Vet inte om du sett det, men 8-bit guy har gjort en del rätt informativa videos om powerstations och solceller, visserligen i Texas men men..

• Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte om du sett det, men 8-bit guy har gjort en del rätt informativa videos om powerstations och solceller, visserligen i Texas men men..
[media]
Såg väldigt lätt att bara lyfta ut botten i bagaget, ansluta en 1000W AC inverter med aliatorklämmor?

Vilket batteri anslöt han till? Högspänning?
Laddas 12V batteriet från HSP batteriet så det inte spelar någon roll?

blackarrow blackarrow skrev:
Såg väldigt lätt att bara lyfta ut botten i bagaget, ansluta en 1000W AC inverter med aliatorklämmor?

Vilket batteri anslöt han till? Högspänning?
Laddas 12V batteriet från HSP batteriet så det inte spelar någon roll?
Har inte sett just den videon på tre år, kan inte minnas exakt vad han grejade med...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har inte sett just den videon på tre år, kan inte minnas exakt vad han grejade med...
Kort samanfattning: tyckte batteri lösningen var bättre trots 10 år "payoff" jämfört med bensindrivna reservagregatet som antagligen inte startar den dagen det behövs och aldrig betalar sig.

Dessutom hade han nytta av batteri lösningen varje dag då den drev en liten aircondition.

Han beklagade sig lite över att inte kunna ladda batteriet när det var snö på taket, men snö var det typ en dag per år...

Vid längre avbrott tänkte han ta ström via en AC inverter från familjens två elbilar.

Det var då han röjde ut bak i bilen och anslöt två "stora aliatorklämmor".

Han tyckte inverters med leverans till grid och reservkraftsmöjlighet blev onödig stora och dyra.
Han poängterade att de flesta solcellsanläggningar är byggda för att stänga av vid elavbrott, vilket många kanske inte tänker på.

Han labbade med att värme ett rum med 800W, pratade om en Linux dator sohde varit uppe i 3 år så strömavbrott var ovanliga.

Jag uppfatade det som han satt en extra box efter elcentralen där han kunde välja från vilken källa utvalda uttag skulle ta ström. Elnät eller batteri.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D David__11 skrev:
Underhållsvärme på vintern från solceller? Det låter väldigt tveksamt. Under december januari kommer du få ut väldigt lite från solcellerna och just värme drar ju en hel del energi.
Precis, det är därför jag kommer behöva vanlig AC in också.

F fribygg skrev:
Om jag förstår dej rätt så har du ett i princip oisolerat litet hus som du avser att värma upp med el.

Givetvis kan du använda solceller och powerstation till det projektet men det kommer bara att göra huset dyrare att värma och svårare att underhålla.

Jag föreslår att du isolerar och installerar permanent el i stugan.
Då missuppfattade du mig.
Jag har en delvis oisolerad timmerstuga (70mm timmer, isolering i tak och golv) som skall ha frostvakt (över 0an) där värmen på vintern kommer drivas av "vanlig" el, men där jag avser att kunna ha solceller för förbrukning på sommaren och förhoppnignsvis iaf delvis vår/höst

Förtydligar lite: Tanken är inte att i 1a hand skapa den mest komfortabla och billigaste lösningen för en fulluppvärmd friggebod.

Den skall användas som förråd, kontor och gäststuga, och mestadels stå med "plusgrader" (typ 5-8 grader), dock inte 20 grader.
I andra hand skall den användas som experimentverkstad och för "prepping".

Förutom batterierna, och kommande solceller, så har jag installerat en Solventilator
(https://solarlab.se/solpanel/solvar...O4mztAJcdq4V9zZiRYMbkJyFSJ6zTWB5js6WsG9l4VjbZ)

Nu på vintern ger den i princip inget tillskott av värme, men dock lite ventilation soliga dagar. Under hösten blev det dock ett märkbart tillskott av varm luft, skall bli spännande att se vad den ger i vår

• Brun friggebod med en grön dörr och en installerad solventilator på väggen, omgiven av träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
70mm "timmer" i väggarna är att betrakta som i princip oisolerat, åtgärda den bristen snarast om du ska hålla huset uppvärmt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Detta är mindre tjocklek än 70 mm!

Spontade tunna plank
Garanterat inte helt vindtätt.

Så gjorde jag, blev gott o varmt:

Uppregling, isolering, vindpapp och spontad panel, på väggar och tak, samt salning av dörrar o fönster.
Fönster- och dörrfoder.
Minns inte hur vi gjorde med golvet.

Ingen vits att göra full tjocka väggar, på en sån liten friggebod.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
70mm "timmer" i väggarna är att betrakta som i princip oisolerat, åtgärda den bristen snarast om du ska hålla huset uppvärmt.
Tanken är att hålla det timmrat och enkelt, så helst inte.
Jag är fullt medveten om att 70mm timmer bara motsvara ca 30 mm ull. Men poängen med stugan är som sagt en helt annan än "komfortabel och ekonomiskt boende".

Jag skall iaf testa en säsong och se hur mkt det drar när det ligger över 0an, inklusive ett par "fulluppvärmningar" på 17-18 grader för några gästnätter och några 12-15 grader för lite jobb osv, så får vi se.

Helst vill jag förstås inte isolera: Förutom att det kostar pengar och massa tid, så förstör det utseendet och minskar arean invändigt.

Jo, mycket att ta hänsyn till.

Nu var det tonårsboende året runt för min del.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jo, mycket att ta hänsyn till.

Nu var det tonårsboende året runt för min del.
Skulle jag ändra till sådan användning så skulle jag isolera väggarna också...

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Tanken är att hålla det timmrat och enkelt, så helst inte.
Jag är fullt medveten om att 70mm timmer bara motsvara ca 30 mm ull. Men poängen med stugan är som sagt en helt annan än "komfortabel och ekonomiskt boende".

Jag skall iaf testa en säsong och se hur mkt det drar när det ligger över 0an, inklusive ett par "fulluppvärmningar" på 17-18 grader för några gästnätter och några 12-15 grader för lite jobb osv, så får vi se.

Helst vill jag förstås inte isolera: Förutom att det kostar pengar och massa tid, så förstör det utseendet och minskar arean invändigt.
Isolering av timmerhus bör ske utvändigt..

Definitivt om man tycker att timmerliknande är fult.

Det gör inte jag.

@Hybro Jag har inget emot timmerhus förutom att så klent virke inte isolerar nämnvärt..
TS skrev "Förutom att det kostar pengar och massa tid, så förstör det utseendet och minskar arean invändigt" vilket inte stämmer eftersom man bör isolera timmerhus med åtminstånde 145mm utvändigt om man avser att permanent värma dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.