Han skriver att nyttjande av taxor skulle vara ett komplement om inte solcellerna skulle orka ladda batterierna fulla, ex på vintern.

Sent in i frågan, men att ladda batterierna med köpeel på natten är väl rimligt om du köper den elen billigare än vad du får för din egen solel på dagen. Annars bör du ju ladda med den.

Sen kan man ju fråga sig vad man ska med batteri till alls, som några redan gjort. Ser två nyttor: vid elavbrott eller om du vill gå "off-grid". Det är väl inte så många ställen elleveransen är så osäker på att egen reservkraft behövs, och behöver man det "på riktigt", behöver man säkert ändå ett dieselagg.

Att koppla bort sig från elnätet är ju lite kufigt, och säkert inget som lönar sig på riktigt, i alla fall inte än på flera år.

Att ladda batterier på natten för att undvika en högre dagtaxa är nog däremot inte att tänka på, det är energiförlusten vid laddning förmodligen oå tok för hög för.

Matar man ut ström på dagen som man laddat till batteriet under nattetid så kommer man ju att även att erhålla 60öre/kWh i skattereduktion för den utmatade elen på samma vis som om den hade kommit från solcellerna! Får man dessutom "bra" betalt för den sålda elen så kan det ju faktiskt bli några kronor i inkomst.

Egentligen ska man väl bara få skattereduktion för exporterad solel tror jag, men elmätaren kan ju inte känna någon skillnad på om det är solel eller "billig lagrad nattel" som man exporterar under dagtid då priserna är högre...

Redigerat:
Arnodt skrev:
Men, robert-san01, messias anger i början av sin tråd, att han just funderar över att ladda ett lagringsbatteri på natten med billigt lågtax-ström och mata ut den strömmen på allmänna elnätet på dagen, då han får bra betalt för strömmen.
Alltså tjäna mellanskillnaden, och hjälper samtidigt till att stabilisera elnätet. Nu är det så att tjäna in ett lagringsbatteri, även om andra skattebetalare står för hälfen av kostnaden för det, är inte lätt. Detta på grund av att lagrinsgbatterier är fortfarande tokdyra.
Så dyra är de inte. xStorage skall kosta 43k för 4,2kWh inkl installation och moms före bidrag. 10års garanti för 1 full i och urladdning per dag.

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
Hur har du robert -san01 tänkt att messias ska kunna tjäna in 43000 kr, som du anger att ditt lagringsbatteri på 4,2 kWh kostar? Även om messias frälsaren efter skattebetalarnas bidrag på hälften, endast behöver punga ut med 21500 kr, inkl. moms.

Om billig-tariff-nattström inköps kan den kosta kanske 0,70 kr/kWh, inkl. moms skatter och allt.
Alla straffskatter på strömmen och moms på skatten, tvingas han betala.
Om messias kan sälja per kWh den för:
0,60 kr, exkl. moms, till elhandlare
0,15 kr, exkl. moms, för elcertifikat till elhandlare.
0,60 kr, direkt skattereduktion på sin skatt.
0,05 kr, exkl. moms, för nättnytta av elnätsägaren.
summa 1,40 kr, exkl. moms

Han kan alltså max tjäna 1,40 - 0,70 = 0,70 kr/kWh han laddar i och ur batteriet.
Man måste anta att vid laddning och urladdning förluster uppstår, säg 20 %.
Det uppstår dessutom förluster vid omriktning från likströms batterispänningen till 3-fas växelspänning 400 Volt, och på omvända hållet.
Om han varje dygn skulle utnyttja sitt lilla batteri på endast 4,2 kWh till max, kan kan alltså max tjäna per dygn 4,2 x 0,80 x 0,70 = 2,35 kr. per dygn!!
Det tar 9149 dygn att tjäna in de 21500 kr, dvs 25 år. Dessutom måste han köpa en växelriktare som klarar att omvandla från lagringsbatterispänningen till 3-fas 400 Volt, och på andra hållet också. De är inte heller helt gratis, säkert ca 20000 kr ytterligare.
Det verkar som ni själva robert-san01 inte ännu har någon solcellsanläggning? Jag klandrar er inte för det. Det är många som inte har någon. Men ni verkar i vart fall intresserade, vilket är bra. Hur ser din kalkyl för lagringsbatteriköp ut?

Redigerat:
Flera system har inbyggd inverter (ex Eatons) och matten är inte svårare än att om han kan undvika att köpa in ca 20 000kWh under 10år så går batteriet break even. Då är inte ev nedsäkring pga lastfördelning inräknad och inte heller ev höjning av nätavgifter och elpriser. Det är ingen självklarhet kalkyl men med rätt förutsättningar går det räkna hem redan idag och i Sverige. Skulle han ex skaffa en elbil så kan han med en batterilagring i princip ladda bilen när den inte är hemma.

Hade han värmt med fastbränsle skulle det med relativt rimliga medel gå offgrid med solceller och batterilagring idag.

Har inga solceller på nuvarande hus men hittils har jag projekterat och installerat +500kWp solceller.

robert-san01, du menar att han kan spara in 21500 kr under 10 årsperiod genom att undvika köpa ca 20000 kWh under den tidsperioden.

