S SverreK skrev:
Intressant. Har också beställt ett system för ö-drift med ett litet 5 kWh batteri. Funderar som bäst på vilka förbrukare som ska kopplas in mot batteriet vid strömavbrott. Hur tänker du kring det?
Ansluter du inte hela anläggningen och bara förbrukar det du för tillfället behöver?
 
Jag var svinsugen på solceller och batterier men fick inte kalkylen att gå ihop. Tanken att sälja balanstjänster (som faktiskt finns på marknaden nu) och köpa all el när det är billigt lockar stort. Problemet är dock att "hembatterier" är för dyra per kwh för att kunna motiveras annat än som en kul teknisk lösning.

För egen del så tar jag tag i detta igen när det är dags för elbil och jag kan använda den som energilager. Då är läget ett helt annat.
 
D DanielEr1ksson skrev:
Du kan bygga precis hur du vill innanför elmätaren under förutsättning att en behörig elektriker godkänt det.

Nja, det stämmer väl inte riktigt :rolleyes:
 
S SverreK skrev:
Intressant. Har också beställt ett system för ö-drift med ett litet 5 kWh batteri. Funderar som bäst på vilka förbrukare som ska kopplas in mot batteriet vid strömavbrott. Hur tänker du kring det?
Vid ström avbrott:
Bryr sig på hur det ser ut, jag har egen brunn och möjlighet till att elda med ved -så värme och vatten är inte kritiskt i mitt fall. Skall koppla in viss belysning och ett eller 2 eluttag som kan användas till vad som. Däremot funderar jag på om man kan ha Solcellspanelen igång under strömavbrottet på något vis. Frekvensomriktaren fungerar inte vid strömavbrott - men man kanske kan få igång den via annan kraftkälla. OBS! Man får inte skicka ut ström på nätet när det är strömavbrott så man måste på något vis koppla ifrån den egna produktionen - helst med ngn form av automatik, men man kanske kan få batteriet laddat under tiden och använda den strömmen internt. - Återstår att lösa.
Prio 1 är väl i normalfallet vatten varmt&kallt om man inte kan göra det på annat sätt. Har man Elbil kan det också vara aktuellt.
 
S
tttomten tttomten skrev:
Ansluter du inte hela anläggningen och bara förbrukar det du för tillfället behöver?
Hej. Min uppfattning när jag läste på lite om det här innan beställning är att jag kan välja vilka grupper som batteriet ska driva vid strömavbrott. Jag tänker då kyl/frys i första hand. Blir säkert ytterligare några förbrukare, men jag har ett väldigt litet batteri för tillfället, så min plan just nu är att inte hela huset ska vara inkopplat.
 
S
MathiasS MathiasS skrev:
Jag var svinsugen på solceller och batterier men fick inte kalkylen att gå ihop. Tanken att sälja balanstjänster (som faktiskt finns på marknaden nu) och köpa all el när det är billigt lockar stort. Problemet är dock att "hembatterier" är för dyra per kwh för att kunna motiveras annat än som en kul teknisk lösning.

För egen del så tar jag tag i detta igen när det är dags för elbil och jag kan använda den som energilager. Då är läget ett helt annat.
Hej. Helt korrekt. Det blev en kul teknisk lösning. Jag projekterade ett system utan batteri först som var hyfsat vettig ekonomiskt. Blev lite irriterad när jag upptäckte att jag inte kunde använda sol-el vid strömavbrott, så jag lade till ö-driften i efterhand. Så det är inte den mest ekonomiska lösningen, utan ett litet experiment som jag hoppas faller väl ut.
 
S
B Buick5354 skrev:
Vid ström avbrott:
Bryr sig på hur det ser ut, jag har egen brunn och möjlighet till att elda med ved -så värme och vatten är inte kritiskt i mitt fall. Skall koppla in viss belysning och ett eller 2 eluttag som kan användas till vad som. Däremot funderar jag på om man kan ha Solcellspanelen igång under strömavbrottet på något vis. Frekvensomriktaren fungerar inte vid strömavbrott - men man kanske kan få igång den via annan kraftkälla. OBS! Man får inte skicka ut ström på nätet när det är strömavbrott så man måste på något vis koppla ifrån den egna produktionen - helst med ngn form av automatik, men man kanske kan få batteriet laddat under tiden och använda den strömmen internt. - Återstår att lösa.
Prio 1 är väl i normalfallet vatten varmt&kallt om man inte kan göra det på annat sätt. Har man Elbil kan det också vara aktuellt.
Hej.

Det stämmer. Du måste ha en automatisk nätfrånskiljare och en växelriktare som stöder ö-drift för att kunna använda dina solceller och batteri vid strömavbrott. Jag har fjärrvärme så den värmeväxlaren behöver ju vara inkopplad iaf utöver kyl/frys. Har kamin att elda i vid behov.
 
