ta en titt på DMPPT450 på https://plus.google.com/+electrodacus
jag har beställt en ska bli intressant och prova vad man kan få för resultat, jag har 2 på 900w och en på 600w

En liten uppdatering från dagens värme.
Jag har inte varit hemma i dag, så jag vet inte hur länge det har varit sol, men min 500 liters tank steg med 8 grader i dag, som jag har fått med mig. Hur många kw( eller w) det blir vet inte jag då jag inte har någon mätare på sakerna men..
Jag vet inte hur mycket ni andra har fått in i tanken i dag, men roligt att höra.
Hur har det gått för TS "Björkåsen" i löpet av året. Har du fått gjord dig en anläggning än?

Jodå, en anläggning har det allt blivit. Valet föll till sist på en hemmasnickrad solfångare med pex-rör, men jag hann inte bli klar med den förrän vintern var över oss, så hur den fungerar vet jag ännu inte. Så här års står det en del saker ivägen för den, och jag räknar inte med att den ska producera någonting alls överhuvudtaget förrän tidigast i mars, så jag får återkomma lite längre fram med info om hur saker och ting verkar.

• Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Raptor50 Raptor50 skrev:
...men min 500 liters tank steg med 8 grader i dag, som jag har fått med mig. Hur många kw( eller w) det blir vet inte jag då jag inte har någon mätare på sakerna men..
Man brukar mellan tummen och pekfingret säga att det går åt ca 1 kW för att värma 1 m³ vatten 1 C°. I ditt fall blir det att du fått in värmeenergi måttsvarade ca 4 kW om det nu var en värmestegring på 8 grader i hela tanken.

Ehh.. Tror nog inte det var hela tanken som steg 8 grader men. Sedan det inte var något som "rörde" om i tanken då jag var borta. Men säg att det var ungefär 250 liter som steg dom graderna då. Men det är jag ändå nöjd med, med tanke på 2 duschar och natten igenom så var tanken fortfarande 2 grader (63) mer än när elpatronen går in.

R roli skrev:
Man brukar mellan tummen och pekfingret säga att det går åt ca 1 kW för att värma 1 m³ vatten 1 C°. I ditt fall blir det att du fått in värmeenergi måttsvarade ca 4 kW om det nu var en värmestegring på 8 grader i hela tanken.
1.16 kWh per kubikmeter vatten och grad.

Avrundningen drar jag inte av några poäng för, men enhetsfelet leder ofelbart och utan pardon till minuspoäng! ;)

• Gilla
LaT och 4 till
  • Laddar…
harry73
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
men enhetsfelet leder ofelbart och utan pardon till minuspoäng!
Besserwisser :p

• Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Så om jag skulle värma upp hela min tank på 500 liter 1 grad så är det då 508 watt.
Säg att halva min tank, 250 liter, ökte 8 grader, så är det fortfarande rakt över 2kwh på en solig dag i januari. Med runt 0 grader ute.
Inte illa tycker jag med en investering på runt 4500 kronor.
Saknar fortfarande ett sätt att få det på rätt sätt in på värmesystemet när det är varmt nog i tanken då men.
Hade 87 grader i tanken den 7/2 förra året med 15 minus ute. Så hoppas solen kommer snart.

Raptor50 Raptor50 skrev:
S
Säg att halva min tank, 250 liter, ökte 8 grader, så är det fortfarande rakt över 2kwh på en solig dag i januari. Med runt 0 grader ute.
Akta dig så inte så inte "enhetspolisen" @lars_stefan_axelsson dyker upp och tar dig i örat :rolleyes: jag fick nyss en tillrättavisning:cool:
Rätt enhet skall "stavas" enligt följande kWh ;)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Vad sägs om 508 watt? Borde vara 508 Wh eller 0,508 kWh
Raptor50 Raptor50 skrev:
så är det då 508 watt.
@lars_stefan_axelsson: Vakna!!!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
1.16 kWh per kubikmeter vatten och grad.

Avrundningen drar jag inte av några poäng för, men enhetsfelet leder ofelbart och utan pardon till minuspoäng! ;)

Det där 0,16 ställer till det när man snabbt vill räkna i huvudet.

Ja, ja jag vet har själv varit framme och påtalat det där men ett litet h försvinner så lätt när man har lite bråttom när man skriver (dock ingen ursäkt, rätt skall vara rätt....)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ja ja.. Hoppas ni fattar vad jag menar i alla fall.
Men som Harry73 säger då.
508wh
Skall kanske skriva 2,032kwh (?) så blir det kanske mer rätt.

Men inte rätt. Det ska vara versalt W.

Men det blev mer rätt i alla fall.
Ja ja.. Förutom liten och stor bokstav så kan vi kanske fortsätta med den tråden TS skapade.. Vi får hoppas solen kommer til TS också. Så vi får några uppdateringar snart.

Jag var ganska säker på att det fanns en forum tråd med solfångare och hur mycket dom gav "i dag". Men hittar inte den. Kanske börja en tråd som man kan skriva in.. Så man inte kapar denna..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.