Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Nu har vi haft solceller ett år!

1. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 567 inlägg

Anna_H

Husägare
    Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
    Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
    Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

2. G
    Medlem · 1 727 inlägg
    Men under vintern har besparingen gått åt till det förhöjda elpriset?

• Laddar…
  3. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 567 inlägg

Anna_H

Husägare
    Beror ju rätt mycket på hur duktig man är på att vara sparsam de dagar det är extra dyrt.

4. A
    Byggveteran · Skåne · 1 218 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Får kanske tillägga.
    Liten solcells anläggning med lite skugga (9.7)
    Nybyggt hus på 149 kvm med 70 kvm garage i sutteräng.
    NIBE 730 till uppvärmning.
    Väggar med 0.13 i uvärde och en täljstenskamin som värmer gott kalla dagar.
    För min del så hade jag ångrat mig rejält om jag lagt så mycket pengar på ett nytt hus utan lägga solceller, kostnaden i det stora hela var försumbar.

Redigerat 13 apr 08:26
  5. A
    Husägare · Sölvesborg · 321 inlägg

amoreex

Husägare
    @Anna_H vad har solcellerna kostat samma år i ränta och amortering om ni nu har lånat till det dvs?

tänker rent att om solcellerna kostar under 1000kr i månaden är det ju vinst :D

Redigerat av moderator 14 apr 11:15
  6. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 11 552 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Kul! Har du någon prognos för break-even med respektive utan bidrag? Misstänker att solceller just nu går plus i stora delar av landet även osubventionerat. Än mer så om det kommer embargon på rysk energi.

7. A
    Medlem · Värmland · 487 inlägg

Anderscurl

Medlem
    Tack för att du delar med dig! Vi har bara haft våra solceller sedan mitten av december och läser med spänning hur det går för andra. Hur stor är er anläggning i kWh? Vilket väderstreck?
    Vår anläggning: Öst - 7,6kWp, Väst 7,6kWp, Syd 7,5kWp
    Producerat hittills i år, 2967kWh.

8. Jussis40
    Medlem · 11 inlägg

Jussis40

Medlem
    Så har den varit....

9. S
    Medlem · 33 inlägg

Sintei

Medlem
    @Anna_H , jag förstår inte. Men jag tänker att ni slipper köpa 10850kwh. Ni säljer tillbaks 6817kwh. Vad får man för det? 2500kr? Ni slipper köpa 4033kwh, är den faktiska kostnaden för att köpa in dem typ 4000kr annars? Hur kommer ni upp i en besparing på 15400kr? Kan du bryta ner siffrorna så det blir mer överskådligt per månad? Skriv gärna i pengar eftersom kwh inte säger mig så mycket.
    @Argastesnickaren , du värmde ditt hus med kamin när det är som kallast? Blir ju svårt att säga en förbrukning då på el då uppvärmningskostnaden är den största posten på vintern. Klart du har låga fakturor då
    Kanske man ska investera i en kamin i stället för solceller :cool:

10. P
    Medlem · 62 inlägg
    Snygga paneler!

Kan du ge lite mer bakgrund: vad kostade anläggning, var det en lokal firma som satte upp dem? Lärdomar från installationen till oss som står i kast att investera?

Vad är det för effekt per panel och vad är totala effekten (peak) på anläggningen?

Förberedde ni för framtida komplettering av batteri?

Fick ni uppgradera huvudsäkringen?

Tack på förhand!

11. M
    Medlem · 25 inlägg

matswalker

Medlem
    Fick höra igår från sambons bror att hans granne fick ett bra pris på att sätta dubbelt så många solceller räknat per styck. Han satte 22 solceller på vardera taksidorna dvs 44 solceller. De laddar ju även med diffust ljus. Det har gått riktigt bra. 120.000kr för ena halvan 160.000kr för båda. Detta var för några år sedan. Är kanske billigare idag.

