B BäverBerra skrev:
Jag har kopplat vår kinesiska växelriktare (Huawei) till gästnätverket. Dels så går den inte på huvudnätverket och dels kan jag styra gästnätverket till enbart 2,4 ghz som växelriktaren funkar på. Testa det om du är orolig?
Uppdelningen av 2,4 och 5GHz näten är ju bara internt. Olika lösenord på de två olika näten har ingen betydelse, det är ju bara en hastighetsskillnad internt i huset det handlar om. Båda näten går ändå ut via den vanliga mediekonverteraren i huset och ut på nätet via samma optiska fiber. Det finns inga parallella kanaler från ditt hus utifrån om de använder olika frekvenser.

Kanske kan de funka att ha ett VLAN eller tunnling av någon form, istället då skyddar man ju innehållet även ute i fibern när de lämnat huset, det stod i något annat svar här. Det är ju därför företag använder VPN när man jobbar hemifrån, så det finns nog sätt dock inte via att välja 2,4 eller 5GHz näten därhemma.
 
  • Gilla
Anonymiserad 383388
  • Laddar…
P
Kranzakräket Patrik Öster skrev:
Uppdelningen av 2,4 och 5GHz näten är ju bara internt. Olika lösenord på de två olika näten har ingen betydelse, det är ju bara en hastighetsskillnad internt i huset det handlar om. Båda näten går ändå ut via den vanliga mediekonverteraren i huset och ut på nätet via samma optiska fiber. Det finns inga parallella kanaler från ditt hus utifrån om de använder olika frekvenser.

Kanske kan de funka att ha ett VLAN eller tunnling av någon form, istället då skyddar man ju innehållet även ute i fibern när de lämnat huset, det stod i något annat svar här. Det är ju därför företag använder VPN när man jobbar hemifrån, så det finns nog sätt dock inte via att välja 2,4 eller 5GHz näten därhemma.
Om du sätter upp VLAN och har en riktig router/brandvägg så kan du separera näten på så sätt. Då sätter man upp brandväggsregler mellan VLAN. Men genom att göra det visar bara hur yrkesskadad jag är, litar inte på en enda IoT sak som skall kommunicera med molnet.
 
  • Gilla
Kranzakräket
  • Laddar…
3asyMan skrev:
Om du sätter upp VLAN och har en riktig router/brandvägg så kan du separera näten på så sätt. Då sätter man upp brandväggsregler mellan VLAN. Men genom att göra det visar bara hur yrkesskadad jag är, litar inte på en enda IoT sak som skall kommunicera med molnet.
Det är bara förnuftigt att inte lita på vare sig Kina eller USA, man kan nog utan omsvep säga att de tävlar i att övervaka sina medborgare både i och utanför sitt resp land. Ingen trevlig utveckling alls. EU är på väg åt samma håll men det är off topic.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Rent krasst, kineserna skiter i din elproduktion. Det är inte data som har någon användbarhet för dem.

Anledningen till att det är en molnlösning är för att låsa fast dig i deras lösning, precis som tex Ring. Av den anledningen är molnlösningar olämpliga, men tyvärr är det ofta som Wyatt Earps berömda citat om ett pokerspel där någon pekade ut att de andra fuskade: "I know the game is crooked, but it is the only game in town.".

Att något ligger i molnet är bara ett annat sätt att säga att det ligger på någon annans dator. En del är OK med det, jag är inte det.

Men, inget av det här är specifikt för Kina. Vi har mycket mer teknologi som är under USA's kontroll, och vi vet, tack vare Snowden, att de har massor av bakdörrar och avlyssningsfunktioner. Det är minst lika oroande.
Man kan också påstå att Kina är en extrem polisstat som detaljkontrollerar 15% av klotets innevånare.
Det finns ingen motsvarighet till det.
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
Oviktigt var det lagras. Det handlar om vem som kan nå det.
Nej det är inte oviktigt var data lagras.
Varje självständig nation eller överstatlig organisation har sina egna lagar och regler som har stor betydelse för IT-säkerheten.
Jämför tex EU och USA.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Kranzakräket Patrik Öster skrev:
Det är bara förnuftigt att inte lita på vare sig Kina eller USA, man kan nog utan omsvep säga att de tävlar i att övervaka sina medborgare både i och utanför sitt resp land. Ingen trevlig utveckling alls. EU är på väg åt samma håll men det är off topic.
Att generalisera leder bara till kaos.
EU, USA och KINA går i själva verket åt tre olika håll där EU ligger etta på IT-säkerhetssidan.
https://svenska.yle.fi/a/7-10034849
 
P
R RogerHql skrev:
Att generalisera leder bara till kaos.
EU, USA och KINA går i själva verket åt tre olika håll där EU ligger etta på IT-säkerhetssidan.
[länk]
IT-Säkerhet ja, men man vill både i vårat eget land och EU ha möjlighet att digitalt spåra medborgare. Det enda de värnar om är att de personuppgifter och den data som samlas inte lämnar EU.
 
  • Gilla
Kranzakräket
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur går det till rent tekniskt om en signal går till vissa solcellsägare med kinesisk teknik och sedan ska utrustningen kortsluta hela det lokala nätet på något sätt eller vad ?
Jag ser främst en möjlighet och det är att om det är mycket produktion så stänger man ner alla anläggningar och skapar obalans i nätet.

Det skulle man även kunna göra med att aktivera AC laddning av alla batterier som de har när vi har effektbrist och även då skapa obalans med ex låg frekvens.

Tyvärr är detta något som jag tror kan göra av främmande makt och då inte bara från Kina och av kinesiska växelriktare.

Nästan så jag skulle säga att andra länders molntjänster har sämre säkerhet än de kinesiska. Gäller bara att man har tillräckligt bra hackers.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Att generalisera leder bara till kaos.
EU, USA och KINA går i själva verket åt tre olika håll där EU ligger etta på IT-säkerhetssidan.
[länk]
IT-säkerhet och övervakning är ju inte samma sak. IT-säkerhet är något vi verkligen behöver och kommer behöva ännu mer av framöver. Övervakning däremot, vill du ha specifika exempel inom EU så är de tyvärr lätta att hitta.
Jämför t ex hur EU pushar för att vi ska införa digital valuta, i Sverige kallad e-krona. Vilken vinst finns det för enskilda medborgare med det? Sådant bjuder bara in till ännu mer kontroll och övervakning.
För att inte nämna Ylva Johanssons lagförslag om datainsamling Chat control. https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Generellt är EU bättre på det än Sverige, vi har fått bakläxa mer än en gång, så skönt att inte behöva vara beroende av bara Svenska politiker där,vi så fall hade vi redan byggt ddr 2.0
 
  • Gilla
  • Ledsen
Troberg och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ska man vara realist vad gäller Kina så:
1. Kina är en extremt totalitär diktatur.
2. De vill dels nå världsherravälde (logisk konsekvens av 1) och dels expandera sitt "imperium" som visats av deras aktioner vad gäller sydkinesiska sjön, Taiwan, konflikterna med Indien, idén om nya "sidenvägen", det inte helt dolda intresset av Sibirien och närvaron i svaga stater i t ex Afrika.
Deras främsta fiende (sett ur Kinas synvinkel) är USA, därefter kommer Ryssland (pga kärnvapenarsenalen samt närhet), Indien av samma skäl samt EU (pga storlek och ekonomi).
3. Allt och alla måste ha och visa total lojalitet till den kinesiska säkerhetstjänsten (alla myndigheter och företag(!) eller implicit (alla kineser). Och främsta syftet är att nå överlägsenhet i krigstillstånd.
4. En mycket intressant möjlighet utgående från punkterna 1-3 ovan är att fjärrstyra elektronik tillverkad i Kina och exporterad till västvärlden, Ryssland (som visats nyligen) samt Indien. Och även alla andra länder i samma situation om det finns behov.
Kommunikationssätten kan vara:
a) Via Internet på känt sätt.
b) Via satelliter på kända, okända och ovanliga frekvenser och tekniker.
c) Via utrustning som t ex 5g-installationer i form sändnings- mottagningsutrustning i master och i annan utrustning i kedjan.
d) Via all "hemelektronik" som exporterats som mobiltelefoner, datorer mm.
(Bortsett från internet mm så tänker jag mig t ex att har du en kinaprodukt vars elektronik har chip som behandlar GPS-mottagning så kan man tänka sig att den kan koppla upp sig mot kinesiska satelliter, direkt eller indirekt, och få kommandon överlagrade i signalen.)
5. Om man vill spekulera så finns det ett par tänkbara scenarion:
a) Vid större konflikt med USA så kan sabotage av kommunikation och elektronik allmänt i Nordamerika, Europa/EU samt kanske Sydamerika vara mycket fördelaktigt för Kina. Inklusive ren förstörelse av elektroniken.
b) Vid icke-militär konflikt med andra stater kan förmågan vara ett sätt att utöva utpressning.
 
