69 202 läst ·
150 svar
69k läst
150 svar
Solceller från Solcellen? Söker input på offert.
Kruxet är väl just att det är rekommendationer från tillverkaren. Hade det varit av tillverkaren krav eller instruktioner från tillverkaren som i sin tur gör det xtra tydligt att avvikelser inte får göras av installatör, då hade det varit mer att peka på.
Måste/ska installatören alltid dra med sig minuskabeln hela vägen eller är det bara i vissa typer av installationer ? Vad händer om de inte gör det ?E Emanuel01 skrev:Inte deras egna montörer men de som montera solcellerna var 2 grabbar som jag upplevde de använt mycket. De montera symmetriskt på taket men drog klämmorna med slagskrubdragare men enligt tillverkaren skulle de dras med typ 10 Nm.
Så vissa pannor glipar nedtill då klämmorna dragits så hårt.
Samt att de inte drog med minus kabeln runt utan strunta i det.
Samt att de borra hål i takfoten utan att täta hålen när de kunde ha dragit runt takfoten vilket hade kostat 1 meter mer kabel och en nöjdare kund.
Bor i Örebro län.
Kablarna ska ligga ihop hela vägen så ingen loop bildas som kan dels skicka ut radiostörningar och dels orsaka överspänningar vid åskväder i närheten.M mortimer skrev:
Logad skrev:
Magnetfältet ska bli noll i princip ?Logad skrev:
Kritiserade solcellen på grund av deras dragning av kablarna på taket men det var ju inga problem enligt dem med 2 stora antenner på taket.
Slog igång anläggningen i oktober och hitta en artikel i helgen där det står att min växelriktare fick försäljningsförbud oktober 2021 på grund av hög risk gällande störning av radiokommunikation :/
https://www.elinstallatoren.se/2021/11/tre-vaxelriktare-stoppas-hog-risk-for-storning/
Slog igång anläggningen i oktober och hitta en artikel i helgen där det står att min växelriktare fick försäljningsförbud oktober 2021 på grund av hög risk gällande störning av radiokommunikation :/
https://www.elinstallatoren.se/2021/11/tre-vaxelriktare-stoppas-hog-risk-for-storning/
För dom som funderar på Solcellen och kommer in på tråden så kan jag bara varna. Efter beställning i December 2021 så har jag inte inte ens fått material levererat trots att jag gick på deras "erbjudande" att betala extra för 395W panel för snabbare leverans...
Tur att du inte betalat något i förskott då iallafall. Du makulerar ordern och söker vidare ?S seekoman skrev:
Vill återigen varna för solcellen.nu
Pga deras val att sälja material till de kunder som betalat mest - istället för att göra klart de anläggningarna för gamla kunder - har de försatt många i helt onödig situation inför årsskiftet pga skatteregler.
De vill ha betalt i förskott och sedan måste man lita på att de levererar och gör klart "inom kort" efter årsskiftet. Detta alltså för oss som har beställt för 10/12/14 månader sedan och fått erfara ett koppel av brutna löften och direkta falsarier.
Jag har inget förtroende för detta företag och det faktum att de inte vill göra rätt för sig genom att återbetala eventuella förskott över årsskiftet (och på så vis undvika skatteproblematik) - gör att jag misstänker att man inte heller kan försumma risken för konkurs.
Pga deras val att sälja material till de kunder som betalat mest - istället för att göra klart de anläggningarna för gamla kunder - har de försatt många i helt onödig situation inför årsskiftet pga skatteregler.
De vill ha betalt i förskott och sedan måste man lita på att de levererar och gör klart "inom kort" efter årsskiftet. Detta alltså för oss som har beställt för 10/12/14 månader sedan och fått erfara ett koppel av brutna löften och direkta falsarier.
Jag har inget förtroende för detta företag och det faktum att de inte vill göra rätt för sig genom att återbetala eventuella förskott över årsskiftet (och på så vis undvika skatteproblematik) - gör att jag misstänker att man inte heller kan försumma risken för konkurs.
Hur mycket har du betalat i förskott?
Har du fått något material levererat?
Kan det vara så enkelt att dom är rädda att du skall hoppa av affären om dom betalar tillbaka?
Har du fått något material levererat?
Kan det vara så enkelt att dom är rädda att du skall hoppa av affären om dom betalar tillbaka?