N NyHusägare2021 skrev:
Så har jag också förstått det hela sedan samarbetar de med lokal installatörer.

Lite OT, har någon hittat ett sätt att kvalitetssäkra sin solcellsinstallation?
Hade gärna anlitat någon att granska arbetet efter de installerat så att man kan få med det som ett krav för full betalning...
Denna kanske kan ge viss underlag till granskningsparametrar, verkar ju vara mer regel än undantag för installatörer att missa/slarva/vara okunniga, det blir väl så när tid är pengar och man inte räknar med att vara i branschen om några år..
http://hig.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1443994&dswid=6054
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Några flera som beställt, hur går det
 
Lång lev tid men fungerar bra. Sol i 2 månader ger klirr i kassan.
 
Vi har också fått installerat från Solcellen, grabbarna som var här och installerade gav ett bra intryck. För oss så slipade som ner takpannorna för fästena så det inte skulle glida, rejält med tätning för genomdragningen av kablaget. Elektrikern kom två veckor senare och kopplade in allt (lokal firma) och allt har fungerat felfritt.

Vi beställde systemet i Oktober, beräknad installation var i Jan/Feb men pga Corona etc så drog det ut till Mars.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Jag beställde min installation i september 2021. 2022 vecka 14 kom 3 grabbar och monterade solcellspanelerna. När jag fick min material. ifrågasatte jag varför jag inte fick allt material Jag pratade med någon som heter björn, han nämnde att batteriet kan bli skadad om den är utan ström alldeles för länge. jag har fått batteriet och växelriktaren men väntar fortfarande på installation. Med solceller.nu är väntetiden lång med många bort förklaringar. jag hoppas snart få höra från någon från solceller. För tillfälle är jag inte nöjd med väntan. Vi får se om ordspråket stämmer med solceller.nu (den som väntar något gott, väntar aldrig för länge) Jag återkommer med mer omdöme om företaget, efter installation.
 
S samuelrom skrev:
Jag beställde min installation i september 2021. 2022 vecka 14 kom 3 grabbar och monterade solcellspanelerna. När jag fick min material. ifrågasatte jag varför jag inte fick allt material Jag pratade med någon som heter björn, han nämnde att batteriet kan bli skadad om den är utan ström alldeles för länge. jag har fått batteriet och växelriktaren men väntar fortfarande på installation. Med solceller.nu är väntetiden lång med många bort förklaringar. jag hoppas snart få höra från någon från solceller. För tillfälle är jag inte nöjd med väntan. Vi får se om ordspråket stämmer med solceller.nu (den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge) Jag återkommer med mer omdöme om företaget, efter installation.
Var i detta avlånga land bor du? tänker att det kanske påverkar då de har lite lokala förmågor...
Så du har nu allt material men de har ej kopplat in batteri och växelriktare eller hur är status?
 
Jag bor i Skaraborg. Jag har allt material. batteri och växelriktaren är inte monterat. installationen är inte färdigt.
 
  • Gilla
NyHusägare2021
  • Laddar…
S samuelrom skrev:
Jag bor i Skaraborg. Jag har allt material. batteri och växelriktaren är inte monterat. installationen är inte färdigt.
Då hoppas jag att du snart får igång systemet, jag har flyttat ifrån "bögda" för länge sen hoppas att det blir lättare när jag här i södern ska beställa...
 
För oss kom allt material i Januari redan (Stockholm), stod på uppfarten i 1½ månad innan dom började montera. Dock inget batteri.
 
H HumanCondition skrev:
Denna kanske kan ge viss underlag till granskningsparametrar, verkar ju vara mer regel än undantag för installatörer att missa/slarva/vara okunniga, det blir väl så när tid är pengar och man inte räknar med att vara i branschen om några år..
[länk]
Vad händer om vi får ny regering och ny budget, känns som jag får vänta minst lila länge som andra och då blir det typ oktober
 
M Mr kjell skrev:
Krokarna monterade i betongpannornas reglar. Pannorna urslipade för krokarna. Ser helt ok ut. Var kritisk mot solcellen p.g.a. lev.tider men har ändrat uppfattning. Bra installation och fick prisavdrag för den sena leveransen. Fungerar bra . Helt nöjd!
Hej Mr Kjell
Hur mycket prisavdrag fick du?jag har samma problem med solcellen, väntat i ck 7 månader och vill kolla prisavdrag med dem.
 
B Bectrew skrev:
Hej Mr Kjell
Hur mycket prisavdrag fick du?jag har samma problem med solcellen, väntat i ck 7 månader och vill kolla prisavdrag med dem.
2000:- och det tyckte jag var ok, eftersom det var vinterhalvåret.
 
M Mr kjell skrev:
2000:- och det tyckte jag var ok, eftersom det var vinterhalvåret.
Tack för svaret!
Tyckte du att montering var bra? Satt de tätning vid skruvarna eller annan stans?
Tycker du att jag ska kolla något särskild vid montering? Jag betaong plattor och snart ska de börja montera.
 
B Bectrew skrev:
Tack för svaret!
Satt de tätning vid skruvarna eller annan stans?
Kollade inte så noga exakt vart/vad dom tätade, men vet att det gick åt tre tuber silikon hos oss (för jag såg när dom slängde ner dom tomma tuberna på gräsmattan).
 
Freddman Freddman skrev:
Kollade inte så noga exakt vart/vad dom tätade, men vet att det gick åt tre tuber silikon hos oss (för jag såg när dom slängde ner dom tomma tuberna på gräsmattan).
Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.