Hej,

har ett kedjehus på 144 kvm som jag nu lägger om taket på.
Underst är det råspont 17 mm som skall bli kvar, och sedan blir det ny papp (Haluten) och sedan nya läkt och sist nya Bender enkupiga betongpannor. Utsidan styrs av lokalplan så det är inte mycket att ändra på.

När det är färdigt så har jag beställt en solcellsanläggning på 19 kWp i söder/öster/väster.

Nu har jag en diskussion med solcellsfirman om lägg-riktningen på panelerna.
Dom vill helst lägga panelerna lodrätt, men huset är enplans lågbyggt med valmat tak och efter att ha studerat liknande hus i omgivningen så har vi kommit fram till att liggande paneler harmonierar klart bäst med husets karaktär.

Är detta en komplikation?
Vilket monteringssystem förordas om man vill undvika att göra onödiga hål i den nya pappen utan då helst fästa i bärläkten?

Karrock
Esdec-krokar fick jag efter att ha läktat och lagt om taket. Omdrar om det inte rentav är så att skruvfästen vill sitta i grövre råspont än 17mm. Kolla in lite extra på utförandet av läkt så att det blir ordentligt. Strö på takstol, inte för klena dimensioner och ordentligt spikat.

De ska väl klara av både liggande och stående montering. Med liggande kommer du närmare taket eller?

Karrock Karrock skrev:
Esdec-krokar fick jag efter att ha läktat och lagt om taket. Omdrar om det inte rentav är så att skruvfästen vill sitta i grövre råspont än 17mm. Kolla in lite extra på utförandet av läkt så att det blir ordentligt. Strö på takstol, inte för klena dimensioner och ordentligt spikat.

De ska väl klara av både liggande och stående montering. Med liggande kommer du närmare taket eller?
Ja jag vill ju som jag skrev helst slippa att göra hål i den nya pappen, så det är tal om läkt-fästen och läkten är 25x50 som är samma som det varit tidigare. Det är kedjehus så det är svårt att ändra dimensioner. Men vartannat strö kommer ju i en takstol och kan kanske skruvas? Mellan strö får ju fästas /spikas/skruvas?/ i råsponten.

Och Esdek krokar eller Mafi-beslag har varit på tal. Spontant tycker jag att Mafi ser renare och mindre komplicerade ut, men Esdek krokar man på bärläkten vad jag förstår.

Min solcellsleverantör har antytt att det blir ett mer komplicerat montage med horisontella paneler, men vi vill ha det för vi tycker som sagt att det blir klart snyggare.

Är väl snyggast om panelerna ligger så nära taket som möjligt?
Blir det en extra nivå med bär-järn om man skall ha liggande paneler på betongpannor?
Skall dom i så fall vara längs takfallet?

Är det valmat tak så är liggande paneler i landskaplayout estetiskt snyggast. Gärna då förskjutna/murade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.