Funderar på att sätta solceller på huset, men då det är nybyggt så vet jag inte hur mycket årsförbrukningen ligger på. För att räknas som mikroproducent får jag väl inte producera mer el än jag förbrukar på ett år.

Energiberäkningen sa 44 kWh x 210 m2 = 9240 kWh per år, men det känns som att det kommer att ligga lägre? Då beräkningen står på 2 vuxna och 2 barn. Men vi är bara 2 vuxna i hushållet.
Bergvärmepump med varmvatten, bara FT ingen FTX, 21 grader varmt i 160 m2. resten 15 grader. (garage/förråd) Golvvärme överallt. 2.4 m i takhöjd. Huset ligger på småländska höglandet.
Ingen elbil, ingen motorvärmare eller liknande.

Vi flyttade in i slutet av Juni, så har förbrukning Juli och framåt.
Förbrukning hittills.
Juli 319 kWh
Aug 327 kWh
Sep 434 kWh
Okt 542 kWh

Vad tror ni att ett "normalt" år ligger på i förbrukning?

Nov 750 kWh ?
Dec 1000 kWh ?
Jan 1100 kWh ?
Feb 1000 kWh ?
Mar 850 kWh ?
Apr 650 kWh ?
Maj 500 kWh ?
Jun 350 kWh ?

Skulle i så fall bli ca 7800 kWh per år. Vad tycker ni, verkar det stämma eller är jag högt eller lågt?

Taket som ska ha panelerna har 23 graders lutning rakt mot söder, inget i vägen.

Monopol-elnätsföretaget stora stygga EON har meddelat att de inte längre ska bestraffa de solcellsägare som producerar fler kWh än de köper, från 1 jan 2019. Elnätsbolagen har rätt att bestraffa, men ingen skyldighet att göra det. De kan alltså avstå från att bestraffa sina kunder, då de kan själva bli bestraffade av väljarna när det blir val. Kommunala elnätsbolag bestraffar inte gärna sina kommuninnevånare. Vad har du för elnätsbolag?

Jag har just EON, både som nätägare och elleverantör.. Detta var ju väldigt intressant. Du har inte en länk till detta?
Har inte hört om detta med just EON, ska kolla detta.

En bekant har tyvärr monopol-elnätbolaget EON och nämde för några månader sedan att han fick brev från EON att de skulle upphöra hota och bestraffa miljörvänliga och flitiga solström-producenter. Förra året nödgades bekanten stänga av sin solcellsanläggning under ca 3,5 månader för att undvika att bestraffas av monopol-elnätbolaget EON pga fler sålda än köpta kWh. Han ville nämlige inte unna monopol-elnätbolaget EON glädjen att bestraffa honom. I år behöver han inte det pga de har elbil sedan årets början och förbrukar mer ström.

Det är klart ett vansinne att behöva stänga av en miljöfrämjande solcellsanläggning bara för att man har ett elnätsbolag som är fientligt inställd till miljövänlig el.

Monopol-elnätbolaget EON hemsida är skandalöst dålig, man hittar inte något.
Men är är deras priser för en solcellsägare:
https://www.eon.se/content/dam/eon-...slista-elmikroproduktion-syd-sthlm-190101.pdf

Det ska noteras att monopol-elnätbolaget EON sänkt nätnyttoersättningen till solcellsägare från 0,06 kr, exkl. moms/såld kWh till nu bara 0,0292 kr, exkl. moms/såld kWh. Samtidigt påstår monopol-elnätbolaget EON att deras kostnader för elnätsöverföring har stigit och de har ökat sina priser för elnätsöverföring med 30 % på ca 3 år och hotar att höja ännu mer. I så fall så fall borde nätnyttoersättningen till solcellsägare också öka med minst samma takt som de höjt elnätsöverföringspriserna. Men nej, den har sänkts. Nätnyttoersättningen har de döpt om till "förlustersättning". Nätnyttoersättningen är det som elnätsbolaget tjänar i minskade förluster för elöverföring i elnät, när solcellströmmen bara behöver gå till grannhusen och inte ända från kraftverken vid floderna i Norrland. Den nyttan ska betalas till solcellsägaren.

Redigerat:
Jo den pdfen har jag redan tittat på. Håller med att deras hemsida är riktigt dålig om man ska hitta något:(
Jag har iofs bara 16 ampere in i huset så finns ju en gräns för vad jag kan skaffa.

Arnodt - har du någon åsikt om min årsförbrukning?

Att ni inte har elbilar nu tycker jag inte borde dimensionera anläggningen, jag tror de flesta kör på el om några år.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Att ni inte har elbilar nu tycker jag inte borde dimensionera anläggningen, jag tror de flesta kör på el om några år.
Jag vill ju inte överdimensionera anläggningen om jag blir bestraffad pga eventuell överproduktion.
Känns också som att det är snobbigt att köra batteribil här, där jag bor på landet omgiven av 10.000 tals träd, däremot i en storstad kan jag förstå.
Annars i framtiden får jag utöka panelerna.

dibb,

Jag har för mig att man i Mellansverige räknar med att i ett modernt(byggd från år ca 2005) enfamiljshus med 4-personers hushåll att hushållsel, varmvatten och uppvärmning drar ca 6000 kWh/år. Då givetvis om värmepump eller bergvärmepump finns.

Ligger ni på 7000 kWh/år är det bra det också.

Ett enfamiljshus på ca 100 m2 byggt ca 1970 med direktel för allt(uppvärmning, varmvatten hushållsel), drar ca 15000 till 20000 kWh/år. Alltså om inga förbättringar har gjort t.ex. bytt ut fönster eller förbättrat värmeisolering.

En elbil(Nissan Leaf) drar ca 1,6 kWh/mil. Körs 1500 mil/år, då ca 2400 kWh/år för elbil.

Om du idag har 16 A mätarsäkringar, har du möjligheten att öka dem till t.ex. 20, eller tioll och med 25 A. Givetvis skinnar dig monopol-elnätsbolaget EON då på ännu dyrare abonnemang. I en enfamiljs-elcentral brukar maximalt möjlig mätarsäkringar vara 25 Ampère. Det brukar vara servisledningen som begränsar till max 25 A, Men elnätsbolagen kanske nuför tiden monterar kraftigare servisledning i nybyggda hus med tanke på snabbladdning av elbilar i hemmet?

Redigerat:
Arnodt.

Tror nog att 6000 kWh per år är bara värmen?
Kollat med 3 bekanta vad deras hus tar i el på ett år. Byggda 2006. 2007, och 2012, samtliga med bergvärme.
De ligger alla på över 10.000 kWh i total elförbrukning per år. Storlekar på mellan 132 - 187 m2.
Inga elbilar eller pooler eller motorvärmare. Inga slösare av värme eller liknande.

Blir nog paneler på sammanlagt drygt 8000 kWh brutto.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.