8 706 läst ·
61 svar
9k läst
61 svar
Solceller huvudsäkring
Ja och då kan du ta det jag nämnt i tidigare inlägg kring hur anmälan av produktion sker och vem som står för vad vid ev skild säkring produktion-konsumtion som tillhörande det du kallar krav. Bara så du är medveten om det och att de du kallar Tarzan nog trots allt beter sig riktigt.B Bonafluff skrev:Det handlar inte om snålhet utan att jag inte gillar att kasta ut mina pengar hursom. Jag vill betala pengar för att slippa se fakturor från elbolaget.
Ventilerar här för att se vad som är krav och vad som inte är krav.
I slutändan kan jag alltid installera en mindre anläggning på 5,5 kw ( 12+5,5=17,5) huvudsäkring räcker. Och antagligen kommer de 5,5kw vara en mer lönsam investering än att betala installatör och nätbolaget extra pengar för de ska få leka Tarzan inne på min gård
Jag gillar inte att ha göra med elbolag, jag gillar inte att de springer hos mig
Det är inget konstigt att du vill minska köpt el men diverse mer formella regler gentemot nätägaren får du trots allt följa. Du kanske kan hitta någon som anmäler lite falskt med gummiband så klarar du dig säkert i praktiken trots din överdimensionering sett till märkdata.
Det är ju inte min överdimensionering. Jag kan inget om solceller. Har tagit hit en firma som har.lämnat ett pris till mig som jag tackade ja till. När de skulle titta lite närmare på detta dök denna frågeställningen upp. Och du kan lita på att det inte är deras fel även om jag har visat dom min anläggning och talat om vilken huvudsäkring jag redan har.GK100 skrev:
Ja och då kan du ta det jag nämnt i tidigare inlägg kring hur anmälan av produktion sker och vem som står för vad vid ev skild säkring produktion-konsumtion som tillhörande det du kallar krav. Bara så du är medveten om det och att de du kallar Tarzan nog trots allt beter sig riktigt.
Det är inget konstigt att du vill minska köpt el men diverse mer formella regler gentemot nätägaren får du trots allt följa. Du kanske kan hitta någon som anmäler lite falskt med gummiband så klarar du dig säkert i praktiken trots din överdimensionering sett till märkdata.
Jag reder bara ut andra dårars jobb. Man tycker att nätbolaget och installatören borde ha stenkoll. Så är det inte
Har funderat nu och kommit fram till följande
Jag installerar en fronius 4,5kw. Men monterar 24 paneler väst och öst. 4,45kwp och bägge sida.
Vid högsta effekt begränsar fronius 4,5 till ut på nät max 4,5kwp och jag klarar mig på min säkring som finns.
Anledningen till att jag monterar mer solcell effekt än vi växelriktaren. Är för att jag vill suga i mig maximalt av de tidigaste strålarna på morgonen och maximalt av de sista. 4,5kw.
Att jag "förlorar" toppeffekt är inte lika viktigt då mitt resonemang är att jag vill slippa köpa in el så mycket som möjligt under dygnet. Men är begränsad av min 25a säkring
Jag installerar en fronius 4,5kw. Men monterar 24 paneler väst och öst. 4,45kwp och bägge sida.
Vid högsta effekt begränsar fronius 4,5 till ut på nät max 4,5kwp och jag klarar mig på min säkring som finns.
Anledningen till att jag monterar mer solcell effekt än vi växelriktaren. Är för att jag vill suga i mig maximalt av de tidigaste strålarna på morgonen och maximalt av de sista. 4,5kw.
Att jag "förlorar" toppeffekt är inte lika viktigt då mitt resonemang är att jag vill slippa köpa in el så mycket som möjligt under dygnet. Men är begränsad av min 25a säkring
En Fronius Symo 6.0-3-M på 6,0 kW uteffekt kostar 16800 kr och inte nämnvärt mycket mer än en på 4,5 kW, kostar 16200 kr.
Däremot kostar en på 7,0 kW ca 20800 kr, är ett större prissteg från 6 kW.
På en Fronius Symo 4.5-3-M får du från Fronius högst koppla till 9,0 kWp paneler, och du säger du avser att koppla just 9,0 kWp paneler. Så av den anledningen går det visserligen med en sådan liten växelriktare.
Välj istället en Fronius Symo 6.0-3-M på 6,0 kW, och stryp ner den intern(görs med en konfigurering) till att få ge ut max. 4,5 kW uteffekt, om du vill att den ska begränsas till den max. uteffekten. Då kan du nämligen i framtiden ändra den konfigureringen eller ta bort strypningen helt.
På en 6.0-3-M på 6,0 kW får du koppla till max. 12,0 kWp paneler.
Du tänker alltså att din 12 kW växelriktare och den tilltänkta nya Froniusen ska arbete oberoende av varandra. Alltså ingen datakabeln mellan de. Det går ju bra. Du slipper då skaffa en Fronius Smart Meter på kanske 3,5 tusenlappar + installation och slipper dra datakabeln mellan dem.
