Hej!

Jag är nyfiken på vad kostnaderna är idag för att få en solcellsanläggning på plats med batterier och möjlighet att köra systemet i ödrift vid strömavbrott?

Tar gärna emot erfarenheter från alla som har lite koll!

• Gilla
Thomas--
  • Laddar…
Ingen? Tar även emot skapliga killgissningar... 😂

Hur långt är ett snöre?

Du behöver vara lite mer specifik med mer data i din fråga för att få rimliga svar.

R Robert-san01 skrev:
Hur långt är ett snöre?

Du behöver vara lite mer specifik med mer data i din fråga för att få rimliga svar.
Eftersom jag är helt ny på sånt här så kan jag nog inte specificera så mycket.

Solceller på taket
Batterier som förvarar el
Anläggning (heter det växelriktare?) som gör att jag kan använda batterierna även vid strömavbrott

Jag vet inte mer än så här. Jag vet inte vad solpaneler kostar idag osv osv, så jag tar gärna emot exempel på installationer eller tips på något. Kan nog inte vara mer specifik än så här just nu.

tommib
Hur länge ska du kunna köra ödrift? Vilken tid på året ska du kunna köra ödrift? Vad är ditt tänkta effektbehov när du kör i ödrift?

Detta är frågor du måste kunna svara på för att din fråga överhuvudtaget ska vara möjlig att besvara.

Om du inte förstår varför du behöver kunna svara på detta så måste du börja i den änden innan du börjar titta på priser för solceller. Annars vet du inte vad du vill ha eller varför.

• Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur länge ska du kunna köra ödrift? Vilken tid på året ska du kunna köra ödrift? Vad är ditt tänkta effektbehov när du kör i ödrift?

Detta är frågor du måste kunna svara på för att din fråga överhuvudtaget ska vara möjlig att besvara.

Om du inte förstår varför du behöver kunna svara på detta så måste du börja i den änden innan du börjar titta på priser för solceller. Annars vet du inte vad du vill ha eller varför.
Okej - jag vill kunna köra det viktigaste som vattenpump, kyl och frys under ett antal dagar även under vintern. Säg 3-4 kwh/dag under ett strömavbrott. Då skulle jag gärna ha kanske 15 kwh batterikapacitet. Är det okej svar?

Typ en färdiginstallerad anläggning med 15 kwh batteri, lagom med paneler och all utrustning kostar i runda slängar 100 000 kronor.
Eller är det 200 000? 300 000? En halv miljon? Det måste ju finnas något ungefärligt att utgå ifrån.

Och gärna en länk till var jag kan läsa mer. Finns det återförsäljare som har exempel på sin hemsida? Jag har inte lyckats hitta någon.

tommib
Hur mycket drar kyl och frys? Vad har de för startströmmar? Hur mycket drar vattenpumpen? Hur ofta går den? Hur fick du fram siffran 3-4 kWh/dygn?

Det finns gott om installationsfirmor som har prisexempel på sin hemsida. Generellt kan du räkna med att det kostar ca 10-15 kkr/kWp för en installation. Batteri kostar lite olika beroende på om du kan få bidrag eller inte och vilka batterier du köper men räkna med ca 100 kkr för ett 15 kWh batteri utan bidrag.

För att få ödriftsmöjlighet behöver du troligen en lite dyrare växelriktare än vad installationsfirmorna har i sina "baspaket" och det krävs en del kringkomponenter. Det är också sannolikt att du behöver koppla om manuellt. Detta kan kräva ändringar i din befintliga anläggning.

S
Köp en elbil med V2L och koppla in kyl och frys med skarvsladd vid strömavbrott.
Du får begagnad Ioniq 5 eller en EV -6 från 400000kr nu.

tommib tommib skrev:
Hur mycket drar kyl och frys? Vad har de för startströmmar? Hur mycket drar vattenpumpen? Hur ofta går den? Hur fick du fram siffran 3-4 kWh/dygn?