• Laddar…
  12. P
    Medlem · 4 inlägg

Parang

Medlem
    :cool::cool::cool:

• Laddar…
  13. A
    Medlem · Stockholm · 42 inlägg

Anders Stuve

Medlem
    Jag har precis fått leverans av solpaneler (15kWp) och monteringskit. I maj kommer inverter(10kW) och batteri (10kWh). Totalt blir det 120 ksek efter avdrag för grön teknik. Anläggninge beräknas ge ca 13.000kWh el per år och batteriet kommer öka nyttjandegraden av den egenproducerade elen från ca 30% upp till ca70%. På vintern tänker jag ladda batteriet på natten med billig el för att nyttja under dagen då elen är dyr.

Kostnaden för min egenproducerade el inklusive batteri är ca 50öre/kWh. Det ger en besparing på ca 1,50 kr för varje kWh som jag slipper köpa. Om jag säljer elen så får jag ca 1,20 kr/kWh.

Dvs jag sparar 1,50 kr/kWh för de 70% jag nyttjar själv och jag drar in 1,20 kr/kWh för de 30% kWh jag säljer. Det ger totalt (13.000kWh*0,7*1,50kr) + (13.000kWh*0,3*1,20kr)=13.650kr + 4.680kr = 18.330 kr per år.

I mitt fall är beräknad återbetalningstid ca 6,5 år för anläggningen, dvs om jag får in18.330 kr per år i besparing och för såld el.

Avkastningen blir då ca 11,5%/år

Genomsnittlig historisk avkastning på börsen är 6-8% per år.

Således kan jag konstatera att investeringen är lönsam i jämförelse med långsiktlig och passiv investering på börsen.

För de som betalar mer per installerad kW anläggning kommer självklart få sämre avkastning och längre återbetalningstid.

Har för mig att solcellen.se låg på ca 60 öre per kWh och nästan10 år i återbetalningstid med mina förutsättningar.

Redigerat 13 apr 22:28
  14. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 706 inlägg

hsd

Medlem
    Kul
    Näsvis fråga men hur mycket kostade anläggningen, komplett med installation

15. D
    Medlem · 22 inlägg

DanielEr1ksson

Medlem
    Jag installerade 20 kWp för ett år sedan i riktning SSV. Den beräknade årsproduktionen var 18.000 kWh och den verkliga blev just under 19.000. För övrigt var mars månad 2022 den allra bästa produktionsmånaden tack vare rekord i soltimmar, lite bättre än juni och juli märkligt nog.

När jag beslutade mig för installationen var elpriserna fortfarande relativt låga. Då var återbetalningstiden knappt 9 år. Med dagens elpriser och fortsatt god produktion räknar jag snarare med lite över 5 år. Det är ju naturligtvis på tur-kontot.

Jag har dock gjort en omedvetet väldigt smart sak inser jag i efterhand. Avsikten var att hedga bort elpriset men i praktiken köpte jag ett extremt prisvärt batteri. Jag investerade i vindandelar från Telge Vind ek för. De kostade 350 kr/st och ger mig rätt att köpa 100 kWh vindel för 29 öre/kWh. De kWh jag inte köper en månad, sparas till senast 31 mars då året nollställs igen. Det innebär att april-september då jag nettosäljer sparar jag mina vindandelar. De använder jag sedan under årets mörka månader. Det är idag omöjligt att hitta fastpriskontrakt som är i närheten av detta. I praktiken har det inneburit att jag sålt min solel för ca 130 öre och köpt vindel en krona billigare per kWh. Det bästa är att vindkraftverken producerar bättre under vintern när luften är kall och har hög densitet medan mina solceller producerar bättre på sommaren. En perfekt, och inte helt planerad, combo.

Men det var inte investeringskalkylen som gjorde att jag köpte solceller. Det var istället möjligheten till ö-drift som gör att jag inte alls är nätberoende nio månader om året. I dessa tider känns det extra bra. Kombinerat med elbil ökar frihetsgraderna ordentligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.