8 706 läst ·
61 svar
9k läst
61 svar
Solceller huvudsäkring
Har skickat ett mail till dom nu! Allt i samma märke är ju sååklart bästA Arnodt skrev:Här är svenska databladet för Fronius Smart Meter, som man använder för att se vilken ögonblicklig effekt man kör ut över huvudsäkringarna, eller effekt i andra riktningen, dvs som man tar från allmänna elnätet. Den är ju just för Fronius växelriktare. Det är den 3-fasiga du ska ha där.
Den har inga lösa strömsensorer, utan de är inbyggda i den.
Är det? Varför skulle det vara självklart?
Menar du att de kan det annars? Kan de inte lika gärna skylla på diskmaskinen eller något annat anslutet i så fall?
Jag gillar inte tillverkarespecifika applikationer som ska låsa in användare.
Som någon skrev så är ju också fronius utan datamanager-kortet billigare, om man drar nätverkskabel mellan växelriktarna vilket också kan kosta en slant. Det kanske går på ett ut?
Elmätaren de vill sälja till ger ju även dig siffror i realtid och en direkt inblick i hur mycket ström du förbrukar själv
Elmätaren de vill sälja till ger ju även dig siffror i realtid och en direkt inblick i hur mycket ström du förbrukar själv
De hade skrivit fel med hueaei. Blir fronius på allt.K knightjocke skrev:Som någon skrev så är ju också fronius utan datamanager-kortet billigare, om man drar nätverkskabel mellan växelriktarna vilket också kan kosta en slant. Det kanske går på ett ut?
Har faktiskt ett rör färdigt ifall jag skulle vilja dra nätverkskabel. Men har ett wifi mesh som jag hellre skulle koppla de emot
bonafluff,
Det där kommer att bli bra. Datakabel, jag tror av typ CAT5, ansluts med RJ45 kontakt till varje växelriktare. Det finns Fronius-beskrivning hur man göra. Jag tror inte växelriktarna kan kommunicera trådlöst, t.ex. medelst WiFi, utan ska vara datakabel. I och med att du får en Fronius Smart Meter så kan du så kallat dynamiskt styra effekten över dina 25A huvudsäkringar att aldrig överstiga en inställt effekt, t.ex. 25A.
Den nya Fronius växelriktaren behöver nog inte ha datamanager-kort, dvs kan vara en light-version, och är då ca 1000-lappen billigare. Men det får din solatör kolla upp.
Det där kommer att bli bra. Datakabel, jag tror av typ CAT5, ansluts med RJ45 kontakt till varje växelriktare. Det finns Fronius-beskrivning hur man göra. Jag tror inte växelriktarna kan kommunicera trådlöst, t.ex. medelst WiFi, utan ska vara datakabel. I och med att du får en Fronius Smart Meter så kan du så kallat dynamiskt styra effekten över dina 25A huvudsäkringar att aldrig överstiga en inställt effekt, t.ex. 25A.
Den nya Fronius växelriktaren behöver nog inte ha datamanager-kort, dvs kan vara en light-version, och är då ca 1000-lappen billigare. Men det får din solatör kolla upp.
Såhär såg produktionen ut på panelerna igår. Vi antar att detta var en optimal dag med mycket sol.
Vid 06 på börjar jag producera mer än köper och 18 börjar jag köpa in mer ström än jag producerar.
Vad anser ni.
Placera 50/50 paneler mot öst/väst?
60/40?
40/60?
Vid 06 på börjar jag producera mer än köper och 18 börjar jag köpa in mer ström än jag producerar.
Vad anser ni.
Placera 50/50 paneler mot öst/väst?
60/40?
40/60?
Får ta tag i och dra denna kablen då. Jag arbetar med fiber och nätverkablar så de ska gå bra. Men efter en incident med åska förra året föredrar jag wifi före nätverkskabelA Arnodt skrev:bonafluff,
När jag tittade på SolarEdge-växelriktare för något år sedan, då fanns ett litet överspänningsskydd som man kunde köpa sätta i var ända på datakabel mellan växelriktarna. Det kanske finns liknande för Fronius? Men, kolla det kanske går att få till trådlös datakommunkation mellan två Fronius-växelriktare.
Ska undersöka detta. Har aldrig kopplar upp den jag har mot internet. Men nu när man har två och ska få en större anläggning känns det mer spännandeA Arnodt skrev:När jag tittade på SolarEdge-växelriktare för något år sedan, då fanns ett litet överspänningsskydd som man kunde köpa sätta i var ända på datakabel mellan växelriktarna. Det kanske finns liknande för Fronius? Men, kolla det kanske går att få till trådlös datakommunkation mellan två Fronius-växelriktare.
Fronius växelriktaren du redan har, den kan kommunicera med en trådlös router via WiFi och därmed nå ut på internet. Jag har för mig Fronius har standardmässigt inbyggd web-server och WiFi. Så det går trådlöst, men om kommunikation mellan två eller fler Fronius-växelriktare går att få till trådlös, vet jag inte.