1 091 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Solpaneler till sommarstuga
Hej, jag har en sommarstuga med tre solpaneler, två stora AGM batterier (12 Amh), inverter 1000 W. Nu ska jag utöka kapaciteten och installera fler paneler. Målet är att få ut el även under höst och vår. Hur många paneler och batterier krävs för normalt husbehov till liten sommarstuga? Och hur sammankopplar man panelerna? Någon som har en smart lösning?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Googlar du runt lite så hittar du lite olika för- och nackdelar med serie- och paralellkoppling.S Simon Bengt skrev:Hej, jag har en sommarstuga med tre solpaneler, två stora AGM batterier (12 Amh), inverter 1000 W. Nu ska jag utöka kapaciteten och installera fler paneler. Målet är att få ut el även under höst och vår. Hur många paneler och batterier krävs för normalt husbehov till liten sommarstuga? Och hur sammankopplar man panelerna? Någon som har en smart lösning?
Men generellt är det för lite sol höst och vinter, och tidig vår, i stora delar av Sverige för att kunna driva några större anläggningar. Nng Led lampa och kanske en kyl kan dock gå. Jag har kört med en enkel horistonellt monterad solpanel på en skåpbil, två AGM batterier - och det funkade höst/vinter för att hålla batterispänningen "ok", och då och då använda för belysning, men inte mycket mer.
Man bör notera att du egentligen inte får göra det själv om systemspänningen blir för hög, alt om anläggningen kan leverar "farlig" strömstyrka...det är lite tolkningbart men mer än två paneler i serie ger ju troligen >50 Volt en sommardag.
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/foreskrifter/elsak-fs-2013-1-konsoliderad.pdf§3 Utan hinder av bestämmelserna i 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) om vem som får utföra elinstallationsarbete, får följande arbeten utföras av andra än en elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av en elinstallatör. Undantagen gäller dock inte för elinstallationsarbeten som utförs i explosiva miljöer.
1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa samt av anslutningsdon för högst 16 A, 400 V.
2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning mednominell spänning om högst 50 V.
5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium, provrum ellerliknande där anordningen används för utbildning, provning, försöksverksamheteller kontroll.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klenspänning
Vi uppgraderade vårt system i stugan nyligen, och detta är ungefär vad som funkat för oss:S Simon Bengt skrev:Hej, jag har en sommarstuga med tre solpaneler, två stora AGM batterier (12 Amh), inverter 1000 W. Nu ska jag utöka kapaciteten och installera fler paneler. Målet är att få ut el även under höst och vår. Hur många paneler och batterier krävs för normalt husbehov till liten sommarstuga? Och hur sammankopplar man panelerna? Någon som har en smart lösning?
För vår/höst behövs ofta 600–800 W paneler för att få stabil laddning.
Två AGM-batterier räcker 1–2 dygn. Vill du ha mer trygghet → lägg till ett tredje AGM eller gå över till litium.
Har du en MPPT-regulator är det bäst att köra 2 paneler i serie, medan PWM brukar kräva parallellkoppling.
Inverter bör bara vara på när den används (drar annars tomgång).
Jag tog mina större paneler härifrån och de har funkat bra i stugan: https://www.solhandeln.se/62-solarpanels
Klicka här för att svara