Det finns gott om installationsfirmor som har prisexempel på sin hemsida. Generellt kan du räkna med att det kostar ca 10-15 kkr/kWp för en installation. Batteri kostar lite olika beroende på om du kan få bidrag eller inte och vilka batterier du köper men räkna med ca 100 kkr för ett 15 kWh batteri utan bidrag.

För att få ödriftsmöjlighet behöver du troligen en lite dyrare växelriktare än vad installationsfirmorna har i sina "baspaket" och det krävs en del kringkomponenter. Det är också sannolikt att du behöver koppla om manuellt. Detta kan kräva ändringar i din befintliga anläggning.
Alright, då är siffran 200k ínte en helt usel fingervisning då. Det kan bli mindre, eller mkt mer då.

Kan man fortfarande räkna med att spara pengar på en solcellsanläggning med batteri? Förstår att jag aldrig lär spara in totala kostnaden, men kanske lite grann?

S sinuslinus skrev:
Köp en elbil med V2L och koppla in kyl och frys med skarvsladd vid strömavbrott.
Du får begagnad Ioniq 5 eller en EV -6 från 400000kr nu.
Rätt kul idé faktiskt, men jag letar efter ett sätt att hålla hela huset igång. I synnerhet vattenpumpen så att det finns vatten i kranen och toaletter funkar. Den är trefas, så alternativet är strömintag och dieselkraftverk. Då känns det roligare att skissa på solceller som kanske ger lite bättre ekonomi och så.

Det verkar inte vara så stort intresse att diskutera det här på forumet?

Jag ringde en av firmorna jag googlat fram och prata med dem. Tänkte att jag skriver in det här om någon annan hittar tråden i framtiden.

En skaplig anläggning med solpaneler och batterier (vi gick inte in på detaljer om kapacitet) sade säljaren brukar landa omkring 150 000 kronor. De har utrustning för att få det att fungera med ö-drift, men de installerar inte det själva utan då behöver jag anlita extern elektriker som även löser praktiska saker som att gräva ned jordspett osv.

Han kunde inte specificera, men han menade att den extra utrustningen inte behöver bli så mycket dyrare. Lägger man på kostnader för elektriker och lite annat pyssel så känns summan 200 000 kronor som ganska realistisk.

Walle85
Som tidigare nämnts så är antalet kWh per dag en parameter, kW vid maxlast är bra att veta samt hur stor takyta som finns och i vilket väderstreck samt lutning de(n) är.
Att räkna hem kostnaden inom rimlig tid för detta per idag, med de elpriser som varit i år, oavsett om det är med eller utan batterier är väldigt svårt. Då måste man ner rejält i pris per installerad kWp.
Är ni två i hushållet så kan ni utnyttja gröna avdraget på ett vettigt sätt. Ett annat alternativ om man är ensam är att installera solcellerna och växelriktare ett år för att sedan installera batteriet nästkommande år.

Grannens Häck
C ConnyN skrev:
Ingen? Tar även emot skapliga killgissningar... 😂
Mellan 100tkr till 500tkr. Beroende på snörets längd, grovlek och färg.

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
2021: 13.68kW solpaneler på markstativ med 17kW växeltiktare ej hybrid ca 200kkr. Ca 30% egenförbrukning.

2024: Komplettering/utbyte för ö-drift 16.1kW batteri med Solax 15kW växelriktare hybrid, nytt markmätarskåp, ca 250kkr.

Vet ej vad egenförbrukningen kommer landa på då det driftsätts imorgon, men hoppas komma upp i 40-50% över året.

• Gilla
ConnyN
  • Laddar…
taxationistheft taxationistheft skrev:
2021: 13.68kW solpaneler på markstativ med 17kW växeltiktare ej hybrid ca 200kkr. Ca 30% egenförbrukning.

2024: Komplettering/utbyte för ö-drift 16.1kW batteri med Solax 15kW växelriktare hybrid, nytt markmätarskåp, ca 250kkr.

Vet ej vad egenförbrukningen kommer landa på då det driftsätts imorgon, men hoppas komma upp i 40-50% över året.
Mycket spännande! Jag skickar gärna ett PM till dig och ställer lite fler frågor.

• Gilla
hsahlin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.