5 997 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Solceller och batteri
Sida 1 av 2
Har precis installerat solceller och fick förklarat för mig att det inte var lönsamt med att lägga till batteri.
Jag har en "smartmätare" installerad som ser till att jag förbrukar min egenproducerade el i första hand och det jag inte använder själv säljs ut på nätet. Detta verkar att fungera bra efter några månaders strul med appen och mycket uppdateringar på frekvensomriktaren (huawai). Nu ser jag förbrukningen under hela dygnet och kan konstatera att jag fortfarande köper in ganska mycket el för dyra pengar och jag säljer ganska mycket el billigt ut på nätet. Framförallt är det överförings avgiften frå EON som är en ren förlust.
Nu funderar jag på att skaffa batterier och ladda dessa under den tid jag producerar mest el för att sedan använda denna batterikraft till vissa delar av fastighetens förbrukare, DVS koppla från lampor, gararge, ev golvvärme från ordinarie nät till mitt eget batterinät. Men undrar om det är lagligt att ha "2" nät i samma fastighet? Funderar också på att man kan ha ett 12v eller 24V nät parallellt med 230V nätet.
Målet är att sänka överföringsavgiften från Eon som inte går att påverka på annat sätt.
Bygger ni nytt så bygg "off grid" är mitt förslag.
Jag har en "smartmätare" installerad som ser till att jag förbrukar min egenproducerade el i första hand och det jag inte använder själv säljs ut på nätet. Detta verkar att fungera bra efter några månaders strul med appen och mycket uppdateringar på frekvensomriktaren (huawai). Nu ser jag förbrukningen under hela dygnet och kan konstatera att jag fortfarande köper in ganska mycket el för dyra pengar och jag säljer ganska mycket el billigt ut på nätet. Framförallt är det överförings avgiften frå EON som är en ren förlust.
Nu funderar jag på att skaffa batterier och ladda dessa under den tid jag producerar mest el för att sedan använda denna batterikraft till vissa delar av fastighetens förbrukare, DVS koppla från lampor, gararge, ev golvvärme från ordinarie nät till mitt eget batterinät. Men undrar om det är lagligt att ha "2" nät i samma fastighet? Funderar också på att man kan ha ett 12v eller 24V nät parallellt med 230V nätet.
Målet är att sänka överföringsavgiften från Eon som inte går att påverka på annat sätt.
Bygger ni nytt så bygg "off grid" är mitt förslag.
Jag vet inte hur det rent lagligt ser ut med två nät, men har själv räknat på det och kom fram till att batterierna fortfarande är för dyra för att få lönsamhet i det..
Är dock väldigt lockad av tanken med kom fram till att det behövs orimligt mycket batteri för att få det att fungera på vintern. På sommaren hade det fungerat utmärkt med endast några enstaka kWh i batteri. Jag har redan 5kWh i båten som gärna hade kunnat ha mer användas mer, men de räcker inte på vintern och är upptagna på sommaren
Är dock väldigt lockad av tanken med kom fram till att det behövs orimligt mycket batteri för att få det att fungera på vintern. På sommaren hade det fungerat utmärkt med endast några enstaka kWh i batteri. Jag har redan 5kWh i båten som gärna hade kunnat ha mer användas mer, men de räcker inte på vintern och är upptagna på sommaren
Jag har också tänkt på vintertiden - det är den svåra nöten att knäcka utan att det kostar en förmögenhet. Det jag funderar på är ändå att ha vanlig batteri laddare till mitt egna "nät" då kan jag ladda batterierna med vanlig ström på vintern vilket inte är så lönsamt men de 7-8 månaderna som solen hjälper till kanske gör total kalkylen OK. Jag har 20A säkringar så EON kostar mig ca 20,000kr/år bara i fast avgift och överföring, Säljer strömmen till TELINET som betalar 2 öre mer än spottpriset/kWK Kallebo skrev:Jag vet inte hur det rent lagligt ser ut med två nät, men har själv räknat på det och kom fram till att batterierna fortfarande är för dyra för att få lönsamhet i det..
