924 läst ·
8 svar
924 läst
8 svar
Ventilation garage med luftavfuktare, ok upp på vind?
Har avfuktare i mitt garage så aldrig haft behov av att ventilera. Läcker ju alltid lite genom dörrar och port så helt still står det inte.
Men tänkte ska bättra på flödet och sätta in fläkt som ska gå 1h 2-4 gånger per dygn för att få ut lukt och dålig luft från kemi. Samt också kunna forcera den.
Är uppvärmt med golvvärme, men håller t.ex nu bara ca 9 grader och när det blir som kallast så är det bara runt 3-4 grader plus.
Tänkte dra upp utblåset på vinden nära takfoten där jag har luftspalt med oljeboards-skiva , så jag slipper få onödigt kalldrag där fläkten sitter i spiroröret rätt ut genom väggen.
Borde väl inte vara några problem?
Men tänkte ska bättra på flödet och sätta in fläkt som ska gå 1h 2-4 gånger per dygn för att få ut lukt och dålig luft från kemi. Samt också kunna forcera den.
Är uppvärmt med golvvärme, men håller t.ex nu bara ca 9 grader och när det blir som kallast så är det bara runt 3-4 grader plus.
Tänkte dra upp utblåset på vinden nära takfoten där jag har luftspalt med oljeboards-skiva , så jag slipper få onödigt kalldrag där fläkten sitter i spiroröret rätt ut genom väggen.
Borde väl inte vara några problem?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Mitt spontana svar är nej absolut inte ventilationsluft upp på vinden. Det kanske finns tillfällen då det inte gör så stor skada. Men jag kan inte komma på något tillfälle Då det skulle vara fördelaktigt för vinden.
Är mera att det är bökigt att placera aggregat på vinden sen gå ner igen genom taket med utblåset för att ta ut genom väggen. Vill inte ta upp takventil i onödan. Sen såklart lite återvinning men det är marginellt.
Idag 94% luftfuktighet ute enligt SMHI. Då lär det inte skada att köra upp 270 kubik 55% luft 2ggr per dygn tänker jag med så lågt delta. Luften från garaget kommer alltid ha lägre fukthalt än ute, ligger mellan 65-88% på ett år i Uppsala.
Ska sätta en termostat på vinden, är ju bara kondensering som kan ställa till det då antar jag.
Idag 94% luftfuktighet ute enligt SMHI. Då lär det inte skada att köra upp 270 kubik 55% luft 2ggr per dygn tänker jag med så lågt delta. Luften från garaget kommer alltid ha lägre fukthalt än ute, ligger mellan 65-88% på ett år i Uppsala.
Ska sätta en termostat på vinden, är ju bara kondensering som kan ställa till det då antar jag.
Relativa luftfuktigheten i garaget är lägre än utomhus därför att det är varmare där. Men det är fortfarande troligt att den absoluta luftfuktigheten är lägre utomhus. Och då kommer du att öka luftfuktigheten på vinden genom att ventilera dit.
Tagit mig lite mera tid och räknat på det med Chatgpt. Just nu är det 4.5g vattenånga per m3 i uteluften, vs 5.4 för inneluften. Men då är det något varmare på vinden än i uteluften så skillnaden är förmodligen obefintlig.A Avemo skrev:
Tar och installerar temp och fuktgivare på vinden så håller jag lite koll ett tag. Förmodligen eftersom garagets delta följer uteluften så kanske det inte blir ett problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden