10 cm isolering här i friggeboden.

Reglade med 2 x 4. Perfekt att spika stående panel i.

Mycket jobb? Nä bara trevligt dessutom.

Intresant lösning. Kan vi få se hur bygget ser ut?

H HammerGuuurl skrev:
Intresant lösning. Kan vi få se hur bygget ser ut?
Än så länge är ecoflow (lådorna i första inlägget) på plats och solfångare (inlägg #22). Har inte satt upp solpaneler för el ännu :)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Än så länge är ecoflow (lådorna i första inlägget) på plats och solfångare (inlägg #22). Har inte satt upp solpaneler för el ännu :)
Ser fram emot att se det färdiga bygget. :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tänk på att Delta 2 är begränsad till 500W och 11-60V för solingång. Du kommer antagligen behöva parallellkoppla eller göra en blandning av parallell och seriekoppling av solcellerna för att ligga under 60V.

Jag har en Delta 3 plus, om jag vill bygga ut det systemet hade jag satsat på ett fristående LiFePo4 batteri + en separat MPPT laddare för solcellerna och en separat AC laddare. Sen kopplat LiFePo4 batteriet på solingången på Delta 3 Plus. Förlorar väl en del av att konvertera DC - DC men tror jag sparar in det på kostnaden fristående batteri jämför med Delta 3 Plus extra batteri.

För info, sätter jag en 10W last på min Delta 3 plus(1 kWh) så laddar den ur på drygt ett dygn. AC invertera drar alltså ganska mycket av att bara vara igång.

Lycka till med ditt projekt :) Du kommer lära dig massor

D David Johansson9 skrev:
Tänk på att Delta 2 är begränsad till 500W och 11-60V för solingång. Du kommer antagligen behöva parallellkoppla eller göra en blandning av parallell och seriekoppling av solcellerna för att ligga under 60V.

Jag har en Delta 3 plus, om jag vill bygga ut det systemet hade jag satsat på ett fristående LiFePo4 batteri + en separat MPPT laddare för solcellerna och en separat AC laddare. Sen kopplat LiFePo4 batteriet på solingången på Delta 3 Plus. Förlorar väl en del av att konvertera DC - DC men tror jag sparar in det på kostnaden fristående batteri jämför med Delta 3 Plus extra batteri.

För info, sätter jag en 10W last på min Delta 3 plus(1 kWh) så laddar den ur på drygt ett dygn. AC invertera drar alltså ganska mycket av att bara vara igång.

Lycka till med ditt projekt :) Du kommer lära dig massor
Tack. Japp det är tanken.
Tänkte först bygga en egen anläggning (har byggt en tidigare i en campervan, som nu är såld dock), men då jag läste på lite om ecoflow så tyckte jag det verkade vara en smidig lösning, som då dessutom blir ganska portabel om man tex vill använd el på en campingtripp.

Kollade också lite på olika Ecoflow, just pga solcellsbegränsningen, men troligen blir det bara två paneler för mig (är ju en liten friggebod till stuga) så max 800w. Och om jag läste rätt så kommer ecoflowen själv begränsa input till 500w, så så länge man håller sig till max spänning in så bör det funka, och jag tror inte den begränsningen är ett så stort problem, det borde bli under högsommaren bara typ.
Men det lär jag lära mig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.