Är dock väldigt lockad av tanken med kom fram till att det behövs orimligt mycket batteri för att få det att fungera på vintern. På sommaren hade det fungerat utmärkt med endast några enstaka kWh i batteri. Jag har redan 5kWh i båten som gärna hade kunnat ha mer användas mer, men de räcker inte på vintern och är upptagna på sommaren
Du kan bygga precis hur du vill innanför elmätaren under förutsättning att en behörig elektriker godkänt det.B Buick5354 skrev:Har precis installerat solceller och fick förklarat för mig att det inte var lönsamt med att lägga till batteri.
Jag har en "smartmätare" installerad som ser till att jag förbrukar min egenproducerade el i första hand och det jag inte använder själv säljs ut på nätet. Detta verkar att fungera bra efter några månaders strul med appen och mycket uppdateringar på frekvensomriktaren (huawai). Nu ser jag förbrukningen under hela dygnet och kan konstatera att jag fortfarande köper in ganska mycket el för dyra pengar och jag säljer ganska mycket el billigt ut på nätet. Framförallt är det överförings avgiften frå EON som är en ren förlust.
Nu funderar jag på att skaffa batterier och ladda dessa under den tid jag producerar mest el för att sedan använda denna batterikraft till vissa delar av fastighetens förbrukare, DVS koppla från lampor, gararge, ev golvvärme från ordinarie nät till mitt eget batterinät. Men undrar om det är lagligt att ha "2" nät i samma fastighet? Funderar också på att man kan ha ett 12v eller 24V nät parallellt med 230V nätet.
Målet är att sänka överföringsavgiften från Eon som inte går att påverka på annat sätt.
Bygger ni nytt så bygg "off grid" är mitt förslag.
Däremot är den enda anledningen att ha parallella nät att du kan driva dina förbrukare från batterierna även om det stora nätet är strömlöst. Det ger ingen som helst skillnad på nätkostnaden i sig eftersom det är profilen över dygnet som styr det. Du kan uppnå exakt samma sak med hjälp av ett batteri utan att bygga parallellnät, vilket kommer spara stora kostnader för dig. Dessutom är det dyrt att hitta förbrukare som gillar annat än 230V.
K Kallebo skrev:Jag vet inte hur det rent lagligt ser ut med två nät, men har själv räknat på det och kom fram till att batterierna fortfarande är för dyra för att få lönsamhet i det..
Är dock väldigt lockad av tanken med kom fram till att det behövs orimligt mycket batteri för att få det att fungera på vintern. På sommaren hade det fungerat utmärkt med endast några enstaka kWh i batteri. Jag har redan 5kWh i båten som gärna hade kunnat ha mer användas mer, men de räcker inte på vintern och är upptagna på sommaren
Läs om min upptäckt av en betydligt billigare ”batterilösning”. Den fungerar för elpriset över året för solceller, men fixar inte elnätskostnaden. Den täcker ju dock staten delvis genom skattereduktionen så den betyder ändå inte alltför mycket.B Buick5354 skrev:Jag har också tänkt på vintertiden - det är den svåra nöten att knäcka utan att det kostar en förmögenhet. Det jag funderar på är ändå att ha vanlig batteri laddare till mitt egna "nät" då kan jag ladda batterierna med vanlig ström på vintern vilket inte är så lönsamt men de 7-8 månaderna som solen hjälper till kanske gör total kalkylen OK. Jag har 20A säkringar så EON kostar mig ca 20,000kr/år bara i fast avgift och överföring, Säljer strömmen till TELINET som betalar 2 öre mer än spottpriset/kW
https://www.byggahus.se/forum/threads/nu-har-vi-haft-solceller-ett-ar.449876/#post-4714288
Jag var också tvek till batterier och hade bestämt mig för att inte köra det. Elpriserna som varit fick mig att tänka om, plus att vi just nu har 50% "rabatt".
Jag kommer köra ett 11 kWh batteripaket samt 15 kW paneler från Fronius. Det räcker inte hela behovet, men ger mig lite bättre förutsättningar för att försörja mig själv när det är dyrt.
Jag kommer köra ett 11 kWh batteripaket samt 15 kW paneler från Fronius. Det räcker inte hela behovet, men ger mig lite bättre förutsättningar för att försörja mig själv när det är dyrt.