  • Gilla
Gnarfz och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ska man vara realist vad gäller Kina så:
1. Kina är en extremt totalitär diktatur.
2. De vill dels nå världsherravälde (logisk konsekvens av 1) och dels expandera sitt "imperium" som visats av deras aktioner vad gäller sydkinesiska sjön, Taiwan, konflikterna med Indien, idén om nya "sidenvägen", det inte helt dolda intresset av Sibirien och närvaron i svaga stater i t ex Afrika.
Deras främsta fiende (sett ur Kinas synvinkel) är USA, därefter kommer Ryssland (pga kärnvapenarsenalen samt närhet), Indien av samma skäl samt EU (pga storlek och ekonomi).
3. Allt och alla måste ha och visa total lojalitet till den kinesiska säkerhetstjänsten (alla myndigheter och företag(!) eller implicit (alla kineser). Och främsta syftet är att nå överlägsenhet i krigstillstånd.
4. En mycket intressant möjlighet utgående från punkterna 1-3 ovan är att fjärrstyra elektronik tillverkad i Kina och exporterad till västvärlden, Ryssland (som visats nyligen) samt Indien. Och även alla andra länder i samma situation om det finns behov.
Kommunikationssätten kan vara:
a) Via Internet på känt sätt.
b) Via satelliter på kända, okända och ovanliga frekvenser och tekniker.
c) Via utrustning som t ex 5g-installationer i form sändnings- mottagningsutrustning i master och i annan utrustning i kedjan.
d) Via all "hemelektronik" som exporterats som mobiltelefoner, datorer mm.
(Bortsett från internet mm så tänker jag mig t ex att har du en kinaprodukt vars elektronik har chip som behandlar GPS-mottagning så kan man tänka sig att den kan koppla upp sig mot kinesiska satelliter, direkt eller indirekt, och få kommandon överlagrade i signalen.)
5. Om man vill spekulera så finns det ett par tänkbara scenarion:
a) Vid större konflikt med USA så kan sabotage av kommunikation och elektronik allmänt i Nordamerika, Europa/EU samt kanske Sydamerika vara mycket fördelaktigt för Kina. Inklusive ren förstörelse av elektroniken.
b) Vid icke-militär konflikt med andra stater kan förmågan vara ett sätt att utöva utpressning.
Än värre lär det bli om Kina nu annekterar/invaderar Taiwan. Då får de total kontroll över jätteföretaget TSMC. Gissa vad de tillverkar? Jo datachip i enorma mängder, de står för majoriteten av all chiptillverkning i hela världen, som sedan används i våra mobiltelefoner (både Apple och Android) och datorer. Kina har flera gånger mutat personal på TSMC och försöker infiltrera företaget på flera olika vis för att destabilisera företaget resp komma åt industrihemligheter och kompetens. Så vi i väst har väldigt goda grunder att vilja se Taiwan som ett fortsatt fritt land, inte minst pga hur landets rättigheter kommer att bli. Precis som vi ser i Hongkong nu som står under kinesiskt styre.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Man kan också påstå att Kina är en extrem polisstat som detaljkontrollerar 15% av klotets innevånare.
Det finns ingen motsvarighet till det.
Tja, kommer du ihåg vad Snowden avslöjade? Har du hört om den chatkontrollagen som EU vill införa?

Kina har sina problem, inget tvivel om det, men när det gäller avlyssning så är de långt ifrån ensamma.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Tja, kommer du ihåg vad Snowden avslöjade? Har du hört om den chatkontrollagen som EU vill införa?

Kina har sina problem, inget tvivel om det, men när det gäller avlyssning så är de långt ifrån ensamma.
Du har nog rätt i att de flesta länder bedriver underrättelseverksamhet genom diverse system och organisationer mm
Det är väl vissa länders världsfientliga ideologi och den tilltänkta användningen av informationen som är MYCKET OROANDE för den demokratiska delen av världen.
Som många skriver så är det ENORM ELDKRAFT i att kunna kidnappa även de mest oskyldiga uppkopplade prylarna synergent i fientligt syfte, utan att för den skull befinna sig i krig. Det skulle lätt kunna få ett land att gå ner för räkning.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Kranzakräket och 1 till
  • Laddar…
Kranzakräket Patrik Öster skrev:
IT-säkerhet och övervakning är ju inte samma sak. IT-säkerhet är något vi verkligen behöver och kommer behöva ännu mer av framöver. Övervakning däremot, vill du ha specifika exempel inom EU så är de tyvärr lätta att hitta.
Jämför t ex hur EU pushar för att vi ska införa digital valuta, i Sverige kallad e-krona. Vilken vinst finns det för enskilda medborgare med det? Sådant bjuder bara in till ännu mer kontroll och övervakning.
För att inte nämna Ylva Johanssons lagförslag om datainsamling Chat control. [länk]
"Övervakning" kommer i olika färger.
Syftet är förstås det viktiga.
Ska man bekämpa penningtvätt och korruption eller övervaka medborgarna?
EU har rätt attityd i det avseendet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kranzakräket
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.