10 173 läst ·
50 svar
10k läst
50 svar
Solceller och batteri smart lösning?
Hur kan priset på natten vara 0,17 kr/kWh, inkl. moms och skatter?
Du har ju energiskatten på hela 0,23 kr/kWh, och enbart moms på den skatten är ytterligare 0,0575 kr/kWh. Sedan har du elcertifikatavgift utöver detta och moms på den. Yttermera har du elnätsägares överföringsavgift på kanske 0,25 kr/kWh, och moms på den också.
Eller menar du att elpriset är starkt negativt på natten, men inte på vintern väl?
Hur kommer du ner till 0,17 kr/kWh, inkl. moms och skatter?
Man måste räkna in alla skatter avgifter i kWh-priset. Man måste ju punga ut dem.
Förstår jag rätt? Du har rörligt prisavtal för både nattaxan och dagtaxan?
Du har ju energiskatten på hela 0,23 kr/kWh, och enbart moms på den skatten är ytterligare 0,0575 kr/kWh. Sedan har du elcertifikatavgift utöver detta och moms på den. Yttermera har du elnätsägares överföringsavgift på kanske 0,25 kr/kWh, och moms på den också.
Eller menar du att elpriset är starkt negativt på natten, men inte på vintern väl?
Hur kommer du ner till 0,17 kr/kWh, inkl. moms och skatter?
Man måste räkna in alla skatter avgifter i kWh-priset. Man måste ju punga ut dem.
Förstår jag rätt? Du har rörligt prisavtal för både nattaxan och dagtaxan?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Tittade lite snabbt på vad Vattenfalls tidstariff säger den ca 10öre/kWh i skillnad mellan hög och låg.
Kan man nyttja skatteavdraget även på det som batteriet skickar ut så går det att räkna hem det med tidstariffen. Det skulle ge en förtjänst om ca 70 öre - kanske 10-15% i laddförluster, dvs runt 60öre/kWh som skatteavdraget också är. Det bygger dock på att du även kan nyttja det på hösten och våren när elen är dyr och du kan ladda det med sol-el som skulle ha varit dyrare att köpa in än vad du får för den om du säljer den.
För en privatperson skulle jag säga att det är precis på håret att man kan räkna hem ett batteri under dess livstid pga skatteavdraget på såld el och dagens låga elpris. Men för en förening eller företag så är det klart enklare att räkna hem det då de inte får göra skatteavdraget.
Man måste dock se hela bilden och kan man säkra ner och få lägre fast avgift eller få bättre elkvalitet (ex UPS funktion) så är det aspekter som jag tycker helt klart kan räknas ge ett värde även om man måste se till vilka alternativa kostnader man spar i stället för summera intäkter.
Kan man nyttja skatteavdraget även på det som batteriet skickar ut så går det att räkna hem det med tidstariffen. Det skulle ge en förtjänst om ca 70 öre - kanske 10-15% i laddförluster, dvs runt 60öre/kWh som skatteavdraget också är. Det bygger dock på att du även kan nyttja det på hösten och våren när elen är dyr och du kan ladda det med sol-el som skulle ha varit dyrare att köpa in än vad du får för den om du säljer den.
För en privatperson skulle jag säga att det är precis på håret att man kan räkna hem ett batteri under dess livstid pga skatteavdraget på såld el och dagens låga elpris. Men för en förening eller företag så är det klart enklare att räkna hem det då de inte får göra skatteavdraget.
Man måste dock se hela bilden och kan man säkra ner och få lägre fast avgift eller få bättre elkvalitet (ex UPS funktion) så är det aspekter som jag tycker helt klart kan räknas ge ett värde även om man måste se till vilka alternativa kostnader man spar i stället för summera intäkter.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Det är nätavgiften. Vad betalar du för elen?
Robert-san01,
Jag tror även företag(alltså inte enbart privatpersoner) får göra det direkta avdraget på skattten med 0,60kr/kWh såld solström. Jag har för mig att det står till och med det på skatteverkets hemsida. Privatpersoner betraktades, som bekant, helt nyligen(före 1.jan., 2017) av skatteverket som företag, då de tvingades momsregistrera sig. Jag tänker på lantbrukare.
Titta på din elräkning, där ska alla skatter och avgifter du betalar stå specificerade.
Det är inte lätt att köpa ström idag. Man får mest skatt och bara en liten skvätt ström.
Jag tror även företag(alltså inte enbart privatpersoner) får göra det direkta avdraget på skattten med 0,60kr/kWh såld solström. Jag har för mig att det står till och med det på skatteverkets hemsida. Privatpersoner betraktades, som bekant, helt nyligen(före 1.jan., 2017) av skatteverket som företag, då de tvingades momsregistrera sig. Jag tänker på lantbrukare.
Titta på din elräkning, där ska alla skatter och avgifter du betalar stå specificerade.
