Jag betalar lite över 280’ efter stödet för 25,3 kWp och det skulle blivit 220’ för 28 kWp om jag gjort det själv. Nu får jag allt gjort, 30 års garant, diverse försäkringar inklusive produktionsgaranti.

Oavsett vilka paneler du väljer så läs garantierna väldigt noga. De paneler jag tänkte köpa hade undantag i garantierna från saltvattenmiljö, då vi bor nära havet hade de säkert använt det för o slippa ersätta om något hänt.

F
D Diablito skrev:
Jag betalar lite över 280’ efter stödet för 25,3 kWp och det skulle blivit 220’ för 28 kWp om jag gjort det själv. Nu får jag allt gjort, 30 års garant, diverse försäkringar inklusive produktionsgaranti.

Oavsett vilka paneler du väljer så läs garantierna väldigt noga. De paneler jag tänkte köpa hade undantag i garantierna från saltvattenmiljö, då vi bor nära havet hade de säkert använt det för o slippa ersätta om något hänt.
Stödet får mycket effekt när det blir stort. Utan stöd så har vi i princip samma pris /kWp på totalentreprenad men efter stödet så är du nästan nere på samma självinstallationspris /kWp som jag har efter att ha jagat priser.

Det är Jinko-paneler jag tittar på, antingen nån 285W half-cell 5BB eller en ganska mycket dyrare (ca 300kr/st) 300W full black PERC 5BB.

Enligt databladen är det 10år produktgaranti och 25 års prestandagaranti. Vad det innebär i praktiken har jag inte satt mig in i.

300W full Black finns från ca 1300kr/st idag :) inte mycket att spår på om det är sådana man vill ha

F
M magnetens skrev:
300W full Black finns från ca 1300kr/st idag :) inte mycket att spår på om det är sådana man vill ha
Var då? (Utan att betala 12-15000kr i frakt).

Jag får betala runt 1400 för 285W och kanske 1650-1700 för 300W. Men det är svenka priser.

TST photovoltaik shop i Tyskland. Frakten brukar bli billigare jämfört med att beställa från svensk firma.
Brukar betala ca 4-6 tusen i frakt för ett komplett paket med växelriktare montagematerial och 45 paneler!

• Gilla
Pyromanapa
  • Laddar…
Allt material som jag listade ovan hade en fraktkostnad på 18’ från sidan magneten nämner. Mer än dubblades när jag gick från 45 till 94 paneler.

Hörde i veckan att flera installatörer byter från Jinko då de inte får tag på fler paneler i Sverige. Varit stor efterfrågan i sommar.

Ojdå, be dem kolla med ett annat fraktbolag. Här de gjort för mig nån gång som det blev dyrare än vanligt..

F
M magnetens skrev:
TST photovoltaik shop i Tyskland. Frakten brukar bli billigare jämfört med att beställa från svensk firma.
Brukar betala ca 4-6 tusen i frakt för ett komplett paket med växelriktare montagematerial och 45 paneler!
Har för mig att jag fick ett fraktpris på ca 1200€ för 55 paneler och installationsmaterial. Eller var det 1500€?

Fungerar solcellsbidraget även om man köper och monterar upp grejerna själv?
Förutom att man inte får avdrag arbetskostnad.

Jepp inga problem 30%på allt material även från Tyskland..

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
F
M magnetens skrev:
Och åter igen då, var på den sidan hittar du full black för 1300kr?

Min känsla är att man skall upp i volymer på minst 150 paneler innan man får några rabatter och det blir inga ”glass&ballonger” rabatter ändå utan det handlar om nån ynklig €.

Men du kanske har bättre priser?

Det billigaste momo jag hittar där är Solar Fabrik M 300 för 130,43€ (1400kr) och den är inte full black.

Första full black som dyker upp är Heckert mono black för 151,53€ (1600kr).

Så var hittar du detta för 1300kr?

300kr x 50 paneler är 15000kr billigare eller 10% ner på min totalkostnad innan bidrag så det blir ju en skaplig peng i slutändan.

Tänkte på solar fabrik 300....2-3% rabatt brukar man kunna få utan större problem på ett ordervärdet runt 100' kr

• Gilla
martin43
  • Laddar…
F
R Robert-san01 skrev:
När du jämför inverters får du även ta med överspänningsskydd. Huawei var riktigt bra bestyckad med det på båda sidor. Föredömlig broschyr för oss tekniknördar!
Men frågan är om Huawei är ett så begåvat val ändå?? Tittar man på en Fronius i 15-17,5kW så tar den 27+33A /MPPT eller max 51A totalt. Tittar man på Huawei 17kW så får jag det till att det är max 18A / MPPT.

Satt och pillade lite med PV SOL (utan att veta alls vad jag höll på med) och hur jag än vände och vred pågick det så gich det inte att lägga parallella slingor med Huawei. Antingen så blev det för mycket ström eller för låg spänning. Nu är det förvisso 3 MPPT och som jag förstår det och med 300W paneler skulle jag kunna koppla in 22 st / MPPT men det är trots allt 6 ingångar så nån form av parallell inkoppling har dom tydligen ändå tänkt sig.

Men hur? Nån som har en aning?

Tittar du på schemat till Huawei så är det 3st MPPT med två ingångar på var kanal. Så den kan ha 6 strängar med 3par som är olika. Ex 10+10/12+12/11+11.

De två i paret måste dock vara lika.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.