K
Någon som kan räkna ut hur många watt/ år man sparar med solpaneler på taket, inget räknande med vinst /förlust i kronor på investeringen i uträkningen.

Jag förbrukar 18 000kw/år
Köper en solcellsanläggning där den förväntande produktionen ligger på
15 700 kw

Egen användning 35% = 5495kw
Såld el 65% = 10 250kw.
Jag säljer den för en viss summa och köper sen tillbaka den för dubbelt så mycket inkl. moms och påslag,
är det en rimlig tanke.

Då har jag i förbrukning. 18000kw/år
Minus egen användning. 5495 kw/år.
=12505 kw/år
Minus såld el. 10 250kw
delat på två. 5125 kw/år.
=7380kw/år

Så 7380kw/år kommer jag att få betala för i framtiden.
Är jag i närheten av verkligheten när jag tänker så här?

• Ledsen
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vet inte vad du räknar på.

Med din beräkning så betalar du för 12505 kWh. En del av den kostnaden kan du subventionera med med det du tjänat på försäljning. Om du vill försöka beräkna hur mycket så måste du börja räkna på pengar annars blir det bara fel.

K K. L skrev:
Någon som kan räkna ut hur många watt/ år man sparar med solpaneler på taket, inget räknande med vinst /förlust i kronor på investeringen i uträkningen.

Jag förbrukar 18 000kw/år
Köper en solcellsanläggning där den förväntande produktionen ligger på
15 700 kw

Egen användning 35% = 5495kw
Såld el 65% = 10 250kw.
Jag säljer den för en viss summa och köper sen tillbaka den för dubbelt så mycket inkl. moms och påslag,
är det en rimlig tanke.

Då har jag i förbrukning. 18000kw/år
Minus egen användning. 5495 kw/år.
=12505 kw/år
Minus såld el. 10 250kw
delat på två. 5125 kw/år.
=7380kw/år

Så 7380kw/år kommer jag att få betala för i framtiden.
Är jag i närheten av verkligheten när jag tänker så här?
Du har glömt några faktorer.

Du får skatteavdrag med för närvarande 60 öre per såld kWh.

Samt du får lite ersättning för nätnytta.

Du köper och säljer inte heller samma tid på dygnet eller året. Du kommer producera och sälja mest på sommaren, men köpa mest på vintern, till olika priser.

Så elen du köper kommer inte vara dubbelt så dyr som den du säljer, det kommer variera.

Tror du måste räkna kronor och inte kWh eftersom de sistnämnda är olika mycket värda när du köper vs. säljer.

Redigerat:
K
Jag kanske börjar förstå bättre det här med såld och köpt el.
Jag begrep inte att man fick spotpris på sin sålda el, trodde att man fick typ hälften eller vad bolagen just då kände för att ge betalt för min el.

Jag kan skriva ner mina funderingar så kan ni se om jag tänker rätt.
Räknar inte med utgiften för att installera solcellerna.

Om spot priserna är lika för köpt som för såld el.
Så räknar jag så här.

Om jag då producerar lika mycket på ett år som jag gör av med så blir mina utgifter
11 öre + moms på den kwh jag köper tillbaka.

Det jag köper blir då kostnad.
Elöverföring 26 öre.
Energiskatt. 45 öre.
Elpåslag. 5 öre.

Det jag säljer blir.
Nätnyttan. 5 öre.
Skattereduktion. 60 öre. (Som inte kommer att vara kvar hur länge som helst.)

Skillnaden blir då 11 öre.
Om jag ligger plus minus noll på egen och köpt el så får jag i framtiden betala 11öre + moms för min el.

Och spot priser behöver inte vara dyrare på vintern än sommaren.

Tänker jag rätt? Eller är jag helt ute och cyklar igen

K K. L skrev:
Jag kanske börjar förstå bättre det här med såld och köpt el.
Jag begrep inte att man fick spotpris på sin sålda el, trodde att man fick typ hälften eller vad bolagen just då kände för att ge betalt för min el.

Jag kan skriva ner mina funderingar så kan ni se om jag tänker rätt.
Räknar inte med utgiften för att installera solcellerna.

Om spot priserna är lika för köpt som för såld el.
Så räknar jag så här.

Om jag då producerar lika mycket på ett år som jag gör av med så blir mina utgifter
11 öre + moms på den kwh jag köper tillbaka.

Det jag köper blir då kostnad.
Elöverföring 26 öre.
Energiskatt. 45 öre.
Elpåslag. 5 öre.

Det jag säljer blir.
Nätnyttan. 5 öre.
Skattereduktion. 60 öre. (Som inte kommer att vara kvar hur länge som helst.)

Skillnaden blir då 11 öre.
Om jag ligger plus minus noll på egen och köpt el så får jag i framtiden betala 11öre + moms för min el.

