A Arnodt skrev:
Som håbbe säger går det faktikst att göra dvs låta elnätabolaget montera separata produktionssäkringar för växelriktare.
Är detta något man har rätt till kostnadsfritt eller vad snackar vi om för kostnad här?

Såhär ser de ut i mitt huvud skåp. Ny växelriktare hamnar i källaren 4m från detta. Den befintliga riktaren sitter ca 40m bort vid ett underskåp som sitter på min ladugården. Så går en kabel direkt imellan dessa skåp

• Öppet elektriskt skåp med säkringar och en energimätare, omgiven av sladdar och i behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä det är det väl antagligen inte då. Ännu en fråga jag får skriva ner till elbolaget

• En väggmonterad Fronius Symo inverter med intilliggande eluttag för produktionsanläggning i ett oputsat rum.
    Skapa konto
  • Elektriskt skåp med säkringar, huvudbrytare, och elmätare mot trävägg.
    Skapa konto
  • Gilla
ompalompa
  • Laddar…
K
Det känns dumt att byta fabrikat mitt i en installation om det inte ger några andra fördelar. Eftersom olika fabrikat inte pratar med varandra blir statistiken lätt fel. När man blandar in smart-mätare till exempel. Vilket du borde göra med så stor anläggning enligt mig.

Kan fronius växelriktare prata med varandra över nätverket? Eller behöver de den speciella kabeln mellan?

Den "speciella kabel", du kallar den är ju en nätverkskabel. Jag tror Fronius har anvisning på sin hemsida att ladda ner hur man kopplar ihop 2 eller fler Fronius-växelriktare med datakabel.

K
A Arnodt skrev:
Den "speciella kabel", du kallar den är ju en nätverkskabel. Jag tror Fronius har anvisning på sin hemsida att ladda ner hur man kopplar ihop 2 eller fler Fronius-växelriktare med datakabel.
Jo den är inte så exotisk men tanken var mer om de kan kommunicera över vanligt datanätverk, så man kunde slippa det ifall de hamnar på skiljda platser

J
B Bonafluff skrev:
Har en anläggning idag på 12 kw växelriktare och 42 solpaneler ca 12 kwh de med. Denna är monterad i sydriktning ca 40 grader.

Har fått en offert på 32 paneler 11,4kw till och en växelriktare på 10kw.

Dessa paneler ska monteras 16 mot öst och 16 mot väst.

Nu till problemet.

Jag har idag en huvudsäkring som är på 25a. (230v*3fas*25A= 17,4kw max uttag på den)

Jag tror personligen att jag aldrig kommer pumpa ut mer än dessa 17,4.

Frågan är om elbolaget tycker detsamma. Installatören menar på jag behöver 35a. Vilket innebär högre månadskostnad och kanske en kostnad för att byta service/skåp eller vad nu elbolaget hittar på .

Behöver jag lagmässigt/besiktning bry mig om vad elbolaget tycker? Eller kan jag acceptera att ta risken propparna går lite då och då. Och Eventuellt då byta till en högre säkring.

Eller är jag tvungen att göra som elbolaget säger
Alla paneler är inte max belysta samtidigt om de ligger i öst-syd-väst.

Detta behöver du beakta när du gör din effektberäkning.

B Bonafluff skrev:
Är detta något man har rätt till kostnadsfritt eller vad snackar vi om för kostnad här?

Såhär ser de ut i mitt huvud skåp. Ny växelriktare hamnar i källaren 4m från detta. Den befintliga riktaren sitter ca 40m bort vid ett underskåp som sitter på min ladugården. Så går en kabel direkt imellan dessa skåp
Det är inget som berör elnätsägaren i det fallet med just säkringarna och utrustningen där. Det är du som vanligt får ordna mätarplatsen och i detta fallet då normalt sett byta skåp till ett med gänga 3 på mätarsäkringarna. Vad som sen i förlängningen kan göra att det kommer till kostnader från elnätsidan är om servisen i olika delar behöver förstärkas pga 35 A.

Ibland kan det vara enkelt och smidigt att åstadkomma detta med i princip bara montage av tre extra säkringar i befintligt skåp och annars både ny egen materiel och åtgärd på nätsidan. Hade du tex haft 16 A abonnemang nu och gått in med solel för 25 A leverans hade det varit enkelt och billigt ordnat med vad du redan har.

PS
Av dina bilder att döma skulle jag själv hellre lagt ner lite på att förbättra läget vid ditt gamla skåp/central vid ladan.
DS

Här från Fronius Symo bruksanvisning, datakabeln framgår.

Bonafluff,
Du har redan en Fronius Symo växelriktare och den har inbyggt datamanager. Skaffar du ytterligare en kan du välja den så kallade light-versionen som saknar datamanager, den kostar någon tusenlapp mindre. När två Fronius jobbar ihop ska det nämligen endast finns en enda datamanager(hjärna). Light-versionen är just avsedd för de som monterar flera Fronius Symo att jobba tillsammans, t.ex. på litet större anläggningar.

• Diagram över anslutning av datakablar till Fronius Symo växelriktare med markeringar och textförklaringar.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Alla paneler är inte max belysta samtidigt om de ligger i öst-syd-väst.

Detta behöver du beakta när du gör din effektberäkning.
Ja och detta gör att jag som lekman kan tänka mig att det inte behövs göra något annat förutom koppla in nya anläggningen.

