16 640 läst ·
36 svar
17k läst
36 svar
Solceller, tesla powerwall ongrid?
Det skulle vars kul att se en kalkyl där batterilagring av solel blir lönsammare än att sälja. Tekniken är kul och intressant, men dyyr. (Finns för övrigt Box of Energy i Göteborg med liknande teknik.)
Idag får du 60 öre skattereduktion per såld kWh, du går elcertifikat, 15-20 öre, nätnytta 1-6,5 öre (beroende på var du bor) och Nordpol spotpris upp till 80 öre fast pris/kWh. Från 2017 behåller du momsen (men det lär påverka övriga priser)
Summan av dessa priser ger ju att det idag är mer lönsamt att sälja all el och köra sina förbrukare när solen inte skiner... Galet, men absolut ett argument att vänta med batterier nåt år...
Idag får du 60 öre skattereduktion per såld kWh, du går elcertifikat, 15-20 öre, nätnytta 1-6,5 öre (beroende på var du bor) och Nordpol spotpris upp till 80 öre fast pris/kWh. Från 2017 behåller du momsen (men det lär påverka övriga priser)
Summan av dessa priser ger ju att det idag är mer lönsamt att sälja all el och köra sina förbrukare när solen inte skiner... Galet, men absolut ett argument att vänta med batterier nåt år...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Det är fortfarande inte så många som stöder batterier och de flesta som stöder batterier är 1-fas. Ex så har inte Solar Edge eller SMA någon 3-fas för batterier än.noone70 skrev:
Kommer man inte att installera batterier så finns det inte heller någon anledning till att köpa en dyrare inverter.
Jag skulle ta en ordentlig beräkning och jämföra besparingar och kostnader innan jag skulle satsa på ett batterisystem. De gånger jag räknat på det har jag inte kunnat nå upp till brytpunkten för återbetalning innan den tekniska livslängden på cellerna gått ut.
Känns inte som att det kommer att bli lönsamt med batterilagring den närmsta tiden i Sverige då man får bra betalt med skattereduktion och elcertifikat för all el som man levererar ut på nätet. Kanske har läget ändrats när det är dax att byta växelriktaren om kanske 10-15 år och då kan man ju välja en som stödjer batterilagring istället!
Fronius symo hybrid är en hyfsat prisvärd 3 fas inverter för detta ändamål, men den är ju ett antal tusenlappar dyrare än motsvarande modell fronius symo.
Fronius symo hybrid är en hyfsat prisvärd 3 fas inverter för detta ändamål, men den är ju ett antal tusenlappar dyrare än motsvarande modell fronius symo.
Jag har precis kommit igång med min anläggning och har lust att kunna utnyttja energin som generas mitt på dagen när det är som minst förbrukare i huset. Nu när det är ett bygge så utnyttjas mycket av energin till byggarnas olika apparater och elräkningen under byggtiden blir ju noll.
Tänk om hybridbilar kunde ha ett portabelt batteri som kunde laddas under dagen som gick att byta i bilen när du kom hem. Då skulle mycket av den extra elektroniken som ni pratar om inte behövas. Och om då möjligheten att även använda bilens batteri för att kunna mata tillbaks in i huset om det skulle behövas. Det hade varit ett bra alternativ.
Det känns väl som det är däråt det borde gå?
Tänk om hybridbilar kunde ha ett portabelt batteri som kunde laddas under dagen som gick att byta i bilen när du kom hem. Då skulle mycket av den extra elektroniken som ni pratar om inte behövas. Och om då möjligheten att även använda bilens batteri för att kunna mata tillbaks in i huset om det skulle behövas. Det hade varit ett bra alternativ.
Det känns väl som det är däråt det borde gå?
Elnätet är ju som ett batteri för oss solels producenter. Energin går ju inte till spilla bara för att den matas ut på nätet, du får bra betalt. Ju mer solel som matas ut ju mer kan man backa med den dyraste produktionen (kolkraft i Europa då våra elnät är väl ihopbyggda)
problemet med batterilagring är att den ekonomiska drivkraften är alldeles för liten, pga låga elpriser för köpt ström och att better lösningarna är förhållandevis dyra. Men man kan ju alltid göra det för att det är kul och sätta upp det på nöjeskontot.
problemet med batterilagring är att den ekonomiska drivkraften är alldeles för liten, pga låga elpriser för köpt ström och att better lösningarna är förhållandevis dyra. Men man kan ju alltid göra det för att det är kul och sätta upp det på nöjeskontot.
Redigerat:
Jag hade velat se en kalkyl på solceller som faktiskt är lönsam innan 10år!pappaM skrev:Det skulle vars kul att se en kalkyl där batterilagring av solel blir lönsammare än att sälja. Tekniken är kul och intressant, men dyyr. (Finns för övrigt Box of Energy i Göteborg med liknande teknik.)
De jag har sett hittills är 10år och då har du betalt dina 100' sedan 10%/år varav skattereduktion 50% av det.
Är anledningen att tjäna pengar så finns det mycket bättre sätt.
Jag hade väntat några år till, bränslecellerna är snart på g.
Min anläggning på 5.7kw har kostat migtotalt 45000 och den genererar 5200kwh/år varav ca 70% säljs, de senaste 3 åren har priset för såld el varit drygt 1,50 inkl elcertifikat vilket har blivit 5500 för såld el+1500 kr (1500 kwh egenförbrulning) i minskad elräkning alltså totalt 7000 kr/år i intäkt.
Vilket ger en avbetalningstid på endast 6,4 år,
har flera bekanta som byggt anläggningar med liknande kalkyler.
Har dock inte installerat solceller för att tjäna pengar i första hand, utan för att det känns bra att kunna bidra med att producera miljövänligare el (jämfört med kolkraft)
Har dock inte installerat solceller för att tjäna pengar i första hand, utan för att det känns bra att kunna bidra med att producera miljövänligare el (jämfört med kolkraft)
Redigerat:
Och 7000 x 0,6 = 4200 kr i skattereduktion?magnetens skrev:Min anläggning på 5.7kw har kostat migtotalt 45000 och den genererar 5200kwh/år varav ca 70% säljs, de senaste 3 åren har priset för såld el varit drygt 1,50 inkl elcertifikat vilket har blivit 5500 för såld el+1500 kr (1500 kwh egenförbrulning) i minskad elräkning alltså totalt 7000 kr/år i intäkt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Har du räknat med någon kapitalkostnad och dragit av administration för certifikat?magnetens skrev:Min anläggning på 5.7kw har kostat migtotalt 45000 och den genererar 5200kwh/år varav ca 70% säljs, de senaste 3 åren har priset för såld el varit drygt 1,50 inkl elcertifikat vilket har blivit 5500 för såld el+1500 kr (1500 kwh egenförbrulning) i minskad elräkning alltså totalt 7000 kr/år i intäkt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Kapitalkostnaden är 0 då pengarna ändå bara stod på ett sparkonto med 0% ränta.
Robert-san01, Vart kan man få en garanterad avkastning på 6,5 till 12 % på ett halvår? Låter inte som en trygg placering...
Försäljningen av certifikat administrerar jag själv på www med bank-id så det medför ingen extra kostnad. Sparar för övrigt mina certifikat på hög då jag tror på högre priser i framtiden delvis pga den höjda kvotplikten.
Robert-san01, Vart kan man få en garanterad avkastning på 6,5 till 12 % på ett halvår? Låter inte som en trygg placering...
Försäljningen av certifikat administrerar jag själv på www med bank-id så det medför ingen extra kostnad. Sparar för övrigt mina certifikat på hög då jag tror på högre priser i framtiden delvis pga den höjda kvotplikten.