Men du har väl 25A huvudsäkringar, vilket motsvarar en effekt på 17,3 kW.
Din befintliga Fronius på 12,0 kW kan inte ge mer än just 12,0 kW.
Det räcker väl då att strypa den nya Froniusen till att få ge ut max 5,3 kW(motsvarande 7,7 A)
Du behöver ju inte strypa ner mer än nödvändigt. Du får för ditt elnätsbolag importera 25A och även exportera 25A på dina 25A huvudsäkringar. På en 25A så kallad porslinsäkring kan man köra 30A säkert 2 à 3 h, utan den smälter inte av. Det är inte så att den ögonblickligen smälter av om du råkar överskrida 25 A med några Ampère, vilket många kanske tror.
På en Fronius Symo 4.5-3-M får du från Fronius högst koppla till 9,0 kWp paneler, och du säger du avser att koppla just 9,0 kWp paneler. Så av den anledningen går det visserligen med en sådan liten växelriktare.
Välj istället en Fronius Symo 6.0-3-M på 6,0 kW, och stryp ner den intern(görs med en konfigurering) till att få ge ut max. 4,5 kW uteffekt, om du vill att den ska begränsas till den max. uteffekten. Då kan du nämligen i framtiden ändra den konfigureringen eller ta bort strypningen helt.
Du tänker alltså att din 12 kW växelriktare och den tilltänkta nya Froniusen ska arbete oberoende av varandra. Alltså ingen datakabeln mellan de. Det går ju bra. Du slipper då skaffa en Fronius Smart Meter på kanske 3,5 tusenlappar + installation och slipper dra datakabeln mellan dem.
Det räcker väl då att strypa den nya Froniusen till att få ge ut max 5,3 kW(motsvarande 7,7 A)
Du behöver ju inte strypa ner mer än nödvändigt. Du får för ditt elnätsbolag importera 25A och även exportera 25A på dina 25A huvudsäkringar. På en 25A så kallad porslinsäkring kan man köra 30A säkert 2 à 3 h, utan den smälter inte av. Det är inte så att den ögonblickligen smälter av om du råkar överskrida 25 A med några Ampère, vilket många kanske tror.
Redigerat:
Kollade upp lite i mina gamla papper att den installerade solcel effekten var 12,8. Så de var 40 st 320 paneler. Växelriktare jag hade hette FRONIUS SYMO 12.5-3-MA Arnodt skrev:En Fronius Symo 6.0-3-M på 6,0 kW uteffekt kostar 16800 kr och inte nämnvärt mycket mer än en på 4,5 kW, kostar 16200 kr.
Så den borde väl då vara 12,5. Och jag har 5 över till nya anläggningen.
Jag gör då som du säger
Och ber dom installera en 6kw som stryps till 5. Men jag monterar runt 26 nya 370 paneler.
Då behöver jag inte betala mer än offerten jag redan fått och får ändå ut de jag ville med denna investeringen. Få en bra start och slutkurva på anläggningen när solen går upp respektive ner.
Och producerar runt 17 kw när anläggningen ger som mest. Jag slipper betala för mer än 25ampere + byta skåp och servis kabel.
I en teoretisk framtid borde jag väl också kunna be elbolaget montera en såkallad produktionsäkring som nämnts innan att min inkommande el till huset blir 16 eller 20a. Men utgående blir 25. Tror ju inte jag kommer göra det. Då ifall man skaffar elbil eller. Konstaterar bara att möjligheten finns att spara pengar där.
De bör dom
Uppdatering.
Installatören sa de monterar en fronius 10kw. Stryper den till 7kw. Monterar 28 st 370 paneler. ( 10,36kwp)
De stryper min gamla fronius till 10kw, (paneler 12,8kwp)
De lade även till något som heter Huawei smart power sensor 100a i offerten
Allt till samma pris som i första offert. Där de var Huawei 10kw + 32 st 370 panel
Installatören sa de monterar en fronius 10kw. Stryper den till 7kw. Monterar 28 st 370 paneler. ( 10,36kwp)
De stryper min gamla fronius till 10kw, (paneler 12,8kwp)
De lade även till något som heter Huawei smart power sensor 100a i offerten
Allt till samma pris som i första offert. Där de var Huawei 10kw + 32 st 370 panel
Ja det är ju bättre för produktionen med 28 st 370 Wp öst- och väst istället för 26 st 370 Wp. Då får du litet mer produktion.
Men om båda växelriktarna stryps ner till en fast uteffekt, som de inte får överskrida, då behövs väl ingen kina Huwahei smart power manick? Den tror jag inte alls behövs, så du kan spara den pengen troligen ca 3000 kr. Vad skulle den tjäna till? Kanske dumt också att blanda sådan kina-produkt med Fronius-växelriktare.
Ska du tvunget ha en smart meter välj då istället Fronius Smart Meter istället för kina-grejen.
