Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Min kalkylerade avk blev 12,5% årligen för 10kWh/år beräknat på fjolårets snittpris, alltså långt under årets snittpris. Det verkar som du glömt räkna in skattereduktionen.
Om jag förstår det rätt så får man max 18k/år förutsatt att du säljer allt. Vilken man troligen inte gör. Jag vet inte hur mycket man säljer, men säg hälften av dessa 10 kWh/år => 5000 * 0,6 = 3000 kr/år extra. det bidrar ju men rel. lite. men max (förutsatt att allt säljs) 6000 kr/år. Eller har jag missförstått?

F
Viktor.J Viktor.J skrev:
En kompis fick offert på 10 kwh/år för 155k.
Jag räknade i ett scenarion Med spotpriser på,
2,5kr/kWh år 1 och år 2
1,5 kr/kWh år 3
1 kr/kwh år 4
Därefter ca 0,6kr/kWh år 5-17.vilket får anses som högt för perioden som solcellerna producerar (sommarhalvår). Verkar som du tror samma för 2023 och 2024 baserat på vad du skrev.

Sedan adderade jag moms och nätavgift, energiskatt etc.

Med internränta på 5% så landade jag på ca +75k efter 17 år i nuvärde. Antar allt är besparing. Ska du sälja så får du väl bara spotpris så det blir sämre kalkyl. Sedan kan man vädra lite om uppsidorna/nedsidorna, är det rimligt att man behåller ett elpris som driver upp en väldigt hög inflation? Jag anser inte det är rimligt… och även om man inte hittar en lösning, är det rimligt att gaspaniken pågår i flera år? nae. Tekniska lösningar, energibesparingar (marginella kollektiva besparingar drar ner spotpriset markant) eller så tar kriget slut. . => mer sannolikt att priserna går ner på sikt än tvärt om.. Dessutom har nätbolaget börjat prata om att ta mer betalt beroende på hur du påverkar elnätet (det gör dom redan idag med effekttarriffer etc.) parallellt så har det börjat dyka upp rapporter som hävdar att ”självförsörjande” tänket inte är optimalt för systemet pga ökade kostnader för att hantering…. => risker än finns att nätkostnaden för solceller etc. Ökar.

Ingen super stark kalkyl direkt samt jobbiga nersidor enligt mig.. Jag har inget emot solceller så länge man vet varför man skaffar dom.

tack och bock
nej, det där hittar du aldrig ekonomi i. Sen skall du få en hemlis…. Du räknar för högt, i år med de priser som varit så ligger ett genomsnittligt försäljningspris på ca 170öre.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Om jag förstår det rätt så får man max 18k/år förutsatt att du säljer allt. Vilken man troligen inte gör. Jag vet inte hur mycket man säljer, men säg hälften av dessa 10 kWh/år => 5000 * 0,6 = 3000 kr/år extra. det bidrar ju men rel. lite. men max (förutsatt att allt säljs) 6000 kr/år. Eller har jag missförstått?
Du resonerar rätt men råkade ha med fel enhet, vanlig produktion är uppåt 10 MWh/år
Uträkningen stämmer ändå, max avdrag är 18 000 kr/år pga ett tak på 30 MWh/år för skatteavdrag

F fsn skrev:
nej, det där hittar du aldrig ekonomi i. Sen skall du få en hemlis…. Du räknar för högt, i år med de priser som varit så ligger ett genomsnittligt försäljningspris på ca 170öre.
Detta är mitt "best case" för att visa hur svag investeringen är. Personligen så tror jag inte på dessa priserna de närmsta åren.

S Sir Duke skrev:
Du resonerar rätt men råkade ha med fel enhet, vanlig produktion är uppåt 10 MWh/år
Uträkningen stämmer ändå, max avdrag är 18 000 kr/år pga ett tak på 30 MWh/år för skatteavdrag
Sant, jag jobbar vanligen med MWh eller GWh så det blir lätt fel för mig med småvolymer :)

F
Viktor.J Viktor.J skrev:
generellt har man 30-35% egenanvändning om man inte tänker till och bara kör på men man kan lätt rubba det åt ena hållet med tex nattladdning av bil eller åt andra hållet med tex en pool.

F fsn skrev:
generellt har man 30-35% egenanvändning om man inte tänker till och bara kör på men man kan lätt rubba det åt ena hållet med tex nattladdning av bil eller åt andra hållet med tex en pool.
Då är inte 50% så illa antaget, men framförallt så påverkar det inte kalkylen nämnvärt.

