9 111 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Solcellsanläggning off grid - omvandlare - strömförbrukning?
Inte beställt ännu. Någon som vet här?
Blue Smart IP22 Charger 12/30(1) 230V CEE 7/7 bestämt mig för den laddaren.
Kommer ha 2 batterier (2*260Ah). Laddaren går att köpa med 1 eller 3 utgångar.
Behöver jag den med 3 utgångar då? Eller kopplar man på båda batterierna på en utgång? För man sätter väl direkt på batterierna om man stödladdar via elverk när solen lyst med sin frånvaro några dagar..?
Hittar ingen beskrivning på någon sida...
Behöver jag den med 3 utgångar då? Eller kopplar man på båda batterierna på en utgång? För man sätter väl direkt på batterierna om man stödladdar via elverk när solen lyst med sin frånvaro några dagar..?
Du parallellkopplar dina två batterier och kör dem på en utgång så du behöver inte fler utgångar på din laddare av den anledningen.M Mikael K. skrev:Inte beställt ännu. Någon som vet här?
Bra val av laddare tycker jag, prisvärd för 30A
Lägg pengarna på en bra regulator som ger bra laddning. Victrons MPPT-laddare är bra, välj en som klarar högre spänning och ström än du behöver, så finns det plats för uppgraderingar sedan.
Den regulator som de har i paketet som jag kikat på.
Solcellsregulator PeakPower 2.0 30A MPPT 12/24V
Ska klara upp till 390W paneler. Således kan jag utöka med en panel till om jag vill.
Finns en på 40A samma modell. Finns anledning att gå upp? Bara ett par hundralappar till.
Finns det bättre regulatorer?
Är inne på en panel 185W max power som verkar vara den bästa Sunwind säljer.
Ska klara upp till 390W paneler. Således kan jag utöka med en panel till om jag vill.
Finns en på 40A samma modell. Finns anledning att gå upp? Bara ett par hundralappar till.
Jag skall montera ca 700W paneler på min båt och kommer att montera en Victron Smart Solar 150/70M Mikael K. skrev:Den regulator som de har i paketet som jag kikat på.
Siffrorna betyder att den klarar att ta emot 150 volt och kan ladda med 70A. Eventuellt blir det en som klarar 100A, om jag skulle hitta mer plats för paneler ombord och byter till elektrisk spis
Med högre spänning kan man ha seriekopplade paneler, eller paneler med högre spänning och på så vis förlora mindre kraft i kabeln mellan panel och regulator.
Hej, hur gick det med det här projektet? Har lite liknande tankar med en mindre solcellsanläggning och ett bensindrivet elverk med en bra/kraftig batteriladdare till de dagar när solen inte skiner…M Mikael K. skrev:Den regulator som de har i paketet som jag kikat på.
Ursäkta trådlyftet men det vore intressant och höra vad som införskaffades och hur det fungerat
/Rikard
Kul att se mina funderingar och känner tacksamhet för all visdom jag fick i tråden.
Anläggningen inhandlades och installerades. Funkat alldeles ypperligt sedan dess.
185W max powerpanel.
2 batterier om totalt 520 Ah
Peakpower 30A enligt ovan
Batteriladdaren har inte använts en enda gång men det känns tryggt att ha.
Kände mig modig en dag och klippte kabeln på routern och satte direkt på 12V och det har funkat kanon så nu går bara omvandlaren när vi kollar tv. (tv är 12 v men "smartboxen" kräver 230.)
Tänker faktisk väldigt sällan på att vi inte har "riktig el". Föredrar uttrycket att vi är självförsörjande på el
Anläggningen inhandlades och installerades. Funkat alldeles ypperligt sedan dess.
185W max powerpanel.
2 batterier om totalt 520 Ah
Peakpower 30A enligt ovan
Batteriladdaren har inte använts en enda gång men det känns tryggt att ha.
Kände mig modig en dag och klippte kabeln på routern och satte direkt på 12V och det har funkat kanon så nu går bara omvandlaren när vi kollar tv. (tv är 12 v men "smartboxen" kräver 230.)
Tänker faktisk väldigt sällan på att vi inte har "riktig el". Föredrar uttrycket att vi är självförsörjande på el
Hittade min egen gamla tråd när jag googlade. Uppdaterar med att vi nu haft 2 kristillfällen där regulatorn brutit strömmen sent på kvällen när vi suttit framför tv´n.
Senast nu i helgen när vi varit i stugan 3 dagar utan sol... Särskilt irriterande eftersom jag har en likadan 185W panel till stående som jag inte hunnit få upp ännu.
Båda gångerna bryter regulatorn p g a låg spänning, fungerar bra dagen efter igen. Då är vi såklart snåla med strömmen...
Kommer inte ihåg vart jag lagt laddaren, aldrig använt den, så får leta i stugan... 😅.
Tror jag måste räkna igen, vi gör nog av med mer än vi tror... Och vi är i stugan mer än jag trodde off season nuförtiden då hela stugan är vinterisolerad.
Och panelen laddas inte alls med 11A/timme. Snarare 7-8 bra dagar.
Kommer byta till riktigt grov kabel när jag sätter dit en panel till. Det kan vara så att jag tappar lite p g a lång dragning av kabel...?
Senast nu i helgen när vi varit i stugan 3 dagar utan sol... Särskilt irriterande eftersom jag har en likadan 185W panel till stående som jag inte hunnit få upp ännu.
Båda gångerna bryter regulatorn p g a låg spänning, fungerar bra dagen efter igen. Då är vi såklart snåla med strömmen...
Kommer inte ihåg vart jag lagt laddaren, aldrig använt den, så får leta i stugan... 😅.
Tror jag måste räkna igen, vi gör nog av med mer än vi tror... Och vi är i stugan mer än jag trodde off season nuförtiden då hela stugan är vinterisolerad.
Och panelen laddas inte alls med 11A/timme. Snarare 7-8 bra dagar.
Kommer byta till riktigt grov kabel när jag sätter dit en panel till. Det kan vara så att jag tappar lite p g a lång dragning av kabel...?
Klicka här för att svara