Hej,
Har ett gammalt bandat plåttak på ett burspråk som börjat rosta med flera rosthål i nedre kant.
Se bilderna
Första frågan, Går det lägga i ny plåt i den nedre falsen och köra på att laga taket bara?
Andra frågan, vad kostar det egentligen att lägga nytt bandat plåttak på 5kvm
Har ett gammalt bandat plåttak på ett burspråk som börjat rosta med flera rosthål i nedre kant.
Se bilderna
Första frågan, Går det lägga i ny plåt i den nedre falsen och köra på att laga taket bara?
Andra frågan, vad kostar det egentligen att lägga nytt bandat plåttak på 5kvm
Ingen plåtslagare som kan uttala sig?
Hejsan.
Jag kan nog bara säga att det inte är lämpligt att göra en ”inlagning” med att byta ut det rostiga då det nu är alltför sprött material samt också innebär ingrepp i fasad.
Det är bara att riva av taket och lägga nytt. Kostnaden baserat på enbart 5 m2 och enbart plåt med liknande befintlig vattenavrinning men med stående längsgående falser och exkl byggnadsställning, kostnader för resor och fasadarbeten mm. ligger mellan 45-55k.
Med vänlig hälsning, Noramasen
Jag kan nog bara säga att det inte är lämpligt att göra en ”inlagning” med att byta ut det rostiga då det nu är alltför sprött material samt också innebär ingrepp i fasad.
Det är bara att riva av taket och lägga nytt. Kostnaden baserat på enbart 5 m2 och enbart plåt med liknande befintlig vattenavrinning men med stående längsgående falser och exkl byggnadsställning, kostnader för resor och fasadarbeten mm. ligger mellan 45-55k.
Jag löser rivning,ställning och resten.Noramasen skrev:
Hejsan.
Vill bara ha pris på plåtjobbet! 😅
Om du ska fortsätta ha fotrännor så ska det vara ställning runt om för att kunna få ett hanterbart utförande. Bara så du vet👍. Och då är det cirka där priset ligger. Absolut att det blir billigare med hängrännor alternativt fotrännor med traditionell krok. Men då förtar man det smäckra utseendet.robbannnnn skrev:
en fråga om utförande - jag har ett tegeltak med såna "fotrännor" (om jag förstår terminologin rätt) och det känns lite av en riskkonstruktion - gör man verkligen sådana när man bygger nytt eller renoverar? Kanske är det för att få ett snyggare, mer ursprungligt utförande - eller finns några tekniska fördelar?
Att lägga fotrännor kombinerat med tegeltak är en exklusiv variant och är oftast väldigt snyggt. På ”gratissidan” får man samtidigt ett snörasskydd. Rätt utfört så är det ingen riskkonstruktion i jämförelse med att ha vattenavrinningen utanför takfoten.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
För denna hade vi tagit ca 65000 före rot .
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Har du fått denna för 16000 är det bara att gratulera.robbannnnn skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
16.000:- !! Då är det bara att räkna med att det blir dyrare i slutändan. Inte ens med hängrännor ligger priset i verkligheten för att få ett utförande som man bör kräva. Även om ROTen är avdragen så är det skojeripris. Ta in en offert till och be dem motivera vari priset ligger och vad som ingår i detta. Arbete runtikring putsad fasad blir i regel en betydligt mer kostsam historia, speciellt när det gäller gamla hus där det eventuellt är reveterad puts.
Det där är inte seriöst någonstans.
Det där är inte seriöst någonstans.
Haha okej, tack för svaren!
Om jag istället väljer att lägga pannor..
Hur hade ni tätat imot väggen?
Om jag istället väljer att lägga pannor..
Hur hade ni tätat imot väggen?