Hej,

Har ett gammalt bandat plåttak på ett burspråk som börjat rosta med flera rosthål i nedre kant.

Se bilderna

Första frågan, Går det lägga i ny plåt i den nedre falsen och köra på att laga taket bara?

Andra frågan, vad kostar det egentligen att lägga nytt bandat plåttak på 5kvm
 
  • Rostigt bandat plåttak på burspråk med rosthål och skorsten, sett från stege vid husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt bandat plåttak med rosthål och röd färg på burspråk, foto visar skador och behov av reparation eller nytt plåttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt rött plåttak med rosthål och skorsten, del av burspråk. Bakomliggande vit vägg och fönster syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt rött plåttak på burspråk med rosthål och skador längs kanten, delvis täckt av vägg och mark synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen plåtslagare som kan uttala sig?
 
Hejsan.
Jag kan nog bara säga att det inte är lämpligt att göra en ”inlagning” med att byta ut det rostiga då det nu är alltför sprött material samt också innebär ingrepp i fasad.
Det är bara att riva av taket och lägga nytt. Kostnaden baserat på enbart 5 m2 och enbart plåt med liknande befintlig vattenavrinning men med stående längsgående falser och exkl byggnadsställning, kostnader för resor och fasadarbeten mm. ligger mellan 45-55k.
Med vänlig hälsning, Noramasen
 
Noramasen Noramasen skrev:
Hejsan.
Jag kan nog bara säga att det inte är lämpligt att göra en ”inlagning” med att byta ut det rostiga då det nu är alltför sprött material samt också innebär ingrepp i fasad.
Det är bara att riva av taket och lägga nytt. Kostnaden baserat på enbart 5 m2 och enbart plåt med liknande befintlig vattenavrinning men med stående längsgående falser och exkl byggnadsställning, kostnader för resor och fasadarbeten mm. ligger mellan 45-55k.
Med vänlig hälsning, Noramasen
Jag löser rivning,ställning och resten.

Vill bara ha pris på plåtjobbet! 😅
 
robbannnnn robbannnnn skrev:
Jag löser rivning,ställning och resten.

Vill bara ha pris på plåtjobbet! 😅
Om du ska fortsätta ha fotrännor så ska det vara ställning runt om för att kunna få ett hanterbart utförande. Bara så du vet👍. Och då är det cirka där priset ligger. Absolut att det blir billigare med hängrännor alternativt fotrännor med traditionell krok. Men då förtar man det smäckra utseendet.
Med vänlig hälsning, Noramasen
 
Känns som ett väldefinierat jobb, bara begär in offert från någon/några lokala plåtslagare?
 
J
en fråga om utförande - jag har ett tegeltak med såna "fotrännor" (om jag förstår terminologin rätt) och det känns lite av en riskkonstruktion - gör man verkligen sådana när man bygger nytt eller renoverar? Kanske är det för att få ett snyggare, mer ursprungligt utförande - eller finns några tekniska fördelar?
 
Att lägga fotrännor kombinerat med tegeltak är en exklusiv variant och är oftast väldigt snyggt. På ”gratissidan” får man samtidigt ett snörasskydd. Rätt utfört så är det ingen riskkonstruktion i jämförelse med att ha vattenavrinningen utanför takfoten.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
För denna hade vi tagit ca 65000 före rot .
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
För denna hade vi tagit ca 65000 före rot
Har fått pris av plåtslagare på 16.000kr

Men då är det ju bara plåten dom byter.. jag fixar allt annat..

Men jag är lite inne på att lägga samma betongpannor som jag har på taket.. har nämligen en hel pall över. Vad tror ni om de?
 
robbannnnn robbannnnn skrev:
Har fått pris av plåtslagare på 16.000kr

Men då är det ju bara plåten dom byter.. jag fixar allt annat..

Men jag är lite inne på att lägga samma betongpannor som jag har på taket.. har nämligen en hel pall över. Vad tror ni om de?
Har du fått denna för 16000 är det bara att gratulera.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har du fått denna för 16000 är det bara att gratulera.
Okej det är bara att tacka och ta imot?
 
robbannnnn robbannnnn skrev:
Okej det är bara att tacka och ta imot?
ja , det är superbra pris
 
16.000:- !! Då är det bara att räkna med att det blir dyrare i slutändan. Inte ens med hängrännor ligger priset i verkligheten för att få ett utförande som man bör kräva. Även om ROTen är avdragen så är det skojeripris. Ta in en offert till och be dem motivera vari priset ligger och vad som ingår i detta. Arbete runtikring putsad fasad blir i regel en betydligt mer kostsam historia, speciellt när det gäller gamla hus där det eventuellt är reveterad puts.
Det där är inte seriöst någonstans.
Med vänlig hälsning, Noramasen
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
Haha okej, tack för svaren!

Om jag istället väljer att lägga pannor..

Hur hade ni tätat imot väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.