55 357 läst ·
133 svar
55k läst
133 svar
Solceller övervakade från Kina?
När man redan har ett kontrollmedel tillgängligt, vad är det som säger att inte vi ska använda det till "bara det här också"? Vad har vi för garantier att det inte blir en syftesglidning för klåfingriga och ärligt talat ofta ganska okunniga och tekniskt oinsatta politiker när redskapet bara finns där och tigger om att bli använt. Det är upp till varje stat att bestämma det. Mao våra politiker. Ursäkta min cynism. Jag litar väldigt lite på Bryssel, det är en tydlig trend att det sker en maktkonsolidering där och alla stater i EU får allt mindre egetbestämmande över sitt eget land. EU och västvärlden verkar gå en oviss och allt mindre frihetlig framtid till mötes. Kring penningtvätt så kan vi ju ta exempel på stort misslyckande de senaste åren hos JP Morgan, den brittiska storbanken HSBC, Swedbank, SEB och Danske bank.R RogerHql skrev:
Sure, men dagens goodguy är morgondagens badguy. Bara det faktum att övervakningssystemen finns är oacceptabelt.S spomopeter skrev:Du har nog rätt i att de flesta länder bedriver underrättelseverksamhet genom diverse system och organisationer mm
Det är väl vissa länders världsfientliga ideologi och den tilltänkta användningen av informationen som är MYCKET OROANDE för den demokratiska delen av världen.
Som många skriver så är det ENORM ELDKRAFT i att kunna kidnappa även de mest oskyldiga uppkopplade prylarna synergent i fientligt syfte, utan att för den skull befinna sig i krig. Det skulle lätt kunna få ett land att gå ner för räkning.
Frihet är ett relativt begrepp.Patrik Öster skrev:
När man redan har ett kontrollmedel tillgängligt, vad är det som säger att inte vi ska använda det till "bara det här också"? Vad har vi för garantier att det inte blir en syftesglidning för klåfingriga och ärligt talat ofta ganska okunniga och tekniskt oinsatta politiker när redskapet bara finns där och tigger om att bli använt. Det är upp till varje stat att bestämma det. Mao våra politiker. Ursäkta min cynism. Jag litar väldigt lite på Bryssel, det är en tydlig trend att det sker en maktkonsolidering där och alla stater i EU får allt mindre egetbestämmande över sitt eget land. EU och västvärlden verkar gå en oviss och allt mindre frihetlig framtid till mötes. Kring penningtvätt så kan vi ju ta exempel på stort misslyckande de senaste åren hos JP Morgan, den brittiska storbanken HSBC, Swedbank, SEB och Danske bank.
Tittar man på resten av världen idag får man vara tacksam för att man bor i den civilisearde delen som drivs med demokratiska principer och institutioner.
Vill du hellre slava under Putin/Xi/Trump?
.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Hej alla, tråden tycks a spårat ur till en allmän diskussion om allt utom uppkopplade växelriktare. Finns det någon admin som kan låsa tråden t.ex.? Jag önskar inte vara TS i denna nu uppkomna debatten. Lite synd att det skall vara så svårt att hålla sig till angivet ämne.
Spårar ur? Detta är uppvärmingen kamrat!M mikael-155 skrev:
Med tanke på världsläget som vi befinner oss i så tycker iallafal jag att ämnet är högaktuellt.
Sen är väl möjlig nersläckning av energisystem från distans bara en liten pusselbit i dagens krigföring.
Att diskussionen behövs är övertydligt då man ser hur många människor som inte har en susning om vad "den lede fi" har möjlighet att göra, och vad dessa små uppkopplade (och även icke uppkoplade) apparater kan betyda i ett förhöjt beredskapsläge.
Jag förstår TS, men han skapade nåt viktigt med tråden.
Sen är väl möjlig nersläckning av energisystem från distans bara en liten pusselbit i dagens krigföring.
Att diskussionen behövs är övertydligt då man ser hur många människor som inte har en susning om vad "den lede fi" har möjlighet att göra, och vad dessa små uppkopplade (och även icke uppkoplade) apparater kan betyda i ett förhöjt beredskapsläge.
Jag förstår TS, men han skapade nåt viktigt med tråden.
Rädd att Kina ska sabotera din uppkopplade växelriktare om de upptäcker att du skapat en tråd med kritik mot Kina? 😉M mikael-155 skrev:
Äntligen ett vettigt inlägg från en person med kunskap i ämnet ... till skillnad från massa tramsinlägg om att Kinas övervakningshysteri inte är något att bry sig om ...D Danne_Svensson skrev:
Nåja.D Danne_Svensson skrev:Det verkar som att de flesta inte riktigt förstår vidden, eller de eventuella konsvekvensera av Kinesiska företags intåg i de svenska hemmen.
Det är givetvis så att det inte finns ett specifikt intresse av just dig som person och enskild individ. Men, främmande makt får tillgång till väldigt mycket data som aggregerat och processat ger dem väldigt mycket information om svenska samhället.
En villaägares data säger inte så mycket, men när du har tiotusentals kinesiska växelriktare uppkopplade mot deras servrar (som kinesiska staten enligt lag har rätt att få tillgång till) så är läget ett annat.
Än värre, vilket de flesta verkligen inte förstått, är att i ett worst case scenario kan det få förödande konsekvenser för det svenska elnätet. Det är en extremt enkel sak att skicka kommandon till uppkopplade växelriktare och få dem att "bete sig annorlunda mot hur de borde", vilket skulle kunna ställa till det rejält i transformatorstationer med förödande strömavbrott som konsekvens. Och återigen, att styra en växelriktare eller värmepump gör ingen skillnad, men en samtida styrning av tusentals system på samma gång är en helt annan sak.
Går det att skydda sig emot? Nej, för så fort du anslutit din anläggning mot deras server är du "kontrollerbar".
Det pågår förstås ett evigt IT-krig på nätet där kineserna men framför allt ryssarna hitintills intresserat sig mest för sociala medier i syfte att påverka folkopinioner i samband med val, speciellt i USA.
Vidare har vi Nordkorea som har fiskat pengar via nätet med rätt stor framgång.
Dom har stulit en miljard enligt CISA, USAs IT-försvarsorganisation som också håller koll på resten av världen:
https://www.cisa.gov/topics/cyber-threats-and-advisories/advanced-persistent-threats/north-korea
Det betyder i solpanelssammanhang att
1) Det spelar inger roll vilken hårdvara och IT-interface man har.
Dom kan ta sig in i alla fall om dom tycker att det är mödan värt.
men...
2) Västvärlden är inte omedveten om vad som pågår och IT-motåtgärder filas det ständigt på.
Det pågår alltså ett ständigt IT-krig och det mesta sker bakom kulisserna via Nationella säkerhetsinstitutioner
som förstås också är medveten om alla IT-anslutna prylar folk köper och vad kriminella typer kan och inte kan göra med dom.
Det hindrar förstås inte oss gräsrötter från att göra vad vi kan för att bekämpa IT-ligisterna.
Man förhindrar klåfingriga politiker etc från att göra något olagligt genom att stifta lagar och se till att dom efterlevs.Patrik Öster skrev:
När man redan har ett kontrollmedel tillgängligt, vad är det som säger att inte vi ska använda det till "bara det här också"? Vad har vi för garantier att det inte blir en syftesglidning för klåfingriga och ärligt talat ofta ganska okunniga och tekniskt oinsatta politiker när redskapet bara finns där och tigger om att bli använt. Det är upp till varje stat att bestämma det. Mao våra politiker. Ursäkta min cynism. Jag litar väldigt lite på Bryssel, det är en tydlig trend att det sker en maktkonsolidering där och alla stater i EU får allt mindre egetbestämmande över sitt eget land. EU och västvärlden verkar gå en oviss och allt mindre frihetlig framtid till mötes. Kring penningtvätt så kan vi ju ta exempel på stort misslyckande de senaste åren hos JP Morgan, den brittiska storbanken HSBC, Swedbank, SEB och Danske bank.
Och det är EU bra mycket bättre på än resten av världen.
Det är bara att läsa på om saken i pålitliga media!
Här ett exempel: Mark Zuck får betala 2 miljarder för att han exporterar personuppgifter från EU till USA!
https://www.nytimes.com/2022/11/28/...ytcore-ios-share&referringSource=articleShare
Redigerat:
Att EU är bättre än övriga världen säger inte mycket. Skulle säga att det är det minsta man kan begära, med koncentratet av WEIRD länder. Men EU har sin beskärda del av inkompetens, kontrollbegär och klåfingrighet.R RogerHql skrev:Man förhindrar klåfingriga politiker etc från att göra något olagligt genom att stifta lagar och se till att dom efterlevs.
Och det är EU bra mycket bättre på än resten av världen.
Det är bara att läsa på om saken i pålitliga media!
Här ett exempel: Mark Zuck får betala 2 miljarder för att han exporterar personuppgifter från EU till USA!
[länk]
Det är klart att letar man noga hittar man säkert någon medelmåtta inom EU administrationen.Patrik Öster skrev:
Men korruption, inte så mycket.
Tja, du får nog gå in på detaljerna om du ska kunna övertyga mig om att USA och Kina beter sig likadant på Polisstats-fronten.Patrik Öster skrev:
Och när du gör det Patrik, håll dig gärna till verifierbara Fakta.
Jag fick lite kommentarer om "första inlägg" men nåt ska väl vara det första? Det här råkar vara ett ämne jag intresserat mig en del för via mitt arbete inom en annan teknikbransch men med liknande frågeställningar som dök upp i den här tråden.
I det arbetet ramlade jag över den här rapporten från RISE. I den handlar det om värmepumpar, men jag skulle nog säga att principen är densamma.. I fallet med solceller till och med ännu värre, för en solcellsanläggning kan aktivt trycka ut effekt på elnätet på ett sätt som en värmepump inte kan.
https://www.ri.se/sites/default/files/2023-04/CfCs_Rapport_Cyberhot-mot-elsystemet_0.pdf
I det arbetet ramlade jag över den här rapporten från RISE. I den handlar det om värmepumpar, men jag skulle nog säga att principen är densamma.. I fallet med solceller till och med ännu värre, för en solcellsanläggning kan aktivt trycka ut effekt på elnätet på ett sätt som en värmepump inte kan.
https://www.ri.se/sites/default/files/2023-04/CfCs_Rapport_Cyberhot-mot-elsystemet_0.pdf
