tryckluft, dammsugare, pensel och trasa.
Men ingenting hjälper.
Jag har inte heller fyllt kylen proppfull hela vägen bak….

Kollar jag temperaturen på kondensor så visar den just nu 20°.

Om det inte hade funnits någon gas i kylskåpet så hade väl inte ens kompressorn gått igång? Eller har jag fel?

Det finns heller ingenstans på kylen där man ställer in temperatur så den delen sköts förmodligen automatiskt.

Icool300 r290 är märket på kylskåpet.

Enligt dekalerna i kylskåpet så har det varit kontrollerat och servat mellan 2018 och 2023 varje år.
 
  • Coca-Cola kylskåp i garage med drycker; omgiven av verktyg och tillbehör på hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på ett Coca-Cola kylskåp med specifikationer och varningstext, stående på burkar, modell iCool 300 markeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett Coca-Cola kylskåp med synlig kompressor och rör, fokus på kylsystemets komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondensorns baksida av ett Coca-Cola kylskåp med sladdar och rör sammanflätade, fotograferad i en garageverkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Rille2005 skrev:
Hjälp 😢
Köpte ett beg Coca-Cola kylskåp för någon månad sedan och det har fungerat klockrent fram tills igår när jag fyllde det med ny dricka.
Idag när jag kom ut i garaget och skulle hämta en läsk så var kylskåpet och läsken inte kall, temperaturen låg på cirka 16 till 17° i kylskåpet.
Igår efter jag fyllt kylskåpet med ny dricka så tryckte jag även in sex stycken frysklampar för att hjälpa kylen lite på traven.

Lampan i kylskåpet lyser, fläkten i taket snurrar som den skall, kompressorn är igång och jag ifrån sig ett klick när den startar, jag har provat att starta om kylskåpet flera gånger, jag har provat att ha kylskåpet avstängt i några timmar, jag har rengjort kondensor och allt som går att rengöra med tryckluft, dammsugare, pensel och trasa.
Men ingenting hjälper.
Jag har inte heller fyllt kylen proppfull hela vägen bak….

Kollar jag temperaturen på kondensor så visar den just nu 20°.

Om det inte hade funnits någon gas i kylskåpet så hade väl inte ens kompressorn gått igång? Eller har jag fel?

Det finns heller ingenstans på kylen där man ställer in temperatur så den delen sköts förmodligen automatiskt.

Icool300 r290 är märket på kylskåpet.

Enligt dekalerna i kylskåpet så har det varit kontrollerat och servat mellan 2018 och 2023 varje år.
rumänskt mög
rätt gammal
den röda färgen är dyrast
är du säker på att kompen går och inte bara fläkten?
 
returen returen skrev:
rumänskt mög
rätt gammal
den röda färgen är dyrast
är du säker på att kompen går och inte bara fläkten?
Vad är kompen ? Kompressorn ? Ja den går, den klickar till och börjar låta och blir ljummen typ .
 
R Rille2005 skrev:
Vad är kompen ? Kompressorn ? Ja den går, den klickar till och börjar låta och blir ljummen typ .
den går konstant därefter?
i såfall är det gasbrist
eller att kondensorfläkten inte går
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
returen returen skrev:
den går konstant därefter?
i såfall är det gasbrist
eller att kondensorfläkten inte går
Kondensorfläkten går som den ska .
Kylskåpet låter som det alltid gjort .
 
R Rille2005 skrev:
Kondensorfläkten går som den ska .
Kylskåpet låter som det alltid gjort .
då har köldmediet försvunnit
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
returen returen skrev:
då har köldmediet försvunnit
Om sköljmedlet försvunnit så hade nog inte kompressorn gått igång överhuvudtaget.
Så fungerar det i alla fall när det gäller ac i bil
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
R Rille2005 skrev:
Om sköljmedlet försvunnit så hade nog inte kompressorn gått igång överhuvudtaget.
Så fungerar det i alla fall när det gäller ac i bil
😂
 
R Rille2005 skrev:
Om sköljmedlet försvunnit så hade nog inte kompressorn gått igång överhuvudtaget.
Så fungerar det i alla fall när det gäller ac i bil
men inte ett sketet kylskåp!
 
R Rille2005 skrev:
Om sköljmedlet försvunnit så hade nog inte kompressorn gått igång överhuvudtaget.
Så fungerar det i alla fall när det gäller ac i bil
Ett kylskåp har ingen lågtryckspressostat. Så kompressorn går som vanligt även om det är tomt på gas.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
J
E Emanuel01 skrev:
Ett kylskåp har ingen lågtryckspressostat. Så kompressorn går som vanligt även om det är tomt på gas.
Då borde det vara dumt att låta det gå, tillslut utan gas antar jag att även oljan läcker ut och att kompressorn skär?
 
J JohanLun skrev:
Då borde det vara dumt att låta det gå, tillslut utan gas antar jag att även oljan läcker ut och att kompressorn skär?
jo det är dumt för den gör ingen nytta mer än förbrukar energi
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Då borde det vara dumt att låta det gå, tillslut utan gas antar jag att även oljan läcker ut och att kompressorn skär?
Kompressorn får dålig kylning så den kommer bli väldigt varm. Och som du var inne på så kommer inte oljan tillbaka till kompressorn
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Kompressorn får dålig kylning så den kommer bli väldigt varm. Och som du var inne på så kommer inte oljan tillbaka till kompressorn
noll koll
 
returen returen skrev:
noll koll
Så du menar att en kompressor inte blir varm med köldmediebrist. Noll koll på dig.
Är bland de första man får lära sig.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.