SAJ (kinesriktare) har precis släppt modell H2 som jag är riktigt sugen på. Den påstås (jag har inte själv prövat ännu) kunna ge ren sinus 3-fas i händelse av nätbortfall. Batterierna fungerar som en UPS och ger avbrottsfri ström och den frånskiljer själv från nätet. Det som jag ännu inte hittat på någon annan växelriktare är att den också producerar el från solcellerna i ö-drift. Det är ovanligt eftersom nödströmmen (alltid) kommer från batterierna annars som 1-fas. I praktiken spelar det nog väldigt liten roll eftersom strömavbrotten brukar inträffa en mörk vinternatt utan produktion i vilket fall som helst. Men vem vet, kanske ändrar Ryssland stabiliteten i elnätet?
 
S
D DanielEr1ksson skrev:
SAJ (kinesriktare) har precis släppt modell H2 som jag är riktigt sugen på. Den påstås (jag har inte själv prövat ännu) kunna ge ren sinus 3-fas i händelse av nätbortfall. Batterierna fungerar som en UPS och ger avbrottsfri ström och den frånskiljer själv från nätet. Det som jag ännu inte hittat på någon annan växelriktare är att den också producerar el från solcellerna i ö-drift. Det är ovanligt eftersom nödströmmen (alltid) kommer från batterierna annars som 1-fas. I praktiken spelar det nog väldigt liten roll eftersom strömavbrotten brukar inträffa en mörk vinternatt utan produktion i vilket fall som helst. Men vem vet, kanske ändrar Ryssland stabiliteten i elnätet?
Vill inte kapa tråden men min uppfattning (annars har jag blivit lurad av reklamen) är att med Fronius 24gen plus med batteri kan du då ut trefas till huset vid strömavbrott. Är det sol ute så får du också mer kräm i batteriet. Men den är inte avbrottsfri.
 
S SverreK skrev:
Vill inte kapa tråden men min uppfattning (annars har jag blivit lurad av reklamen) är att med Fronius 24gen plus med batteri kan du då ut trefas till huset vid strömavbrott. Är det sol ute så får du också mer kräm i batteriet. Men den är inte avbrottsfri.
Fronius är en av få som klarar att leverera nödström som 3-fas. Jag hade dock fått intrycket (kan vara slarvigt läst) att det dels finns en begränsning på nödströmmen som är lägre än växelriktarens normala kapacitet (typ 5 kW oavsett storleken) och att den inte släppte på solcellsproduktionen alls. Tacksam om någon vet hur det ligger till.
 
S
D DanielEr1ksson skrev:
Fronius är en av få som klarar att leverera nödström som 3-fas. Jag hade dock fått intrycket (kan vara slarvigt läst) att det dels finns en begränsning på nödströmmen som är lägre än växelriktarens normala kapacitet (typ 5 kW oavsett storleken) och att den inte släppte på solcellsproduktionen alls. Tacksam om någon vet hur det ligger till.
Det är två olika alternativ. Ett nödströmsläge där du kan koppla ett en-fas uttag till växelriktaren och få upp till 3kW på det uttaget. Det är då inte kopplat till huset i övrigt. Det andra alternativet, full backup, ger tre-fas till husets elnät, men kräver exempelvis nätfrånskiljare mm. Bara att googla på växelriktaren så går det att läsa om alternativen. Återstår att se om min installation kommer leva upp till reklamen.
 
B
D DanielEr1ksson skrev:
SAJ (kinesriktare) har precis släppt modell H2 som jag är riktigt sugen på. Den påstås (jag har inte själv prövat ännu) kunna ge ren sinus 3-fas i händelse av nätbortfall. Batterierna fungerar som en UPS och ger avbrottsfri ström och den frånskiljer själv från nätet. Det som jag ännu inte hittat på någon annan växelriktare är att den också producerar el från solcellerna i ö-drift. Det är ovanligt eftersom nödströmmen (alltid) kommer från batterierna annars som 1-fas. I praktiken spelar det nog väldigt liten roll eftersom strömavbrotten brukar inträffa en mörk vinternatt utan produktion i vilket fall som helst. Men vem vet, kanske ändrar Ryssland stabiliteten i elnätet?
Jag har för mig att kinesiska growatt också fungerar med nät (eller t.ex. dieselgenerator), där man kan programmera prioritet mellan nät/(dieselgenerator) och batteri.

T.ex.growatt sph 4000 tl3 bh. Men de är ju bra dyra i förhållande till enfas-varianten tycker jag det ser ut som.

Ingen aning om kvaliteten på företagets prylar, bara hört att de är populära lågprisalternativ i vissa off grid kretsar som alternativ till victrons lite dyrare prylar.
 
K
Om det är manuell reservkraftsomkopplare så hade jag haft hela centralen på nödström från växelriktaren. Då kan jag välja vilka grupper som ska vara aktiva. Beror ju lite på vilken tid på dygnet och året vad man vill driva.

Om det ska ske automatiskt så får jag tänka till lite. Så att man inte bränner batteritid på onödiga saker. Speciellt om man inte är hemma när det gäller sker.
 
  • Gilla
SverreK
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.