F fsn skrev:
Räknar du dygnsmedelpris eller "solljuspris"? Det är rätt avgörande

Viktor.J Viktor.J skrev:
Då är inte 50% så illa antaget, men framförallt så påverkar det inte kalkylen nämnvärt.
45-50 % står det ofta i kalkylerna men beroende på ens konsumtionsmönster varierar det gärna nedåt

F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Inte så bra heller, det är väl i runda slängar 60% fel på en uppgift som ör en googling bort. Generellt är dina gissningar rätt dåliga men räkna pengar kan du ser det ut som. Du har rätt i sak att man inte kan betala överpriser för en anläggning och sen räkna med att tälja guld. En 10kWp anläggning skall inte kosta 155000kr efter grönt bidrag, snarare 120000kr så din kompis har valt fel leverantör, alternativt låg det i ditt intresse att visa att det inte är lönsamt. Jag tror man borde ligga runt 10-11kkr/kwp ungefär för rimlig avkastning. Jag har betalat 6600kr/kWp.

F
A Avarell_Dalton skrev:
Räknar du dygnsmedelpris eller "solljuspris"? Det är rätt avgörande
Jag räknar inte på nåt av det.

det är baserat på egna mätningar med en egenkonsumtion på ca 20-25% från Januari-Augusti i år. Jag tror inte att försäljningen i September och Oktober kommer att justera upp den siffran mer än 0,1-0,15kr/kWh. De siffror jag har stämmer med 10-20 öre när extremt bra med alla andras rapporterade försäljningspriser. En blåsig, men solig vecka med nästan nollpris drar ner genomsnittet. Det är klart att man kunde stänga av då och sälja mindre fast till högre pris men det är mer handpåläggning än vad genomsnittsfarmaren gör.

Redigerat av moderator:
F fsn skrev:
Inte så bra heller, det är väl i runda slängar 60% fel på en uppgift som ör en googling bort. Generellt är dina gissningar rätt dåliga men räkna pengar kan du ser det ut som. Du har rätt i sak att man inte kan betala överpriser för en anläggning och sen räkna med att tälja guld. En 10kWp anläggning skall inte kosta 155000kr efter grönt bidrag, snarare 120000kr så din kompis har valt fel leverantör, alternativt låg det i ditt intresse att visa att det inte är lönsamt. Jag tror man borde ligga runt 10-11kkr/kwp ungefär för rimlig avkastning. Jag har betalat 6600kr/kWp.
haha silar mygg och sväljer kameler. Vad spelar det för roll om det är 50% eller 30% eller 60% om det inte påverkar resultatet i någon utsträckning? tror du antaganden om elpriset och skattereduktionen är skrivna i sten? Finns en fin beräkning här på sidan som bekräftar den bild jag beskriver, varför går du inte in där och vevar istället och berättar hur man ska räkna https://www.byggahus.se/forum/threa...aterbetalning-2-kalkyler.469272/#post-4929063.

F
Viktor.J Viktor.J skrev:
haha silar mygg och sväljer kameler. Vad spelar det för roll om det är 50% eller 30% eller 60% om det inte påverkar resultatet i någon utsträckning? tror du antaganden om elpriset och skattereduktionen är skrivna i sten? Finns en fin beräkning här på sidan som bekräftar den bild jag beskriver, varför går du inte in där och vevar istället och berättar hur man ska räkna [länk].
surt sa räven. Det var du som spände hängsle och tyckte att du gissade bra. Jag påpekade bara det uppenbara, att svaret är en googling bort och att man starkt kan ifrågasätta det bar i en gissning som är 60% fel.

Redigerat av moderator:
F fsn skrev:
surt sa räven. Det var du som spände hängsle och tyckte att du gissade bra. Jag påpekade bara det uppenbara, att svaret är en googling bort och att man starkt kan ifrågasätta det bar i en gissning som är 60% fel.
haha det är alltså ”gripa efter halmstrån” som ska in på lodrät rad 4. Det är ganska uppenbart att du inte ved vad du pratar om, men det är som det brukar, då får man veva med det lilla man har. Jag får inte ut något av att diskutera med dig så jag lämnar ”diskussionen” här och återkommer när det finns någon som kan erbjuda lite substans.

F fsn skrev:
Det är ju långt ifrån vad som offereras idag på de flesta (alla?) håll för en färdig anläggning. Förmodar du haft din anläggning ett antal år ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.