Utöver detta så har jag

Tre stycken 2 fas varmvattenberedare ständigt på.
Tre luftvärmepump
1 fas pump + hydrofor
Tre kylskåp och frysar

Och förluster i kablar.

Jag tror inte min gamla anläggningen syd 12kw + nya öst 5kw och 5kw väst

Någonsin kommer att putta ut dessa max 17,5 kw på en 25a

B Bonafluff skrev:
Ja och detta gör att jag som lekman kan tänka mig att det inte behövs göra något annat förutom koppla in nya anläggningen.

Utöver detta så har jag

Tre stycken 2 fas varmvattenberedare ständigt på.
Tre luftvärmepump
1 fas pump + hydrofor
Tre kylskåp och frysar

Och förluster i kablar.

Jag tror inte min gamla anläggningen syd 12kw + nya öst 5kw och 5kw väst

Någonsin kommer att putta ut dessa max 17,5 kw på en 25a
I första ledet när det formellt anmäls produktion till nätägaren är det märkdata på det som installeras som avgör. Din interna förbrukning eller ev nedgraderingar i produktionen mot märkdata hör inte dit.

Du får inte låta snålheten bedra visheten. Som sagt se hellre över din anläggning internt lite med en slant innan du svävar ut i tvivelaktig extern produktion. Hade du tänkt över allt från början hade du nu haft en bättre mer optimal sits. Direkt när du skrev tidigare om delad säkring produktion-konsumtion är något man oavsett kan få kostnadsfritt får man (jag) eksem.

Bonafluff,
en beräkning för Göteborg för nedanstående ger:
söder, lutning 40 grader, 42 st 285 Wp
öster, lutning 40 grader, 16 st 355 Wp
väster, lutning 40 grader, 16 st 355 Wp

Installerad paneleffekt: 23,33 kWp

Max total DC-effekt från solcellspanelerna vid något tillfälle under året(tänk kring kl. 12 sommaren): 19,6 kW. Sedan har du litet förluster i växelriktaren på säg 3 %, blir kvar 19,0 kW.
Sedan har du som du själv nämnt egenförbrukning och ut på elnätsbolagats elnät går inte 19,0 kW, utan lägre effekt.

Takvinkeln är kanske inte 40 grader på öster- och västertaket, utan litet mindre?
Om öster- och västertaken har takvinkel 35 grader då blir DC-effekt istället ca 20,0 kW.

GK100 GK100 skrev:
I första ledet när det formellt anmäls produktion till nätägaren är det märkdata på det som installeras som avgör. Din interna förbrukning eller ev nedgraderingar i produktionen mot märkdata hör inte dit.

Du får inte låta snålheten bedra visheten. Som sagt se hellre över din anläggning internt lite med en slant innan du svävar ut i tvivelaktig extern produktion. Hade du tänkt över allt från början hade du nu haft en bättre mer optimal sits. Direkt när du skrev tidigare om delad säkring produktion-konsumtion är något man oavsett kan få kostnadsfritt får man (jag) eksem.
Det handlar inte om snålhet utan att jag inte gillar att kasta ut mina pengar hursom. Jag vill betala pengar för att slippa se fakturor från elbolaget.

Ventilerar här för att se vad som är krav och vad som inte är krav.

I slutändan kan jag alltid installera en mindre anläggning på 5,5 kw ( 12+5,5=17,5) huvudsäkring räcker. Och antagligen kommer de 5,5kw vara en mer lönsam investering än att betala installatör och nätbolaget extra pengar för de ska få leka Tarzan inne på min gård

Jag gillar inte att ha göra med elbolag, jag gillar inte att de springer hos mig

A Arnodt skrev:
Bonafluff,
en beräkning för Göteborg för nedanstående ger:
söder, lutning 40 grader, 42 st 285 Wp
öster, lutning 40 grader, 16 st 355 Wp
väster, lutning 40 grader, 16 st 355 Wp

Installerad paneleffekt: 23,33 kWp

Max total DC-effekt från solcellspanelerna vid något tillfälle under året(tänk kring kl. 12 sommaren): 19,6 kW. Sedan har du litet förluster i växelriktaren på säg 3 %, blir kvar 19,0 kW.
Sedan har du som du själv nämnt egenförbrukning.

Takvinkeln är kanske inte 40 gradre på öster- och västertaket, utan litet mindre?
Takvinkel på de andra taket är 27 grader tack! Detta makes Sense för mig

OK, om 27 graders takvinkel öster- och västertak, då 20,7 kW total DC-effekt från panelerna.
Det är beräknat med SolarEdges program, och det är oskuggade paneler, men resultaten är pålitliga även om man inte har SolarEdge-växeliktare utan Fronius-växelriktare.

Här är beräkningen som en pdf-fil.
I beräkningen är det 2 st växelriktare, men det räker med en enda vanlig växelriktare. Effektoptimerare är också med, men effektoptimerare tillför inget då oskuggat. Det programmet är enkelt att använda, därför använde jag det. Du ser du får 22700 kWh/år. Att det inte är samma fabrikat på panelerna i beräkningen än vad du har, spelar ingen roll, det blir samma resultat ändå. Det som är viktigt är deras märkeffekt, Wp, att den är densamma som du har.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.