M mortimer skrev:
Ni som har dålig erfarenhet av Solcellen, vart i landet bor ni ?Är deras okunnighet/nonchalans isolerat till något område/stad eller är det rikstäckande fel ?
Inte deras egna montörer men de som montera solcellerna var 2 grabbar som jag upplevde de använt mycket. De montera symmetriskt på taket men drog klämmorna med slagskrubdragare men enligt tillverkaren skulle de dras med typ 10 Nm.
Så vissa pannor glipar nedtill då klämmorna dragits så hårt.
Samt att de inte drog med minus kabeln runt utan strunta i det.
Samt att de borra hål i takfoten utan att täta hålen när de kunde ha dragit runt takfoten vilket hade kostat 1 meter mer kabel och en nöjdare kund.

Bor i Örebro län.

Har monteringsrekomendatiomner på pdf så vid pm kan jag skicka.
Rekomenderar alla att vara med vid montering som jag ej var och läsa tillverkares monteringsanvisningar!

Om jag skulle ha gjort om allt hade jag pratat med grabbarna och hört mig för angående deras monteringsplan och läst på innan.

De hänvisar till deras 10 års monteringsgaranti men åtgärdar inga av de fel jag hittat trots att de frångått både tillverkare instruktioner samt Elsäkerhetsverkets rekommendationer för de var ju bara rekommendationer.

Redigerat:
  • Gilla
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
Ska byta tak för att sätta solceller på det, jag frågade Solcellen och tjejen i kundtjänst sa att man kunde använda plåt med takpanneprofil, är det någon som har gjort det här? vill veta så att jag inte sätter på fel nu när jag vet att jag vill ha solcellerna från början…

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
De som montera solcellerna här hade inte behörighet utan var inhyrda av solcellen.

E Emanuel01 skrev:
De som montera solcellerna här hade inte behörighet utan var inhyrda av solcellen.
Vilken behörighet saknade de ?

De var bara snickare! Solcellen mena att de hade utbildat dem ändå gjorde de fel.

Sen använde de inte säkerhetssele på taket men ställning.

• Gilla
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Vilken behörighet saknade de ?
Sen kom de elektriker och koppla in i elskåpet.
Då jag hade så dålig erfarenhet innan drog jag klart det jag kunde och montera växelriktare innan de kom

• Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Det här är väl elinstallationsarbete, kräver inte det anmälan till myndigheten innan det ens får påbörjas?
Har det gjorts ?

E Emanuel01 skrev:
Har inget med Solcellen att göra men du tar upp att de inte hade behörighet flertalet gånger så vill bara klargöra det finns idag inget som heter "behörighet".

Jag som "företag med egenkontrollprogram och installatör för regelefterlevnad" kan ta in en snickare för att utföra en elinstallation om jag känner mig trygg med det, så länge jag ser till att det ryms i mitt egenkontrollprogram. Vi har specificerat vilken typ av jobb vår personal får lov att utföra, jag skickar inte ut en installationselektriker för att ansluta en transformatorstation direkt, det ligger närmare till hands att skicka snickaren att koppla ihop MC4-kontakterna mellan cellerna.

Min allmänna auktorisation (det vi tidigare kallade benämnde behörighet) ger mig idag i stort sett bara rätt att arbeta på min egen anläggning, vill du arbeta på annans anläggning mot betalning så krävs ett inlämnat egenkontrollprogram hos elsäkerhetsverket.

D Dilato skrev:
Det här är väl elinstallationsarbete, kräver inte det anmälan till myndigheten innan det ens får påbörjas?
Har det gjorts ?
Rätt kasst att jag kan mer som kund än de som monterar i alla fall! De hade bara behövt öppna manualen från leverantören och följt enkla riktlinjer från Elsäkerhetsverket!

• Gilla
Slutt68
  • Laddar…
Här drog dom skruvarna för hårt, 50 pannor pajja dom, när jag efterkolla så bytte jag 9 till
(Pannorna var nya)

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Du ser! Har kollat när det regnat men alla pannor ser ut att ha klarat sig än men vissa är svävande nertill.....

Jävla kul med några decimeter blötsnö på taket, usch, några grejer till elcentralen finns inte och får inga svar om när

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.