Men, nu är det så här att om han under dagtid får överskott från sin solcellsanläggning, och tänker lagra det överskottet i ett lagringsbatteri, att använda det på natten, ja då kan han mycket bättre, om han tänker på sin ekonomi, låta det överskottet gå ut på allmänna elnätet och sälja det, och få 0,60 + 0,15 + 0,60 + 0,05 = 1,40 kr/kWh, exkl. moms för dessa överskotts-kWh. Det är mycket mer lönsamt att sälja överskottet än att lagra i ett lagringsbatteri man inte har, utan måste köpa för dyra pengar. Det kan hända att lagringsbatterier blir bra mycket billigare framöver, vi kan hoppas det.

Redigerat:
20000kWh/10år blir 2000kWh/år. Det räcker med 2-2,5kWp solceller för att få ihop det.

robert-san01,
du tycks vara helt omedveten om att en solcellsägare i Sverige kan sälja sitt överskott på solcellsström.
Beaktar du det, så bör även du kunna inse att lagringsbatteri inte lönar sig.
Även om du skulle råka vara försäljare av lagringsbatterier.
Om du, som du nämner, projekterar solcellsanläggningar, borde du ha kunskap och känna till att en solcellsägare i Sverige kan välja att sälja sitt solströmsöverskott.

Och som du föreslår att installera 2,5 kWp solceller. Det är ju en tokliten anläggning, och kan knappats löna sig. Om man övervägen en så liten anläggning, avstår man bättre helt. Växelriktare och installation ökar nästan inte nämnbart i pris om man istället väljer t.ex. 5 kWp.

Redigerat:
Det var därför jag skrev i första inlägget att subventionera och skatterabatt just nu tar ut varandra så batterilagring är inte självklart trots kraftiga subventioner. Missat det?

Inlägg #4

Redigerat:
Det är just det som jag redan påpekat att du inte ännu har förklarat tydligt vad du avser med "subventioner".
Vi förstår efter ditt försök till förklaring att du med ditt "subventioner" menar att skattebetalarna betalar hälften av lagringsbatteriet. Men det är ett fix och fast belopp om man väljer att skaffa ett lagringsbatteri. Medan skattereduktionen är per såld kWh, och fås även utan att ha något lagringsbatteri. Då måste alltså visa med siffror vad du menar, så forumsmedlemmarna får möjlighet att förstå dig.
Ta inte illa upp, många andra är också dåliga här på forumet med tydligheten, och man kan nästan inte begära annat, jobbet med att göra inlägg görs ju helt oavlönat.

Skulle någon mot bättre vetande, gå och köpa ett lagringsbatteri för sin solcellsanläggning, ja då skall han, om han vill vara vänlig mot familjens plånbok, ladda batteriet med billig nattström och sälja den dyrt på dagen. Men trots detta, som redan visas med siffror ovan, blir det 25 års återbetalningstid på lagringsbatteriet. Alltså knappt att tänka på att skaffa lagringsbatteri. I alla fall inte till de priser som råder idag.

Redigerat:
Arnodt skrev:
Det är just det som jag redan påpekat att du inte ännu har förklarat tydligt vad du avser med "subventioner".
Vi förstår efter ditt försök till förklaring att du med ditt "subventioner" menar att skattebetalarna betalar hälften av lagringsbatteriet. Men det är ett fix och fast belopp om man väljer att skaffa ett lagringsbatteri. Medan skattereduktionen är per såld kWh, och fås även utan att ha något lagringsbatteri. Då måste alltså visa med siffror vad du menar, så forumsmedlemmarna får möjlighet att förstå dig.
Ta inte illa upp, många andra är också dåliga här på forumet med tydligheten, och man kan nästan inte begära annat, jobbet med att göra inlägg görs ju helt oavlönat.
Vad som är subvention och skattereduktion förklarade jag i #14.

Så för att spara pengar bör jag satsa hårdare på en större anläggning som kan förse hela mitt elbehov (eller maxa det mest nyttjbara delarna på taket med solceller). Batteriet är överflödigt på sommaren eftersom jag tjänar mer på att sälja strömmen som jag kan köpa tillbaka när solen inte lyser.
Batteriet tänker jag väl mest på att isåfall ha under vintern när det är så jäkla dyrt, och alltså ladda på natten för att sedan använda själv isåfall under dagarna. Och på sommaren så skulle man ju kunna ladda batteriet nattetid och pumpa ut det på dagarna, om det skulle kunna betala av en del av batteriet.

messias,

Om du likväl envisas med att ha lagringsbatteri för din solcellsanläggning, då finns en speciell Fronius växelriktare som kallas Fronius Symo Hybrid 5.0-3-S som är på 5 kW. Den största de har och kan tydligen från lagringsbatteriet tillverka 3-fas-växelström. Men även tillverka 3-fas-växelström från solcellerna på taket. Jag tror den är tänkt för de som i efterhand avser att anskaffa lagringsbatteri, men börjar med en elnätsansluten solcellsanläggning utan lagringsbatteri. Men jag vet inte mycket mer än så. Du får läsa på litet.
Det kanske inte går att ladda ur lagringsbatteriet och köra ut den strömmen på allmänna elnätet. Det är ju inte tänkt att det skall användas så, utan man skall själv förbruka den lagrade strömmen. Men det kanske går, jag vet inte.

Är inte din "billiga" nattariff även dyr på vintern, såsom dagtariffen är dyrast på vintern?
Eller har du ett fast pris på din billiga nattariff under året runt?

Redigerat:
Nej batterie är inget jag tänker satsa på, är mest nyfiken på hur en uträkning skulle se ut och ifall det skulle vara ekonomiskt försvarbart.
Jag tror att i dagsläget ligger priset under dagen runt 0.70 och på natten 0.17 öre per kwh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.