15 913 läst · 36 svar
16k läst
36 svar
Solceller, tesla powerwall ongrid?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Garanterad avkastning har du inte. Och det har du inte heller på din solceller. Placering i värdepapper skulle jag säga är säkrare än i solceller då vi redan sett hur regeringen flaxar med bidrag och skatter.magnetens skrev:Kapitalkostnaden är 0 då pengarna ändå bara stod på ett sparkonto med 0% ränta.
Robert-san01, Vart kan man få en garanterad avkastning på 6,5 till 12 % på ett halvår? Låter inte som en trygg placering...
Försäljningen av certifikat administrerar jag själv på www med bank-id så det medför ingen extra kostnad. Sparar för övrigt mina certifikat på hög då jag tror på högre priser i framtiden delvis pga den höjda kvotplikten.
Har beställt från Tyskland, vilket var busenkelt och något prisvärde än att handla via en svensk firma (som även uteslutande får sina leveranser från Tyskland) dock vill ju de svenka firmorna ha ett ytterligare påslag på priset. Den tyska momsen är ju oxå lite lägre 19% vilket oxå bidrar till ett lägre pris.
Intressantmagnetens skrev:Har beställt från Tyskland, vilket var busenkelt och något prisvärde än att handla via en svensk firma (som även uteslutande får sina leveranser från Tyskland) dock vill ju de svenka firmorna ha ett ytterligare påslag på priset. Den tyska momsen är ju oxå lite lägre 19% vilket oxå bidrar till ett lägre pris.
Har du något länk till där du köpte dem? Gick betalning och leverans som du hade tänkt dig?
Köpte du med fästen på en gång? Många frågor men passar på när någon har lyckas bra.
Beställde alla prylar från "tst photovoltaik shop.de" fick mycket utförliga offerter och bra hjälp från dem, svarade på mail snabbt och på bra engelska på alla mina funderingar. I Tyskland är det förskortbetalning som gäller antingen direkt till deras bankkonto eller via paypal. Har fått mina prylar efter 5-14 dagar efter skickad betalning. (Beställt 2 anläggningar från dom och är mycket nöjd)
Hur gick det här sedan? Blev det något batteri?
H Henke_83 skrev:Från början var systemet tänkt att vara runt 9-10 kw men vi har nu kommit ner till ett system om ca 7kw. Detta har vi tänkt koppla tillsammans med 1 eller 2 PowerWall. Distrubitörerna har ju ett pris på 3000$ för powerwalls och det blir ju dyrare för privatpersoner. Förhoppningsvis kommer energilagringsbidraget gå att söka för privatpersoner på x antal procent också och kanske få lite där.
Vet inte vad StorEdge kommer kosta och inte vad Powerwallen kostar heller så har inte gjort någon ordentligt uträkning på detta.
Så fort priser finns tillgänglig kommer jag göra det.