Det är inte lätt att köpa ström idag. Man får mest skatt och bara en liten skvätt ström.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Problemet brukar vara att företag och BRF har mer än 100A in och då inte räknas som microproducenter. Det är en av grundförutsättningar som för avdraget.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
7160kr..??! Är detta nätavgift eller vad innefattar denna summa?
Om det blir så att man får jättedålig ersättning för solelen som säljs kan detta vara ett alternativ i framtiden, men totalt ointressant som det ser ut idag, att ladda 5kwh på dagen som används på natten.
Vi använder så lite el på dagen som möjligt, tvätt/disk och laddar Vv på natten när elen är billig, samt säljer nästan allt på dagtid.
Nån som har en länk till nåt batteripack? Har ups batterier på jobbet..finns det endast växelriktare att köpa? Hur löser man detta smidigast?
/A
Om det blir så att man får jättedålig ersättning för solelen som säljs kan detta vara ett alternativ i framtiden, men totalt ointressant som det ser ut idag, att ladda 5kwh på dagen som används på natten.
Vi använder så lite el på dagen som möjligt, tvätt/disk och laddar Vv på natten när elen är billig, samt säljer nästan allt på dagtid.
Nån som har en länk till nåt batteripack? Har ups batterier på jobbet..finns det endast växelriktare att köpa? Hur löser man detta smidigast?
/A
Jag tycker din abonemangsavgift tyder på en ganska hög säkring. 5kw som jag har för mig är urladdningseffekten på nya powerwall motsvarar ca 7A på huvudsäkringen. Du skulle alltså kunna gå från 25A till 20A eller kanske till och med 16A, lite beroende på hur länge maxeffekten pågår samt hur effektiv lastbalanseringen är. kan den till exempel kompensera 5kw på endast en överbelastad fas skulle jag säga att 25 till 16 sällan skulle ge problem för normalanvändare.
Jag tror du får börja räkna där och sedan lägga på värdet av UPS funktion osv.
Jag tror du får börja räkna där och sedan lägga på värdet av UPS funktion osv.
Nu har inte jag kollat på detta med huvudsäkring på 16 vs 20 A, eller 25A för den del, men måste man öka den från 16 A till exempel till 20 för att man skall sälja solel tillbaks till nätet så tar det ju ännu längre tid att spara in på sin solanläggning.. Det kostar ju lite att öka säkring från 16 tills 20A, om jag inte tar helt fel..
Med 16A huvudsäkring kan man ha en anläggning som matar ut maximalt 11kW på elnätet vilket är rejält mycket! Max utmatad effekt från växelriktaren går ofta att ställa in i växelriktarens mjukvara om man nu har installerat en anläggning som är rejält mycket större än 11kW på sin 16A huvudsäkring.
Man kan utan problemmor installera 44 st standardpaneler på 270W i bästa söderläge tillsammans med ex en 10 kW växelriktare tillsammans med 16A huvudsäkring. Man får då en anläggning på ca 72m2 som genererar upp till 15000kwh el/år
Man kan utan problemmor installera 44 st standardpaneler på 270W i bästa söderläge tillsammans med ex en 10 kW växelriktare tillsammans med 16A huvudsäkring. Man får då en anläggning på ca 72m2 som genererar upp till 15000kwh el/år
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
15000kWh/år från en 12kW anläggning med 10kW inverter, i Sverige! Hur kommer du fram till den produktionen?magnetens skrev:Med 16A huvudsäkring kan man ha en anläggning som matar ut maximalt 11kW på elnätet vilket är rejält mycket! Max utmatad effekt från växelriktaren går ofta att ställa in i växelriktarens mjukvara om man nu har installerat en anläggning som är rejält mycket större än 11kW på sin 16A huvudsäkring.
Man kan utan problemmor installera 44 st standardpaneler på 270W i bästa söderläge tillsammans med ex en 10 kW växelriktare tillsammans med 16A huvudsäkring. Man får då en anläggning på ca 72m2 som genererar upp till 15000kwh el/år![]()
Redigerat:
I magnatens inlägg insmög sig troligen ett tryckfel. Man kan ju här i forumet inte ändra stav- eller tryckfel i efterhand efter ca 1h, litet dumt. Därför står en hel del orättade fel kvar i inlägg i detta forum. Nya forumsläsare läser felaktigheter.
Oops var lite snabb på tangenterna..
Här kommer korrekta siffror direkt från SMA Sunny Design
Med en 12 kW anläggning ihop med en 10kw växelriktare i Sverige kan man i söderläge få en produktion på 12000kWh/år om man inte har någon besvärande skuggning.
Här kommer korrekta siffror direkt från SMA Sunny Design
Med en 12 kW anläggning ihop med en 10kw växelriktare i Sverige kan man i söderläge få en produktion på 12000kWh/år om man inte har någon besvärande skuggning.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Klart rimligare även om även det är lite i optimistiskt. Drygt 900kWh/kW är vad kisel monterat i höjd med Stockholm brukar ge.magnetens skrev: