USA-amerika tar tillfälligt bort importtullar på paneler från Thailand, Vietnam, Kambodja och Malaysia i två år. Tillsammans står länderna för cirka 80 procent av all solcellspanelimport till USA.

Förmodligen stiger därför nu priserna på solcellspaneler i Sverige.

Markus_Lerum Markus_Lerum skrev:
Finns det någon som beställt från Solcellen.nu och har fått leverans i närtid? Hur lång var väntetiden?

Jag har 16 veckor sedan beställning och de har ingen som helst framförhållning eller information. "Wait and see" är ungefär budskapet jag får. Just nu skyller de på underleverantör.

Samtidigt annonserar de fortfarande för fullt, men gissningsvis har försäljningen gått ner en del pga oförmåga att leverera, samt de prishöjningar de gjort.

Jag beställde min installation i september 2021.fick ett Mail att installation skulle påbörjas i februari. Min installation påbörjade i april och är fortfarande inte klar. Jag kommer att kontakta en jurist för för att höra vad jag kan göra med min situation. Jag har allt material hemma. Jag är lite frustrerad.

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Beställde i november med utlovad leverans feb-mars. Nu så har jag inte fått något material ens och som övriga får jag bara ett "erbjudande" att makulera ordern. Antar att dom försöker bli av ordrar som dom kan få bättre betalt för idag.

I vårt fall beställde vi i Oktober, fick grejerna i Januari och installation skedde i Mars.

Freddman Freddman skrev:
I vårt fall beställde vi i Oktober, fick grejerna i Januari och installation skedde i Mars.
Beställde i början på juli. Monterat mitten december. Funkar bra.

S seekoman skrev:
Beställde i november med utlovad leverans feb-mars. Nu så har jag inte fått något material ens och som övriga får jag bara ett "erbjudande" att makulera ordern. Antar att dom försöker bli av ordrar som dom kan få bättre betalt för idag.
Jag är i precis samma läge, känns som att företaget inte vill stå för det som jag har beställt utan vill att jag skall avbryta ordern. Så jävla surt.....

Jag vet att priser på paneler stigit kraftigt senaste halvåret. Alltså stigit kraftigt sedan du beställde. Solcellsfirman kanske till och med går med förlust på din beställning, och önskar därför att du gör avbeställning. Därför vill de nog förhala tills kunden avbeställer, istället för att göra förlust. Frågar du sedan efter förnyad offert för exakt samma omfattning hos den firman, är det troligen nu 30 % dyrare. Tacka för att de vill att du avbeställer.

Redigerat:
patrik Johansson3 patrik Johansson3 skrev:
Jag är i precis samma läge, känns som att företaget inte vill stå för det som jag har beställt utan vill att jag skall avbryta ordern. Så jävla surt.....
Vi avbeställde inte och efter några telefonsamtal fick vi information om att vi stod långt framme i kön. Beställde panelerna i november och fick dem i maj.

• Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
A Anonym33 skrev:
Vi avbeställde inte och efter några telefonsamtal fick vi information om att vi stod långt framme i kön. Beställde panelerna i november och fick dem i maj.
Är allt installation färdig?

Ja, allt är installerat färdigt utom elmätaren som behöver bytas ut av Vattenfall.
Efter att solcellen kom för att montera solcellerna tog det ett par veckor innan elektrikern kom. Prylarna ser fina ut och allt fungerar kanonbra.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
anonym33,
Får ni verkligen köra solcellsanläggningen innan ert elnätsbolag har bytt ut er gamla elmätaren mot en ny som kan mäta både import och även export? Har ni fått uttrycklig tillåtelse av elnätbolaget att köra anläggningen innan de har bytt ut elmätaren? Risken ni löper kan vara att den solström ni exporterar ut på allmänna elnätet istället räknas som om ni förbrukar den. Ni får pröjsa. Det kan bli bli dyrt för er med de tokhöjningar på elpriset som är nu.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
anonym33,
Får ni verkligen köra solcellsanläggningen innan ert elnätsbolag har bytt ut er gamla elmätaren mot en ny som kan mäta både import och även export? Har ni fått uttryckligen tillåtelse av elnätbolaget att köra anläggningen? Risken ni löper kan vara att den solström ni exporterar ut på allmänna elnätete istället räknas som om ni förbrukar den. Det kan bli bli dyrt med de tokhöjningar på elpriset som är nu. Men du kanske jobbar på solcellens, man kan tro det.
Nej vi har inte fått tillåtelse men såvida jag vet är det inte brottsligt att köra anläggningen. Jag ser inte att min elmätare mäter både import och export. Hade hellre fått ett tydligt besked från Vattenfall/Eltel när de ska byta men de verkar själv inte ha någon koll. Sist fick jag höra att det kan dröja 6 veckor till

• Gilla
Tommy Kokkarinen
  • Laddar…
Det är semestertider nu, så det tar säkert ännu längre tid för vattenfall att göra elmätarbyte?
Rekommenderade verkligen solcellsfiman/elektrikern att ni skulle köra anläggningen innan dess vattenfall har bytt ut den gamla elmätaren? Eller kör ni på eget bevåg?

Redigerat:
Ja så är det nog. Jag kan återrapportera hur det gick med elräkningen för juni/juli.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.