Men om båda växelriktarna stryps ner till en fast uteffekt, som de inte får överskrida, då behövs väl ingen kina Huwahei smart power manick? Den tror jag inte alls behövs, så du kan spara den pengen troligen ca 3000 kr. Vad skulle den tjäna till? Kanske dumt också att blanda sådan kina-produkt med Fronius-växelriktare.
Ska du tvunget ha en smart meter välj då istället Fronius Smart Meter istället för kina-grejen.
Redigerat:
Jag vet inte riktigt varför de plockade med den. Det var inget jag fick betala extra för iaf.A Arnodt skrev:Ja det är ju bättre för produktionen med 28 st 370 Wp öst- och väst istället för 26 st 370 Wp. Då får du litet mer produktion.
Men om de tar bort kina-grejen blir ju offertpriset lägre med ca 3000 kr. Särskilt som den inte ska kopplas in och användas. Ta istället 1 eller 2 paneler 370 Wp ytterligare vid samma offertpris, så kan de behålla kina-grejen.
Är det svarta paneler du får? Tänk på att vanliga mörkblå paneler kostar ca 100 kr/panel mindre än svarta. Väljer du vanliga mörkblå, kanske du kan få 30 st 370 Wp paneler istället för 28 st 370 Wp svarta för samma pris.
Är det svarta paneler du får? Tänk på att vanliga mörkblå paneler kostar ca 100 kr/panel mindre än svarta. Väljer du vanliga mörkblå, kanske du kan få 30 st 370 Wp paneler istället för 28 st 370 Wp svarta för samma pris.
Redigerat:
Får ge de en chans först att förklara vad den gör där. Det är möjligt att den behövs av någon anledning man inte tänker på.
Googlade lite på den och det verkar som att det är iprincip en mätare med två klammor man montrerar runt inkommande och utkommande kabel. Så den monterar man väl då antagligen i mitt mätarskåp- 10m ifrån ena växelriktaren och 40m ifrån andra.
Kanske är det såhär.
min ena växelriktare låst 10, andra låst 7. Efter x antal månader upptäcker jag att jag skulle kunna justera upp min effekt på någon av växelriktarna för att det är förluster i mitt system eller jag har en hög intern förbrukning. Tänker då att det är rätt smart att ha något som stryper eller mäter exakt vid mätarskåpet.
Vem vet kanske märker direkt att min produktionsel ut aldrig ens kommer i närheten av dessa 17 kw som är på min säkring.
Hur hade jag kunnat veta detta ifall jag inte hade haft en smartmätare vid huvudskåpet?
Googlade lite på den och det verkar som att det är iprincip en mätare med två klammor man montrerar runt inkommande och utkommande kabel. Så den monterar man väl då antagligen i mitt mätarskåp- 10m ifrån ena växelriktaren och 40m ifrån andra.
Kanske är det såhär.
min ena växelriktare låst 10, andra låst 7. Efter x antal månader upptäcker jag att jag skulle kunna justera upp min effekt på någon av växelriktarna för att det är förluster i mitt system eller jag har en hög intern förbrukning. Tänker då att det är rätt smart att ha något som stryper eller mäter exakt vid mätarskåpet.
Vem vet kanske märker direkt att min produktionsel ut aldrig ens kommer i närheten av dessa 17 kw som är på min säkring.
Hur hade jag kunnat veta detta ifall jag inte hade haft en smartmätare vid huvudskåpet?
Är det inte vettigare att låta den ena producera max och ha aktiv begränsning på den andra?
Frågade om detta då mina gamla är mörkblå.. de sa att de inte kunde erbjuda detta men att de svarta jag fick inte var speciellt dyrare än blåa då.
Vill inte skriva ut exakt vad jagska betala då jag blir väl antagligen besviken ifall det går att få lägre
motiverade priset med att min anläggning 2019 kostade 115 000 efter bidrag.
sedan 2019 ha väl arbetskostnader. material. transport och att jag nu skulle ha paneler på två sidor huset samt en lite längre kabeldragning och kanske sämre bidragsvilkor? gjort att den nya blivit ett par tiotusental kronor dyrare
Vill inte skriva ut exakt vad jagska betala då jag blir väl antagligen besviken ifall det går att få lägre
sedan 2019 ha väl arbetskostnader. material. transport och att jag nu skulle ha paneler på två sidor huset samt en lite längre kabeldragning och kanske sämre bidragsvilkor? gjort att den nya blivit ett par tiotusental kronor dyrare
Här är svenska databladet för Fronius Smart Meter, som man använder för att se vilken ögonblicklig effekt man kör ut över huvudsäkringarna, eller effekt i andra riktningen, dvs som man tar från allmänna elnätet. Den är ju just för Fronius växelriktare. Det är den 3-fasiga du ska ha där.
Den har inga lösa strömsensorer, utan de är inbyggda i den.
Den har inga lösa strömsensorer, utan de är inbyggda i den.