11 kWh räcker till några timmars villaförbrukning när solen inte lyser. Det är ett utmärkt sätt att jämna ut köpen under ett dygn. Du behöver (beroende på din årsförbrukning) kanske tusen sådana batterier för att bli helt självförsörjande under ett år. Om du nöjer dig med att kunna ladda batterierna från nätet under lågtarifftid på vintern för att sedan förbruka under dagen behöver du troligen 75-100 kWh lagringskapacitet.E enoch85 skrev:Jag var också tvek till batterier och hade bestämt mig för att inte köra det. Elpriserna som varit fick mig att tänka om, plus att vi just nu har 50% "rabatt".
Jag kommer köra ett 11 kWh batteripaket samt 15 kW paneler från Fronius. Det räcker inte hela behovet, men ger mig lite bättre förutsättningar för att försörja mig själv när det är dyrt.
Jo, det är så jag tänker. Man laddar ju med somel och förlänger då som sagt soltimmarna.D DanielEr1ksson skrev:
Har idag 16-17 000 kWh förbrukning på ett år, vet inte vad nya huset kommer få (där allt kommer sitta).
Fronius har (till skillnad från nästan alla andra växelriktare) modeller som klarar att ge trefas som nödström från batteriet om nätet kopplad ned. Den största är (tror jag) på 10 kW. Den är kanske tillräcklig för dina solceller med tanke på att de sällan kommer att leverera 100% i alla fall. Möjöigtvis kan du kombinera två växelriktare, lite beroende på hur du strängar solpanelerna.E enoch85 skrev:Jag var också tvek till batterier och hade bestämt mig för att inte köra det. Elpriserna som varit fick mig att tänka om, plus att vi just nu har 50% "rabatt".
Jag kommer köra ett 11 kWh batteripaket samt 15 kW paneler från Fronius. Det räcker inte hela behovet, men ger mig lite bättre förutsättningar för att försörja mig själv när det är dyrt.
Nån har lurat dig, smartmetern har inte nåt att göra med att du först förbrukar egen el och säljer det du inte använder. Det går liksom automatiskt och regleras av fysiska resistanslagar. Smartmetern ger dig lite statistik för rätt mycket pengar och möjligheter till en del styrning.B Buick5354 skrev:Har precis installerat solceller och fick förklarat för mig att det inte var lönsamt med att lägga till batteri.
Jag har en "smartmätare" installerad som ser till att jag förbrukar min egenproducerade el i första hand och det jag inte använder själv säljs ut på nätet. Detta verkar att fungera bra efter några månaders strul med appen och mycket uppdateringar på frekvensomriktaren (huawai). Nu ser jag förbrukningen under hela dygnet och kan konstatera att jag fortfarande köper in ganska mycket el för dyra pengar och jag säljer ganska mycket el billigt ut på nätet. Framförallt är det överförings avgiften frå EON som är en ren förlust.
Nu funderar jag på att skaffa batterier och ladda dessa under den tid jag producerar mest el för att sedan använda denna batterikraft till vissa delar av fastighetens förbrukare, DVS koppla från lampor, gararge, ev golvvärme från ordinarie nät till mitt eget batterinät. Men undrar om det är lagligt att ha "2" nät i samma fastighet? Funderar också på att man kan ha ett 12v eller 24V nät parallellt med 230V nätet.
Målet är att sänka överföringsavgiften från Eon som inte går att påverka på annat sätt.
Bygger ni nytt så bygg "off grid" är mitt förslag.
Tipset att gå off grid är inte heller realistiskt eller genomtänkt, för en normalvilla skulle det idag troligtvis kosta norr om 2miljoner med vätgasbatteri, med batteri är det mycket mer.
Yes, det stämmer. Vi kommer köra på den största - 10 kW.D DanielEr1ksson skrev:Fronius har (till skillnad från nästan alla andra växelriktare) modeller som klarar att ge trefas som nödström från batteriet om nätet kopplad ned. Den största är (tror jag) på 10 kW. Den är kanske tillräcklig för dina solceller med tanke på att de sällan kommer att leverera 100% i alla fall. Möjöigtvis kan du kombinera två växelriktare, lite beroende på hur du strängar solpanelerna.
Denna för att vara specifik: https://www.fronius.com/sv-se/swede...s-symo-gen24-plus/fronius-symo-gen24-3-0-plus
Lycka till! Och dela gärna med dig av erfarenheterna. Jag är själv särskilt intresserad av hur det fungerar med ö-driften, dvs om den automatiska överkopplingen i händelse av nätbortfall fungerat smidigt.E enoch85 skrev: