Hej alla kunniga. Har satt upp några solceller. Dessa är kopplade till en växelriktare av märket Solplanet, det verkar som varunamnet ägs av AISWEI, ett kinesiskt företag. Anledningen till frågan i rubriken är att jag kan logga in där och se data om min egen anläggning. Känns inte helt bekvämt. Någon som vet hur det ligger till? Bifogar en bild från "min sida" på hemsidan. Energihanteringssystem-skärmdump; driftstatus, effektmätare, data om energiproduktion för en anläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Errant och 5 till
  • Laddar…
Jorå de har sett till och nästla sig in överallt. Men fungerar liknande på alla "cloud" övervakade system. Vissa har lokal webserver som jag tycker är överlägset, sen får ju gärna loggningen ske till cloud eller dyl så man slipper trasiga hårdisk analoger i sina växelriktare. Europeerna Victron, Fronius och SMA har ju lokala webservrar på sina men också molnlösningar precis som den där.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M mikael-155 skrev:
Hej alla kunniga. Har satt upp några solceller. Dessa är kopplade till en växelriktare av märket Solplanet, det verkar som varunamnet ägs av AISWEI, ett kinesiskt företag. Anledningen till frågan i rubriken är att jag kan logga in där och se data om min egen anläggning. Känns inte helt bekvämt. Någon som vet hur det ligger till? Bifogar en bild från "min sida" på hemsidan.[bild]
Ja, här kommer ”whois” ligger på Alibabas servrar i kina.

Domain Name: solplanet.net
Registry Domain ID: 2465814344_DOMAIN_NET-VRSN
Registrar WHOIS Server: grs-whois.hichina.com
Registrar URL: http://www.net.cn
Updated Date: 2022-11-29T00:57:56Z
Creation Date: 2019-12-11T03:04:09Z
Registrar Registration Expiration Date: 2024-12-11T03:04:09Z
Registrar: Alibaba Cloud Computing (Beijing) Co., Ltd.
Registrar IANA ID: 420
Reseller:
Domain Status: ok https://icann.org/epp#ok
Registrant City:
Registrant State/Province: shang hai
Registrant Country: CN
Registrant Email:https://whois.aliyun.com/whois/whoisForm
Registry Registrant ID: Not Available From Registry
Name Server: DNS1.HICHINA.COM
Name Server: DNS2.HICHINA.COM

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
TCG och 4 till
  • Laddar…
F
Hade nog försökt använda separat VNET iaf så inte resten av enheterna blir infekterade av nåt.

• Haha
nissenhj
  • Laddar…
Svårt läge eftersom du redan har installerat hårdvaran, och jag vet inte vilka alternativ som finns på marknaden, som inte har inblanding från Kina?
Men någon annan kanske har koll på det.
Artikel 7 i Kinas underrättelselag innebär ju att företagen har ett krav på sig att samarbeta med underrättelsetjänsten, och dela information angående nationell säkerhet.
Hur stor betydelse det har för en vanlig konsument kan man ju fundera över, men som företag så slänger vi ut all kinesisk hårdavara.
Kan i alla fall vara tänkvärt inför framtida inköp.

• Gilla
  • Wow
Beape och 13 till
  • Laddar…
namnbyte
F Fideliox skrev:
Hade nog försökt använda separat VNET iaf så inte resten av enheterna blir infekterade av nåt.
Eller bara stäng igen brandväggen så tilldelad IP inte får prata med någonting annat i det lokala nätet, den där datan når han online ändå och inte från hemnätet så bör inte ställa till något

• Gilla
AAkermo och 3 till
  • Laddar…
Var en av anledningarna att jag betalade extra för en fronius med lokal webserver istället för en vxl från kina.

Om det inte går att nå infon utanför molntjänsten kanske det finns modbus på vxlriktaren man kan läsa ut data via till homeassistant istället 🤔

• Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Svårt läge eftersom du redan har installerat hårdvaran, och jag vet inte vilka alternativ som finns på marknaden, som inte har inblanding från Kina?
Men någon annan kanske har koll på det.
Artikel 7 i Kinas underrättelselag innebär ju att företagen har ett krav på sig att samarbeta med underrättelsetjänsten, och dela information angående nationell säkerhet.
Hur stor betydelse det har för en vanlig konsument kan man ju fundera över, men som företag så slänger vi ut all kinesisk hårdavara.
Kan i alla fall vara tänkvärt inför framtida inköp.
Finns en hel hög med Europeiska om man bara försöker, inte nåt större påslag på pris egentligen heller. SMA (tyskt), Kaco(tyskt), ABB(schw / svenskt) , Fronius(Österrike), Victron(Holland), Schnieder(Franskt). SolarEdge kan kanske nämnas också de är dock från Israel.

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Det är väl bra att folk fått upp ögonen för integritetsfrågor i datasammanhang. Men jag tycker att allt fokus på Kina missförstår själva poängen. I praktiken är det nog större risk att ha datan på svenska eller tex. amerikanska servrar om staten får för sig att intressera sig för din solcellsanläggning eller hemmanätverk ...

Om du har en Samsung TV så spionerar den på vad du tittar på, tex.

Om det inte finns någon inställning för att stänga av "telemetrin" så sök lite på tex PiHole för att kunna spärra servrarna den anropar. Din router kanske kan ha en spärrlista också.

Med tanke på all skit man kopplar upp hemma så kan det vara bra att ha lite koll på vad grejerna gör.

• Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Jag har kopplat vår kinesiska växelriktare (Huawei) till gästnätverket. Dels så går den inte på huvudnätverket och dels kan jag styra gästnätverket till enbart 2,4 ghz som växelriktaren funkar på. Testa det om du är orolig?

• Gilla
Anonymiserad 383388 och 1 till
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Jag har kopplat vår kinesiska växelriktare (Huawei) till gästnätverket. Dels så går den inte på huvudnätverket och dels kan jag styra gästnätverket till enbart 2,4 ghz som växelriktaren funkar på. Testa det om du är orolig?
Det här är ett bra tips. Se till att gästnätverket är lösenordsskyddat bara.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Känns ju tryggt att Kina äger både solpanelers data och varannan vindsnurra i Sverige. Bra sätt att eliminera motståndaren vid händelse av konflikt.

• Gilla
skogaliten och 11 till
  • Laddar…
M mikael-155 skrev:
Hej alla kunniga. Har satt upp några solceller. Dessa är kopplade till en växelriktare av märket Solplanet, det verkar som varunamnet ägs av AISWEI, ett kinesiskt företag. Anledningen till frågan i rubriken är att jag kan logga in där och se data om min egen anläggning. Känns inte helt bekvämt. Någon som vet hur det ligger till? Bifogar en bild från "min sida" på hemsidan.[bild]
Hej, vad är problemet med att någon kines ev skulle se vad dina solceller producerar?

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
  • Arg
KML88 och 11 till
  • Laddar…
P
B BäverBerra skrev:
Själv har jag skapat ett eget SSID och kopplad det till ett eget VLAN. Detta VLAN kan jag köra både tråda och trådlöst på, samt skapat brandväggsregler så att det sakerna där inte får access till några andra VLAN. Jag får dock ansluta till allt på det VLANET. Där lägger jag alla molnbaserade IoT saker, allt för att säkra det övriga nätet.

• Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
Solplanets växelriktare som säljs i europa ska ha sin data lagrad på europa baserade servrar. Så jag hade nog ifrågasatt varför de skickas till kina. I vintras när reglerna ändrades så ska all data ha flyttats ifrån kina till tyskland. Så det är konstigt om din ligger kvar där.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.