Och spot priser behöver inte vara dyrare på vintern än sommaren.

Tänker jag rätt? Eller är jag helt ute och cyklar igen
Det skulle nog stämma - OM och bara om spotpriset är konstant. Men teoretiskt ja.

Fram till i somras behövde man inte sälja sin överskottsel för pengar utan kunde välja att bygga upp en pott i stället. Hade du skickat ut 5000 kWh till nätet på sommaren så kunde du plocka ut dem kommande vinter. Dock med tillkommande moms och skatt. Den modellen har upphört nu av affärsmässiga skäl för elbolagen. Därmed finns en större rörlighet i priset för köpt/såld el och en större osäkerhet i kalkylen.

Vad gäller ersättning för din sålda el finns det ingen anledning att sälja billigare än spotpris. Du är lika mycket elproducent som Fortum, Vattenfall, Eon och de andra drakarna, och din el är minst lika ren och fin. Så rösta med fötterna, gå till det bolag som betalar bäst.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kan tillägga att vad priset blir i vinter när du inte har någon elproduktion vet ingen. Däremot har spotpriset varit och är högt.
Svårt att göra en kalkyl men du får i alla fall en pott pengar hos elbolaget som räcker ett bra tag. Jag fick min första faktura från elbolaget i februari (inte nätägaren).

• Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
S Sir Duke skrev:
Ffam till i somras behövde man inte sälja sin överskottsel för pengar utan kunde välja att bygga upp en pott i stället. Hade du skickat ut 5000 kWh till nätet på sommaren så kunde du plocka ut dem kommande vinter. Dock med tillkommande moms och skatt. Den modellen har upphört nu av affärsmässiga skäl för elbolagen.
Stämmer detta? Finns det ingen enda elhandlare längre som erbjuder en pottlösning? Om ja, så tack, för då har du sparat mig en massa jobb med att försöka finna en. ;)

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Stämmer detta? Finns det ingen enda elhandlare längre som erbjuder en pottlösning? Om ja, så tack, för då har du sparat mig en massa jobb med att försöka finna en. ;)
Kan inte svära på att det inte finns, men jag har iaf inte hittat någon, och flera bekanta som är insatta och som haft sina anläggningar ett tag och sitter på "gamla" avtal säger att elbolagen nog har övergett den modellen eftersom de annars löper hög risk att behöva ge tillbaka dyr el gratis på vintern nu när priserna är så sjukt höga och stigande. Det är en osäkerhet de nog vill komma bort ifrån.

Jag hade hoppats att jag hade kunnat ha en pott för pengarna, inte kWh men det verkar inte Mälarenergi ha. Det kanske är detta ni talar om? Nåväl, det vore ju enbart för bekvämligheten, man får spara själv helt enkelt.

Vi har utjämnad betalning, den lär påverkas av minskade inköp så jag får spara den delen också

Telge har pott för pengarna.

Du vill inte veta pengar och investering och sådan utan bara producerat energi för att sedan blanda in hur du ska sälja elen dubbelt så dyrt som den du sedan köper…. Ok.. känns en en stabil kalkyl

A Avarell_Dalton skrev:
Jag hade hoppats att jag hade kunnat ha en pott för pengarna, inte kWh men det verkar inte Mälarenergi ha. Det kanske är detta ni talar om? Nåväl, det vore ju enbart för bekvämligheten, man får spara själv helt enkelt.

Vi har utjämnad betalning, den lär påverkas av minskade inköp så jag får spara den delen också
Det blir en pott för pengarna hos alla bolag jag kollat upp. Ett tillgodohavande till kommande fakturor. Hos några kan man även välja utbetalning i riktiga pengar.

Varför ska du vara kund hos Mälarenergi om de har ett dåligt upplägg? Finns ju hundratals bolag att välja bland.

• Gilla
Avarell_Dalton
  • Laddar…
K
Viktor.J Viktor.J skrev:
Du vill inte veta pengar och investering och sådan utan bara producerat energi för att sedan blanda in hur du ska sälja elen dubbelt så dyrt som den du sedan köper…. Ok.. känns en en stabil kalkyl
Förklara gärna lite mer ingående hur man ska göra för en nybörjare.

K K. L skrev:
Det finns maaaasssssor av trådar om detta på internet. Nu skapade du en tråd bara om köp/sälj av el och det är en del av kalkylen och absolut en vettig fråga. Men helheten är större än så, så börja plöja igenom det som skrivits på andra håll. Det är kul och man blir snabbt klokare.

• Gilla
K. L
  • Laddar…
K K. L skrev:
som skrivs ovanför så finns det ganska mycket skrivet här på sidan. Ett bra första steg är att fråga sig själv vilken besparing du förväntar dig per år, för att landa i den tanken behöver du ha en tanke om hur mycket som produceras och vilket elpris det är då.

• Gilla
K. L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.